גיימריסט
Tetris Effect: המשחק הקלאסי נולד מחדש כחוויה חושית מרהיבה שאסור לפספס
הגלגול החדש של טטריס עושה הכל נכון. במקום לנסות להמציא מחדש את המשחק, הוא ממציא מחדש את האריזה והופך את חווית הגיימינג המזוקקת ביותר לטריפ שלא תרצו שייגמר
- פודקאסט גיימריסט: האם באמת צריך להמציא מחדש את השלט?
- פלייסטיישן 5: מפלצת גיימינג שעושה הכל נכון, ואולי מחדשת איפה שלא צריך
- ה-Xbox Series X החדש מחולל מהפכה שקטה, שעדיין לא הבשילה עד הסוף
טטריס הוא משחק פשוט, וקשה לדמיין איך אפשר לייצר בו חידוש אמיתי. ועדיין, Tetris Effect: Connected, הכותר החדש בסדרה, מתיימר לעשות הרבה יותר מזה. המשחק, שמביא את הסדרה הנצחית לדור הקונסולות החדש, נפתח עם הצהרה יומרנית: "צאו למסע מהפינות המרוחקות של הגלקסיה אל מעמקי הנפש שלכם". איך אפשר לקרוא משפט כזה בלי לצחוק? מעמקי הנפש? בואו נרגע קצת, כולה טטריס. אלא שאז טטריס אפקט, במלוא חוצפתו, מעז לעמוד בהצהרה המנופחת הזאת במלואה ואפילו מצליח להתעלות עליה.
במשחקיות עצמה אין המון חידושים, וטוב שכך. המעצבים של טטריס אפקט השכילו להבין שהם מחזיקים באייקון הגדול בתולדות הגיימינג. נכון, מותגים כמו מריו ו-DOOM היוו השראה לז'אנרים שלמים של משחקים, אבל כל אחד מהמשחקים האלו לפחות ניסה להמציא את הנוסחה מחדש או לשנות אותה קלות כדי שיוכל לטעון למעט מקוריות. טטריס זה טטריס ותמיד יהיה טטריס. הלבנים תמיד יהיו הקוביה, המקל, השניים האלה שנראים כמו מפתחות אלן, הזה שנראה כמו צומת T והשניים המעצבנים. עצם העובדה שאתם יודעים בדיוק מי אלה "השניים המעצבנים" מוכיחה את הנקודה. הלבנים תמיד יפלו למטה, השורה השלמה תמיד תיעלם, המהירות תמיד תעלה עד הסוף המר והבלתי נמנע אי-שם במהירויות הגבוהות, כשהן נערמות בדיוק מספיק מהר כדי שהשחקן יוכל לראות איפה היה רוצה לשים את הלבנה אבל מהר מדי בשביל שהאצבעות יספיקו לבצע את הפעולה בהצלחה.
מהבחינה הזאת, טטריס אפקט הוא טטריס. מה שכן השתנה הם השלבים. מפתחי טטריס אפקט השקיעו את המאמצים שלהם בהפיכת המשחק לחוויה אודיו-ויזואלית מרהיבה – והתוצאה פשוט מבריקה. ההתרחשות המרכזית של טטריס אפקט – המשחק עצמו - מתרחשת על חלק יחסית קטן של המסך, שבו העיניים של השחקן החפץ חיים נעוצות היטב. מחוץ לגבולות האלה מתקיימים דברים אחרים לגמרי: גרפיקה תלת-מימדית, פעם של גלקסיה מרוחקת, פעם של בני שבט אפריקאים המכים בתופים, פעם של מעמקי האוקיינוס, שמגיבה להתקדמות בשלב ולתנועות השחקן.
זה נראה, בגדול, כמו שומרי המסך של פעם, רק עם גרפיקה מודרנית ומרהיבה. לכל שלב גם המוזיקה שלו, לרוב מאזורי ההאוס האמוציונלי, מהסוג שהיה יכול להתנגן לפני שנה במועדונים לקראת חמש בבוקר – אבל ממש לא רק. וכאן מגיע הטוויסט האמיתי: המוזיקה הזאת כל הזמן מגיבה למשחק. טטריס אפקט הוא לא רק טטריס, הוא גם צעצוע סאונד – אתם מסובבים את הלבנים על צירן בשביל שיתאימו לתוואי שנבנה והתופים הולמים בהתאם, או, בשלבים המרשימים במיוחד, אתם מתפעלים סימפולים של מקהלה עם כל לחיצת כפתור. יחד עם העובדה שהעיניים של השחקן נעוצות עמוק במרכז המסך בעוד משהו צבעוני וחללי מרצד בזווית העין, החוויה המתקבלת היא כמעט פסיכדלית. מי היה חושב שב-2020 חווית הקלאבינג הטובה והבטוחה ביותר תגיע מגרסה חדשה של טטריס? אבל זה המצב.
בנוסף, בניגוד לטטריס הקלאסי, כאן השלבים עצמם קצת יותר חכמים. במקום שקצב נפילת הלבנים יאיץ ויאיץ ל-200 קמ"ש באופן קבוע, הפעם הוא שונה בכל שלב. פעם גורם לך לרוץ ספרינט, פעם עובר לקצב מרגיע יותר. ויש גם כפתור שמאפשר להאט את הזמן עוד יותר ולצבור עוד קצת נקודות.
טטריס אפקט, אגב, יצא באופן בלעדי לפלייסטיישן 4 לפני שנתיים. הגרסה החדשה, זו שיצאה כעת למחשבים אישיים ול-Xbox, הוסיפה מצבי משחק אונליין, ועמם את הסיומת Connected. חלק מהמצבים האלה תחרותיים וחלקם שיתופיים. אחה השיתופיים הם פלא מוזר של ממש, ובהם שלושה זרים מוצאים את עצמם מנסים לנקות מפת טטריס מבלי כל אמצעי לתקשר אחד עם השני, פרט היכולת לראות איפה האחרים מתכוונים לשים את הלבנים שלהם. זו יכולה להיות כמעט חווית זן, ומעלה את הרושם שלפחות חלק מהזמן מגדל בבל היה מקום די נחמד.
לצד זאת יש שני מצבי משחק תחרותיים. אחד פשוט מציב שני לוחות טטריס אחד ליד השני ומי שצובר יותר נקודות מנצח. הכי פשוט שיש. המצב השני, המעניין והמתסכל יותר, מייבא את פונקציית האטת הזמן מהמשחק היחידני - רק שהפעם כל מה ששחקן אחד מנקה אצלו בלוח בעת ההאטה נשלח ללוח של היריב.
ואם זה בכל זאת לא נשמע כמו הרבה, הרי שזה בגלל שזה באמת לא כל כך הרבה. אין פה מהפכה וגם לא צריכה להיות; יש פה רק מוצר מדויק מאוד, שמבין בדיוק איפה הוא חזק, איפה הוא יכול להתחזק ומה במה אסור לגעת. זה טטריס עם המון רעש וצלצולים, אבל בסופו של דבר, זה טטריס. גיבור מעמד בוני הלבנים.
Tetris Effect: Connected. זמין ל-PC, PS4/5, Xbox One/X/S ובגרסת VR ב-Oculus Quest וב-PSVR