דו"ח טכנולוגי
וולט יכולה למנוע גילויי גזענות כלפי השליחים שלה, אבל שותקת
מערכת הדירוג של חברות כלכלת חלטורה רבות מאפשרת אפלייה על בסיס גזעני כאשר משתמשים מדרגים את השליחים בציון נמוך על בסיס צבע עורם. במקרה של אובר הנושא כבר נידון בתביעה בבית המשפט. בישראל, זה מתחיל ונגמר בציוץ גזעני של שפי פז בטוויטר
רבים ממבקשי המקליט עובדים בתעשיית השירות והיו בין הראשונים לאבד את מקום העבודה שלהם עם תחילת משבר הקורונה. בניגוד לאזרחים ותושבי קבע, אין להם שום רשת ביטחון בדמות דמי אבטלה או קצבאות שיסייעו להם לעבור את התקופה הקשה. העובדה שמצאו דרך להתפרנס, אפילו ארעית, במקום לרעוב בביתם או להדרדר לפשע, היא בעיני ידיעה משמחת.
אפשר רק לנחש מה היתה עושה פז לו מבקש מקלט היה דופק על דלתה עם הזמנה מוולט, אבל סבירשהיא ורבים אחרים שחושבים בוחרים, במקרה כזה, להעניק למשלוח ציון של כוכב אחד. עד כמה זה קורה בפועל, והאם זה משפיע על מעמדם של השליחים ויכולתם להמשיך לעבוד עם וולט? לדברי וולט, הדירוגים באפליקציה שקשורים לשליחים מגיעים אך ורק לשירות הלקוחות, והבקרה נעשית באופן ידני כדי למנוע אפליה. בחברה אומרים שאין לדירוגים אלה השפעה על פעילות השליח באפליקציה. מנגד, באובר, התאומה הרוחנית של וולט, מדובר בתופעה ידועה, שגרמה לפגיעה רחבה מספיק על מנת להצדיק בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה.
במרכז התביעה, שהוגשה ביום שני לבית משפט פדרלי במחוז הצפוני של קליפורניה, עומדת מערכת דירוג הנהגים של אובר, שמאפשר לכל נוסע לדרג נהג בציון של 1 עד 5 כוכבים, כאשר ירידה מתחת לסף מסוים מובילה לחסימת הנהג בפלטפורמה של החברה (או, בשפה פחות מכובסת, לפיטוריו). לטענת כתב התביעה, נהגים לא-לבנים נזרקים מהפלטפורמה גם כאשר המשוב השלילי שמתקבל עליהם הוא תוצאה שלגזענות בלבד . "השימוש של אובר במערכת הדירוג שלה כדי לפטר נהגים מהווה אפליה לא-חוקית על בסיס גזע, הן מכיוון שיש לכך השפעה לא יחסית על נהגים לא-לבנים והן מכיוון שאובר מודעת לכך שנוסעים נוטים להפלות בדירוג הנהגים. למרות זאת,אובר המשיכה להשתמש במערכת הזו", נכתב.
התובע הוא נהג אובר לשעבר, תומאס ליו, שלדבריו נחסם אחרי שהציון שלו ירד מתחת לרף המינימלי של 4.6 . ליו הוא יליד הוואיממוצא אסייתי, שמדבר עם מבטא קל בתביעה הוא טוען שנוסעים יכולים להיות עוינים או לא-ידידותיים ולהעיר על המבטא שלו. הוא סבור שגזענות השפיעה על הדירוג של חלק מהנוסעים ושהמערכת של אובר מחליטה על עתידם של עובדים על בסיס אפליה זו.
"לאורך ההיסטוריה, אובר החליטה לפטר נהגים על בסיס מערכת שהיא יודעת שהיא מורעלת באפליה על בסיס גזע", אמרה הפרקליטה המובילה בתביעה, עו"ד שאנון ליס-ריורדן, לפי דיווח של Cnet. "אובר אומרת שהיא מספקת הזדמנויות למיעוטים, אבל המדיניות שלה – הן בהתנגדות לשכר מינימום והן בהנצחת מערכת מפלה לפיטורי נהגים – גורמת להם נזק".
אובר, בתגובה, כינתה את התביעה "רעועה" ואמרה שהיא "לא יכולה לשנות את העובדה הפשוטה ששיתוף נסיעות הפחית את האפליה כלפי נוסעים ונהגים, שנהנים עכשיו מגישה הוגנת ושוויונית מתמיד לעבודה ולתחבורה". כמו כן אמרה החברה שנקטה בצעדים כדי להפחית את האפליה בפלטפורמה, בין השאר ביקשה מנהגים לספק יותר מידע במידה והם מקבלים פחות מחמישה כוכבים והסירה דירוגים שניתנו בגלל סוגיות שמחוץ לשליטת הנהגים, כמו פקקים.
וולט לא המציאה שום דבר חדש. היא לא המציאה את כלכלת החלטורה, היא לא המציאה את המודל של הסתמכות על עובדים נטולי זכויות שלא מוגדרים כעובדים לתפעול עסקי הליבה שלה, והיא לא המציאה את השיטה של פגיעה בעובדים שלך (סליחה, אנשי העסקים העצמאיים שמספקים לך את שירותיהם המקצועיים על בסיס מערכת יחסים שוויונית והוגנת) כדי לסחוט כמה שיותר רווח מהלימון שהוא המודל העסקי שלה.
בשבועות האחרונים שינתה וולט את תנאי העבודה של השליחים שלה. החברה הפחיתה ב-10% את תשלום הבסיס של כל משלוח, גייסה המוני שליחים ושינתה את אלגוריתם באופן מייצר לשליחים תחושה של עבודה נטולת הפסקות באמצעות העלאת מרחקי הנסיעות. שליחים רבים טוענים כי כתוצאה מהשינויים הם מקבלים את אותו תשלום עבור זמן רב יותר ומסוכן על הכבישים. בוולט, מנגד, טוענים שמאז שינוי האלגוריתם, שבוצע כפיילוט של שבועיים ומסתיים מחר, ההכנסה השעתית הממוצעת של השליחים רק עלתה.
הטריקים האחרונים שבהם נקטה וולט – הורדת תשלום הבסיס על משלוחים, הגדלת מרחקי השליחויות ושינוי האלגוריתם כך שייצר משלוחים מהירים יותר – לקוחים היישר מספר החוקים של אובר. תחילה מושכים "עובדים" באמצעות הבטחות כמו "שכר" גבוה יחסית בעבור עבודה קלה, ווכאשר מספר העובדים הזמינים גדל, אפשר להפחית שכר ולהגדיל את עומס העבודה. מה יעשו העובדים? גם ככה אין להם זכויות ויש תור ענק של אנשים מאחוריהם שרק מחכה להיכנס.
מה שנבזי במיוחד במקרה של וולט הוא שהחברה מנצלת מצוקה חברתית אמיתית, בתקופה שבה דווקא הביקוש לשירותיה נמצא בשיא וכך גם ההכנסות, על מנת לשפר את המאזנים העסקיים שלה על גבם של האנשים החלשים ביותר בחברה, רבים מהם איבדו את עבודתם בגלל המשבר וחייבים מקור פרנסה כלשהו, אפילו ארעי ורעוע כמו וולט.
בימים האחרונים נשמעו לא מעט קריאות להחרים את וולט ולהזמין משלוחים ממתחרות כמו "תן ביס", שם השליחים הם גם עובדי החברה ולאחרונה גם מאוגדים. הפתרון האמיתי צריך לבוא מלמעלה, בדמות מהלך חקיקתי שיגדיר את מעמדם של עובדי כלכלת החלטורה ויהפוך אותם לעובדים מן המניין או לפחות יבטיח להם זכויות שונות. אבל לאור חוסר התפקוד של הכנסת והממשלה, קשה להאמין שזה יקרה.
במקום זאת, אפשר להפנות קריאה לוולט, שיש לה הזדמנות נדירה לנצל את הציוץ של פז על מנת לשפר את תדמיתה וגם להפוך את הפלטפורמה שלה לבטוחה יותר בעבור מיעוטים. המודל של וולט כבר שכפל, במכוון או בשוגג, כמה מהבעיות שמאפיינות את אובר ושירותי כלכלת חלטורה אחרים בעולם. אם לאובר יש בעיית גזענות, לא מן הנמנע שגם לוולט יש בעיה דומה בישראל. אם פעילה קולנית מתגזענת על השליחים שלה, וולט צריכה לנצל את ההזדמנות וראשית לבצע בדק בית מקדים, על מנת לוודא שהשליחים שלה לא סובלים מאפליה וגילויי גזענות. אפשר לעשות את זה באמצעות פנייה ישירה לשליחים ושיחה אתם, ובאמצעות בדיקת הנתונים בפלטפורמה שלה. שנית, היא צריכה לצאת בקול פומבי ברור וצלול נגד התבטאויות כמו זו של פז, ולהבהיר שוולט מכבדת את כל בני האדם באשר הם, ומקבלת לפלטפורמה שלה בשמחה כל שליח בלי קשר למוצאו או צבע עורו.