חברת Sound Radix הישראלית זכתה בפרס האמי הטכנולוגי
החברה זכתה בזכות טכנולוגיה שפיתחה ושהצליחה לשפר את איכות הסאונד בהקלטות דיאלוגים של שחקנים הנמצאים בתנועה. ניר אוורבוך, המנכ"ל: "הפרסם הוא חותמת להצלחה שלנו"
חברת סאונד רדיקס Sound Radix הישראלית זכתה בפרס האמי לתחום ההנדסה 2020 Engineering Emmy עבור מוצר שנקרא Auto-Align Post. סאונד רדיקס אינה הישראלית הראשונה שזכתה בפרס וקדמה לה חברת השבבים הישראלית ואלנס אשר זכתה בפרס ב-2015.
- שאמאנים של סאונד: "המטרה היא שבאמצעות המוזיקה הקהל יעבור למצב תודעתי אחר"
- רואים את הקולות: על הגלריה Room 25
פרסי האמי בתחום ההנדסה ניתנים ליחידים, חברות או ארגונים עבור פיתוחים הנדסיים שמשפרים באופן נרחב שיטות קיימות או עבור פיתוחים שהם כה חדשניים באופיים, כך שהם משפיעים באופן מהותי על ההפקה, ההקלטה, השידור והקליטה של טלוויזיה.
כשהודיע ניר אוורבוך, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, על הזכייה בפרס האמי לעובדיו ושותפיו הוא אמר להם"יש לי בשורה רעה וטובה. הרעה היא שלא נפגוש את וינונה ריידר הטובה היא שזכינו באמי". מגיפת הקורונה אילצה את מייסדי החברה ועובדיה להסתפק בטקס אשר ישודר ב-30 באוקטובר מלוס אנג'לס ולא לצעוד על השטיח האדום המיועד גם לזוכים בפרס הטכנולוגי.
חברת סאונד רדיקס מתל אביב אינה חברה צעירה אלא כבר חוגגת עשור בימים אלה. אוורבוך מספר לכלכליסט על הרגע בו קיבל את הידיעה "קיבלתי שיחה משניים מחברי הוועדה ביום רביעי שאחרי יום כיפור. הייתי בטוח שהם רוצים לשאול שאלות או להודיע לנו שאנחנו מועמדים ולפתע הם הודיעו לי שזכינו. נשארתי ללא מלים".
"הפרס הוא מדהים ואני לא יודע עדיין מה יהיו השלכותיו. מגיעים המון פרגונים ואני מקווה שתהיה לפרס להשפעה ברמה תודעתית וזו חותמת להצלחה שלנו. שם אותנו במועדון אקסקלוסיבי וזה כיף לדעת שאתה עובד קשה ויש הכרה לזה", אומר אוורבוך אשר עדיין מקפיד לעסוק במוזיקה. "יש לנו כאן שבוע עבודה של 4 ימים וחמישי ושישי אני עוסק בהפקה מוזיקלית. אני בודק את כל מה שאנחנו עושים על החומרים שלנו. המשרד החדש שלנו בשדרות רוטשילד הוא סוג של אולפן הפקות שיש בו כל מה שאספתי בעולם המוזיקה".
אוורבוך הוא בוגר בית ספר רימון והיה מפיק מוזיקלי מבוקש שעבד עם אמנים ידועי שם דוגמת שלמה גרוניך, יהודה פוליקר, אפרת גוש ואחרים. בשיחה עם כלכליסט מספר אוורבוך על המעבר מעולם המוזיקה לעולם ההייטק, "יש משהו שמזכיר במעבר שלי את יוני בלוך, שנינו גם עבדנו עם אפרת גוש", אומר אוורבוך.
החברה שאותה הקים ב-2010 עם שני שותפים טכנולוגיים יאיר חכם ודן רביב – יוצאי יחידת 8200, רצתה לתת מענה לכל אותם צרכים של עולם הסאונד. "תמיד התעניינתי בטכנולוגיה וחיפשתי איך היא יכולה לשפר את העולם שבו אני פועל. חברתי ליאיר שחזר מארצות הברית לאחר שעבד בחברת XIV (נמכרה ל-IBM ב-2008 בכ-300 מיליון דולר) וראה את הבעייתיות הטכנולוגית של עולם המוזיקה באותה הבנה שלי. בשלוש השנים הראשונות של החברה לא משכנו כספים וכל מה שנכנס לחברה הושקע בה בחזרה. לאחר מכן החברה הפכה להיות רווחית. לא גייסנו מעולם כסף", אומר אוורבוך.
סאונד רדיקס מונה 10 עובדים והיא חברה פרטית שגדלה במימון עצמי של מייסדיה (בוטסטראפ). כשנשאל אוורבוך על ההשפעה של מגיפת הקורונה על פעילות החברה אמר, כי "כולם חזרו לנגן בבית ואני משער בקרוב נראה המון אלבומים חדשים ויהיה בום מוזיקלי. אצלנו יש לנו מוצר למוזיקה ומוצר לפוסט פרודקשן שם המכירות נחתכו בחצי אבל של המוזיקה נשארו חזקות ואפילו גדלו וזה איזן אותנו. יש לנו מפתחים בניו אורלינס, מילאנו וקנדה ואנחנו רגילים לעבוד מרחוק והבית. 10 עובדים בחברה קטנים ושובבים ומאפשר לנו לזוז מאוד מהר.
החברה פיתחה טכנולוגיה שהצליחה לשפר את איכות הסאונד בהקלטות דיאלוגים של שחקנים הנמצאים בתנועה, בעיה שהכבידה על תעשיית הטלוויזיה במשך שנים. התוצאה היא פס קול לסדרות הטלוויזיה של אולפני וורנר, דיסני, סוני וחברות ההפקה הגדולות בעולם משתמשים בפיתוחי החברה; כך גם מפיקי-על בתחום המוזיקה שעובדים עם להקות כמו קולדפליי, U2, פו פייטרז, בק ועם אמנים בולטים כמו פול מקרטני; וגם המפיקים הישראלים ג'ורדי (ירדן פלג), אייל קצב, אדם בן אמיתי, תמיר מוסקט, רע מוכיח ועוד.
הטכנולוגיה עליה זכתה סאונד רדיקס בפרס האמי נקראת Sound Radix Auto-Align Post, כלי המתקן השהיות ופערים בהקלטות של מיקרופונים שנמצאים בתנועה. על ידי סנכרון מהיר בין מיקרופונים שונים - מיקרופון "בום" ומיקרופון מונח שזזים ברחבי סט הצילומים, כלי זה עושה באופן אוטומטי ומהיר מה שהיה בעבר משימה ארוכה וסבוכה שנעשתה ידנית על ידי עורכים. "הגענו לטכנולוגיה הזו מאוד במקרה. יאיר ראה שאני עובד קשה מאוד ומסדר את הדיליי בין הרמקולים בעבודה סיזיפית ואז עצרנו בצד ופיתחנו את האוטוליין שמתאם בין הסאונד".
כל הפיתוחים הטכנולוגיים של החברה נולדו ממהפכת הפלאג אין בעולם המוזיקלי. מהפכה שניתן לדמות אותה לעולם המובייל שם האפליקציות איפשרו להרחיב את השימושים בנייד."התעשיה של הפלאג אין ברובה עסוקה בלייצר עוד הדמיות של מכשירים אנלוגיים ויש מרדף של לעשות לדייק ולהיות קרוב לסאונד המקורי. הפלאג אין עשתה דמוקרטיזציה של ההקלטות אבל אף אחד לא רואה שיש מחשב שיכול לעשות דברים שהעולם האנלוגי לא יכול לעשות. בחברה שלנו הבנו את זה ופיחתנו שורה של טכנולוגיות שמשפרות משמעותית את העולם של המוזיקאים". כלים נוספים שפיתחה החברה: כלי המסנכרן באופן אוטומטי סאונד שמוקלט בו זמנית בכמה מיקרופונים, אקוולייזר חכם שמתאים את עצמו לצליל הלהקה, כלי שמאפשר שליטה על הסאונד שמתופף מפיק מכל תוף ותוף בנפרד באופן שאינו היה אפשרי עד אז ועוד.