בדיקת כלכליסט
ה-Xbox Series X החדש מחולל מהפכה שקטה, שעדיין לא הבשילה עד הסוף
הדגם היקר והחזק יותר בדור הקונסולות החדש של מיקרוסופט לא משנה בצורה דרמטית את החוויה במשחקים עצמם. לעומת זאת, כל מה שמסביב עבר שורה של שינויים שקטים ועמוקים - ואלה יכולים לשנות את האופן שבו אנשים משחקים
לוקח זמן להבין מה בדיוק עובד כל כך טוב ב-Xbox Series X, אחת משתי הקונסולות החדשות שמיקרוסופט מוציאה לשוק ביום שלישי. יש לא מעט פרטים קטנים שמורגשים מיד, והם תורמים לחוויה נוחה יותר, אבל הם לא מרגישים כמו קפיצה דורית.
- פיצ'ר חדש לפלייסטיישן 5 מעורר חששות אצל המשתמשים
- משחקי מלחמה: 7.5 מיליארד דולר זה כלום כדי לנצח במשחק
- אחרי ההשקה של אמזון: כיצד ייראה הדור הבא של הגיימינג?
למשל, נרשם שיפור משמעותי וניכר בזמני הטעינה של המשחקים עצמם, שלא לדבר על מעברי שלבים בתוכם - אלו הם מהירים הרבה, הרבה יותר בהשוואה לדור הקודם של הקונסולות, וגם בהשוואה למחשבי גיימינג חזקים. זה נעשה ברור אחרי כמה ימים עם הקונסולה החדשה, כשהרצנו משחק מהחודשים האחרונים על קונסולה מהדור הקודם. גם השלט שמגיע עם הקונסולה השתנה מעט. במבט חטוף הוא זהה לחלוטין לקודמו, אבל כפתורי ה-D-Pad שלו שופרו ולפלסטיק נוספה שכבת חספוס שהופך אותו נעים יותר לאחיזה וכנראה יותר יציב גם בידיים מזיעות.
האזינו לפודקאסט החדש שלנו - גיימריסט
גם ביכולות הגרפיות נרשם שיפור, ומשחקים שיודעים לנצל אותן נראים מרהיב. יכולות ה-4K מנוצלת במלואן, התאורה דינמית ומפורטת מאי פעם, הכל מרגיש יותר וחי, יותר נושם ויותר אורגני, עד לרמה שבה אפשר ממש לזהות במבט מהיר מאיזה סוג של בד תפור המעיל של הגיבור ב-Hitman 2, למשל (סינתטי, חסין למים). מצד שני, הגרפיקה היתה מרהיבה גם בסוף הדור הקודם.
דור ה-X
ועדיין, גם ההישגים המרשימים בתחום הוויזואלי לא גורמים לדור הקודם להיראות מיושן או לחדש להיראות, ובכן, חדש.
יש לכך שתי סיבות. אחת, אנחנו עדיין נמצאים בהתחלה של ההתחלה של הדור החדש, והמשחקים שינצלו במלואה את החומרה של הקונסולות החדשות עדיין לא כאן. כמה מהם אמורים להיות, אבל יצאו לשוק רק עם צאתה של הקונסולה, ולכן לא יכולנו לבדוק אותם בסקירה המוקדמת. באופן כללי, הקונסולות החדשות יוצאות עם מספר יחסית מצומצם של כותרי השקה ונשענות מאוד על להיטים מהדור הקודם שעברו מתיחות פנים משמעותיות. אבל זו סיבה משנית, שנובעת בחלקה מעיכובי קורונה. הסיבה העיקרית היא שככל שהגרפיקה של משחקי מחשב משתפרת, ככה קצב ההאצה שלה מאט, וזינוקים הופכים בהדרגה לקפיצות ולפעמים אפילו לצעדים. השוו למשל בין משחק מ-2020 למשחק מ-2010 ותראו שיפורים משמעותיים וחד-משמעיים. אחר כך השוו בין משחק מ-2000 למשחק מ-1990, העשור שבו התלת-מימד הפך לסטנדרט הזהב של התעשייה. ההבדלים תהומיים.
שחק כפי יכולתך
עיקר הכוח של הקונסולות החדשות מושקע איפה שזה חשוב באמת: במהירות, בתחושה, בדברים החמקמקים שגורמים למשחק באמת להרגיש כפי שהוא מרגיש. וכאן ה-Series X זורחת. בדור הנוכחי, מיקרוסופט מתכוונת לדחוף במלוא הכוח את מה שמסתמן בתור הקלף הכי חזק שלה וכחוד החנית של האסטרטגיה שלה: גיים פאס (Game Pass), שירות המקנה גישה לספריה גדלה והולכת של מאות משחקים, תמורת מנוי חודשי של 10-15 דולר. כרגע, גיים פאס מונה למעלה מ-200 משחקים מכל הסוגים: מעט שוברי קופות חדשים, גרסאות משופצות של קלאסיקות משנות ה-90, להיטים אהובים מהשנים האחרונות ומבחר יפה של משחקים עצמאיים, שנותנים בין היתר במה ענקית למפתחים כמעט אלמוניים. זו התשובה הכי טובה שיש בשוק כרגע למונח שנזרק באוויר כבר כמה שנים, "הנטפליקס של הגיימינג". אמנם לא מדובר בשירות סטרימינג טהור, שכן צריך להוריד ולהתקין את המשחקים, אבל מה שחשוב כאן זו הגישה. שלם קצת בכל חודש ושחק כפי יכולתך.
חוויית הזפזופ הגיעה לגיימינג
לכן, החוויה המסחררת הראשונה של ה-Xbox החדשה היא גיים פאס. השירות זמין מזה זמן רב גם ב-Xbox One ובמחשבים אישיים, אבל חווית השימוש בו משתנה דרמטית הודות לשיפורים בזמני טעינת המשחקים. בעבר, כדי לעבור בין משחקים משתמשים נדרשו לכבות את המשחק הפעיל ולטעון מאפס את המשחק החדש. ב-Series X (ולפי פרסומים גם בגרסה הזולה והקטנה יותר Series S), אפשר ממש לזפזפ בין משחקים ולחזור בדיוק לנקודה שבה הייתם, כמו ללחוץ אלט + טאב בווינדוס. כשמשלבים את היכולת הזאת עם ספריית משחקים שמרגישה אינסופית, מתקבלת חוויה חדשה, ששינתה משהו עמוק באופן שבו שיחקנו. לאורך שנים, ייתכן שהשירות ישנה לעומק הרגלים בענף כולו.
למשל, אחד המשחקים הזמינים בגיים פאס הוא משחק המירוצים Forza Horizon 4, אחת מספינות הדגל של מיקרוסופט ומהמשחקים הנמכרים ביותר בדור הקודם. לא שיחקנו משחק מכוניות מזה שנים רבות ולא היינו משלמים עליו 60 דולר, אבל בגיים פאס זה לא שיקול. וכך, מה שהתחיל כרצון לבחון את היכולות הטכנולוגיות של הקונסולה הפך לסשן מסעיר של כמה שעות. הגישה החופשית למשחקים מז'אנרים שונים יכולה בהחלט להוציא שחקנים מהנישות שאליהן התרגלו ולהפיח רוח חדשה בסגנונות אהובים אבל נישתיים. בתום כמה ימים כאלו, של מעבר מהיר ואינטנסיבי בין משחקים, שוקעת ההבנה: יש כאן מהפכה שקטה שעשויה לייצר חווית גיימינג אחרת לגמרי – וגם להשפיע גם על סוגיות בפיתוח המשחקים עצמם.
לסיום, צריך להתייחס לבעייתיות המובנית בסקירת קונסולה חדשה בתחילת הדור. למשל, האם מיקרוסופט תצליח לשמור על טפטוף עקבי של כותרים מוצלחים – ועדכניים – לגיים פאס? האם סוני תקדם את השירות המקביל שלה, Playstation Now, שנמצא כרגע הרחק מאחור ותשיב מלחמה עם ספריית תוכן נגישה משלה? והכי חשוב, איך מתנהגת ה-Series S, ועד כמה היא משנה את התמונה הרחבה?
השלב שבו אנחנו נמצאים, שבו טרם ניתן להכריע בסוגיות האלה, מבהיר מה עומד בליבו של הדור החדש של מיקרוסופט: בין אם הדבר מעוגן בדמי מנוי או לא, קונסולות ב-2020 הן שירות לפחות כמו שהן מוצר, וברור לאיזה כיוון הרוח הזאת נושבת.
קונסולות Xbox בדגמי Series X ו-Series S יוצאות לשוק ב-10 בנובמבר. ה-X תימכר ב-2,199 שקל, ה-S ב-1,349 שקל.
הסקירה מבוססת על קונסולת Xbox Series X וספריית המשחקים של Game Pass Ultimate. הקונסולה והגישה לגיים פאס סופקו באדיבות מיקרוסופט. קונסולת פלייסטיישן 5 טרם סופקה לנו על ידי סוני ולכן יש להתייחס לכתוב כסיקור שעומד בפני עצמו ולא כהשוואה בין השתיים.