ניתוח כלכליסט
אחרי ההשקה של אמזון: כיצד ייראה הדור הבא של הגיימינג?
אמזון הציגה את כרטיס הכניסה הגדול שלה לעולם הגיימינג שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה עם שירות גיימינג על גבי הענן. אך לקראת הגעתן של קונסולות הדור הבא לחנויות בנובמבר - האם הגיימינג בסטרימינג יכול להיות הקלף המנצח במשחק?
- אמזון חשפה: מצלמה מרחפת לבית, שירות גיימינג ועיצוב חדש לרמקול האקו דוט
- משחקי מלחמה: 7.5 מיליארד דולר זה כלום כדי לנצח במשחק
- הקרב על הדור הבא של הגיימינג החל: אלו הם מחירי הפלייסטיישן 5 בישראל
הרעיון המהפכני העומד בלב רעיון סטרימינג למשחקים הוא ביטול הצורך במחשבים ביתיים יקרים או קונסולת משחק מתקדמות על מנת לשחק במשחקים חדשים ומשוכללים טכנולוגית בבית או מחוצה לו: כל תהליך העיבוד נעשה מרחוק בחוות שרתים עצומות, וכל מחשב – בהנחה שיש לו חיבור מספיק מהיר לאינטרנט – יכול להציג את התוצאה על המסך שלו.
גיימינג בסטרימינג - העתיד של עולם המשחקים?
ביום חמישי האחרון אמזון הודיעה כי היא תיכנס לשוק הזה עם השירות החדש Luna, וגיימרים בארצות הברית כבר יכולים לבקש להירשם אליו, אם כי טרם פורסם תאריך השקה מדויק או לכמה משתמשים ייפתח השירות בשלביו הניסויים. עבור חברת הענק, שבבעלותה כבר נמצא שירות הסטרימינג טוויץ', בו מיליוני משתמשים משדרים את עצמם משחקים (וצופים באחרים משחקים), זהו צעד הגיוני, המאפשר להם אינטגרציה עמוקה בין שני המוצרים. על פניו, שירותי הסטרימינג אמורים לחסל קליל את שוק מחשבי הגיימינג ואף את הקונסולות הביתיות.
ענקית הטכנולוגיה הראשונה שהחליטה לעשות את דריסת הרגל לתחום הגיימינג בסטרימינג הייתה גוגל עם Stadia, שירות שהושק בנובמבר 2019 – אך הוא נחל באכזבה גדולה עקב ספרייה מוגבלת של תכנים ומשחקים יוקרתיים שנגבו במחיר מלא בנוסף מנוי החודשי של השירות.
חמור מכך, המשחקים בשירות החדש פשוט לא עבדו כמו שצריך, בין אם בגלל שהשירות לא היה יציב מספיק או בגלל שלצרכן הממוצע עדיין אין אינטרנט מספיק מהיר בשביל ליהנות ממה שהטכנולוגיה הזאת אמורה לעשות ביום מן הימים. משתמשים דיווחו על משחקים שנתקעים, לא מגיבים וכמובן, לא מציגים גרפיקה ברמה מספקת. גוגל רחוקים מלוותר על השירות וממשיכים לתמוך בו, לשפר אותו ולעודד מפתחים להוציא אליו משחקים בלעדיים – אבל הם יתקשו להיפטר מהשם הרע שדבק בשירות. ועדיין, ההבטחה של סטרימינג המשחקים אמור, לכאורה, ביום מן הימים לחסל קליל את שוק מחשבי הגיימינג ואף את הקונסולות הביתיות.
יש הרבה כסף בגיימינג ומשנה לשנה הולך ומתבהר כי החלק הארי שלו הוא דווקא בפניה לשחקנים הקז'ואליים, כאלה שזמינים גם בסמארטפונים והטאבלטים ולא בהכרח לגיימרים הכבדים. עבורם, שירות המספק להם כמה משחקים ללא כל התחייבות מעבר לדמי מנוי – אפילו לא שידרוג של המחשב הביתי שלהם – יכול להיות להיט ענק. ולקהל זה פנתה אפל כשהשיקה בספטמבר שעבר את שירות הגייימינג שלה ה-Apple Arcade, שמתמקד ברובו במשחקי מובייל קלילים, אבל מקפיד, כרגיל אצל אפל, על קו אוצרותי מוקפד.
השחקניות הוותיקות כאן כדי להישאר
מנגד, השחקניות הוותיקות בתחום לא מתכוונות לוותר בקלות על העליונות בתחום. פלייסטיישן של סוני והאקסבוקס של מיקרוסופט יחלו במכירתן של קונסולות הדור הבא של הגיימינג בנובמבר הקרוב כשלכל אחת גישה מעט שונה על עולם הגיימינג. הגרסה הדיגיטלית – ללא כונן דיסקים – של הפלייסטיישן 5 תעלה 1,999 שקל והגרסה הקלאסית תעלה 2,449 שקל. בשתיהן סוני נקטה בגישה הטובה והמוכרת וציידה את הקונסולות במעבדים חזקים, כרטיסים גרפים עוצמתיים ונפחי זיכרון גדולים שאף ניתנים להרחבה כדי לאפשר חוות משחק מקסימלית לשחקנים המקצועיים באמת.
אקסבוקס לעומת זאת בחרה לשווק דגם מתקדם עם מפרט חזק (אפילו חזק יותר מזה של הפלייסטיישן 5) בשם - Xbox Series X בעלות של 2,199 שקל אך במקביל השיקה דגם נוסף ומוזל: ה- Xbox Series S שיעלה 1,349 שקל, שבו היא פונה לגיימרים הממוצעים תוך שהיא מעוניינת לקדם את שירות המשחקים האינטרנטי החדש שלה – ה-Game Pass, המאפשר במחיר חודשי גישה לכ-200 משחקים משחקים דרך חנות מקוונת. בשלב זה, בניגוד לשירותים של גוגל ואמזון, מיקרוסופט עדיין דורשים את התקנת המשחקים על המכשירים בטרם הפעלתם.
מיקרוסופט גם השיקה במקביל לגוגל סטדיה גרסת בטא לשירותי ענן, תחת השם xCloud, המיועד למנויים של הגיים פאס, ולעומת השירותים של גוגל ואמזון, ה-xCloud רץ על גבי חוות שרתים מבוססי אקסבוקס (שבקרוב יעודכנו לדור החדש של הקונסולה). אבל העובדה שמיקרוסופט לא מבליטה את השירות לעת עתה ומדגישה כי מדובר בבטא מבהיר שהיא יודעת שהיכולות שלה לספק את השירות עדיין מוגבלות - וגם שהיא לא רוצה לקדם שום מוצר שעלול להשפיע על נכונות הציבור הרחב לרכוש לעצמם את האקסבוקס החדש.
את הרעיון ל-Game Pass של מיקרוסופט לא קיבלה לבדה. מאז היעלמותם של הדיסקים שחקני המחשב של היום רוכשים ומורידים משחקים למחשבים האישיים שלהם דרך חנויות מקוונות המתחרות ביניהן כגון: Steam, Origin ו-Epic Games אך עדיין רוכשים ומרכיבים בעצמם באלפי שקלים את מפרט מחשב הגיימינג המועדף עליהם.
נינטנדו בינתיים, המתחרה הקטנה יחסית לחברותיה, בחרה עוד ב-2017 בדרך שונה כשהשיקה את הנינטנדו Switch, פלטפורמה אחת שהיא גם ניידת אך גם מאפשרת להתחבר למסך הטלוויזיה עם מפרט בינוני ומשחקים מעולים. ב-2019 בחרה החברה אף להשיק גרסת Lite לקונסולה הפופולרית שמאפשרת ניידות בלבד. השמועות מדברות על כך שהחברה עומלת כיום על השקת דגם Pro עם מפרט חזק יותר מקודמיו.
עבור אמזון - שירות הגיימינג החדש הוא רק תחילת הדרך
אם כן, ספק אם אמזון מעוניינת להתחרות, בוודאי בשלב התחלתי זה, בסוני או מיקרוסופט, שמנהלות ביניהן קרב ענקים משל עצמן, בנינטנדו הקטנה יותר או בשחקני ה-PC אלא לבסס לעצמה דומיננטיות מוקדמת בשדה הזה עוד בטרם התפתח והפך צפוף באמת.
החברה יודעת טוב מאוד שרק לפני זמן קצר גוגל מעדה בתחום החלוצי אליו הם מתכוונים להיכנס כעת, והם מתכוונים ללמוד מהטעויות שלהם – לכל הפחות בתחום היח"צ והשיווק. גם אם אמזון לא תמצא את עצמה בתחום הזה, יש לה בהחלט יש כיסים עמוקים מספיק בשביל להרשות לעצמה להיכשל עם השירות במשך כמה שנים, עד שיגיע היום בו לכולם יהיה אינטרנט מספיק מהיר בשביל ליהנות ממנו.