ראיון כלכליסט
גונג הישראלית מגייסת 200 מיליון דולר לפי שווי של 2.2 מיליארד דולר
החברה שמפתחת בינה עסקית עבור אנשי מכירות וזכתה בתחרות הסטארטאפים של כלכליסט ב-2018 גייסה עד כה 334 מיליון דולר. הגיוס האחרון בוצע על רקע צמיחה של פי 3 בהכנסות החברה במחצית הראשונה של 2020 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. מנכ"ל החברה: "יכולנו לגייס גם מיליארד"
״היינו מעדיפים להרוויח קצת פחות ושהעולם יהיה במקום טוב יותר - אבל אין ספק שהמצב נותן ל-Gong רוח גבית״ אומר לכלכליסט עמית בן דב, מנכ״ל ומייסד משותף של החברה המודיעה היום (ד') על גיוס 200 מיליון דולר בסבב D לפי הערכת שווי של 2.2 מיליארד דולר.
- קרן Aleph מובילה גיוס סיד של 5 מיליון דולר בחברת Approve הישראלית
- הסטארט-אפ הישראלי Silverfort גייס 30 מיליון דולר
- יוטפו הישראלית גייסה 75 מיליון דולר בהובלת בסמר
גונג (Gong), שמפתחת פלטפורמת בינה עסקית עבור אנשי מכירות, גייסה סבב C בהיקף של 65 מיליון דולר בדצמבר האחרון והסבב הנוכחי מביא אותה לסך גיוסים של 334 מיליון דולר. החברה אף זכתה בתחרות הסטארט-אפ המבטיח של הביג דאטה של כלכליסט לשנת 2018.
את הגיוס הנוכחי הובילה קרן Coatue והשתתפו בו Index Ventures, Salesforce Ventures ו-Thrive Capital. כמו כן השתתפו בסבב המשקיעים הקיימים: Battery Ventures, NextWorld Capital, Norwest Venture Partners, Sequoia Capital ו-Wing Venture Capital.
מהחברה נמסר כי הגיוס בוצע על רקע צמיחה של פי 3 בהכנסות החברה ב-2020 בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 והוא משקף את הביקוש לפלטפורמת הבינה העסקית לאנשי מכירות של גונג, שחשיבותה גוברת בתקופה זו של עבודה מהבית ומכירות מרחוק.
התוכנה של גונג לוכדת באופן אוטומטי את כל האינטראקציות של החברה עם לקוחותיה - דרך דואר אלקטרוני, שיחות ועידה, שיחות טלפון ועוד - תוך צמצום הסיכון הכרוך בנתונים חסרים. בשלב הבא גונג עושה שימוש בטכנולוגיית בינה מלאכותית הרשומה כפטנט כדי להבין בדיוק מה נאמר באינטראקציות הללו עם הלקוחות. הדבר מסייע לחברות לחשוף דפוסים ומגמות בנתונים, המניבים תובנות שעשויות להגדיל מכירות, לצמצם נטישת לקוחות ולהגדיל נתח שוק.
בדצמבר 2018 החברה של עמית בן דב ואילון רשף זכתה במקום הראשון בתחרות הסטארט-אפ המבטיח מעולמות הביג דאטה וה-AI של "כלכליסט" ומיקרוסופט.
בין הלקוחות של גונג היום ניתן לציין את Autodesk, Hubspot, LinkedIn, Outreach, PayPal, Shopify, Slack, Twilio, Zillow, Zoominfo.
"הסבב נגמר תוך 14 יום מהיום שהחלטנו לגייס ועד הסגירה"
בדצמבר, כשדיברנו על סבב הגיוס הקודם שלכם, אמרת לי שהחברה טרם ניצלה את הכסף מהסבב שלפניו שיושב עדיין בחשבון הבנק שלה, עכשיו יצאתם לסבב נוסף, גדול אפילו יותר
״זה עדיין נכון, ועדיין לא השתמשנו בגיוס של סבב B. נראה לי שנקנה את בית״ר ירושלים״ צוחק בן דב. ״לא חיפשנו לגייס אבל העניין סביב גונג בטירוף, במיוחד בימים האלה של המשבר״.
בן דב מספר על סבב גיוס לא טיפוסי: ״כל הסבב נגמר תוך 14 יום, מהיום שהחלטנו לגייס ועד הסגירה״.
צרפת לסבב כמה משקיעים חדשים, אלה משקיעים שהכרתם קודם?
״לאורך השנים היו לא מעט משקיעים שרצו להשקיע ולמרות שזה לא קרה שמרנו על קשר. כשהחלטנו לצאת לסבב הנוכחי היינו צריכים לבחור את מי ניקח להשקעה ובחרנו ארבע קרנות. זו לא חוויה טיפוסית של גיוס - במקום להכין מצגות שלנו ולהסביר להם למה לבחור בנו זה היה ההפך - אנחנו היינו צריכים לבחור משקיעים. אם הייתי לוקח את כל הכסף שרצה להיכנס הייתי מגיע לסבב של מיליארד דולר. הקרנות בסבב הנוכחי הן כאלנה שנכנסות לרוב לפני הנפקה.
אז אני חייבת לשאול - אתם מכוונים להנפקה?
״לא, הנפקה היא לא הייעוד שלנו בחיים. סביר שבשלב הזה גונג היא חברה להנפקה וכבר לא לרכישה, אבל הדרך עוד ארוכה וחייבים לשמור על צניעות ולהבין איפה אנחנו נמצאים ולאן יש לנו ללכת. הנפקה היא צעד אחד בדרך אבל בהחלט לא המטרה הסופית״.
אתה חוזר ואומר שאתם לא צריכים את הכסף, אז למה לגייס כל כך הרבה?
״משלוש סיבות: הכסף מאפשר לנו אורך נשימה מאוד גדול בעולם לא יציב. למרות שמצבנו טוב, אלוהים יודע מה יוליד יום, גם בארה״ב וגם במזרח התיכון. הגיוס יאפשר לנו לשרוד חורף גרעיני וייתן שקט ללקוחות. שנית, זה יאפשר לנו לקנות חברות ולהגדיל את המוצר בצורה לא אורגנית. שלישית, אנו פועלים בעולם מאוד הפכפך, והדבר הכי גרוע לחברות הוא לא להבין מה קורה בשוק. גונג נותנת תמונת מזל״ט אמיתית של מה שקורה בשדה הקרב. נוצר מצב שהרבה לקוחות שדיברנו איתם בעבר ודחו את העסקה מגיעים עכשיו, כתוצאה מכך הגדלנו את הכנסות פי 3״.
הזכרת רכישה, יכול להיות שיש לכם רכישה ספציפית על הכוונת ולשמה נעשה הגיוס?
״לא כרגע אבל זו אפשרות״.
על אף מצבה העסקה נוכחית, בן דב שיתף שכשהתחיל המשבר בחברה לא היו בטוחים מה תהיה ההשפעה שלו: ״החלטנו קודם כל להעביר את על העובדים
לעבודה מהבית וגם שברבעון השני לא נעשה קיצוצים, אם תהיה בעיה אנחנו נספוג אותה".
"אבל דברים הסתדרו", סיפר, "הוספנו 30 איש לחברה ברבעון הזה ואנחנו מתכננים לשכור עוד 100 בארבעת החודשים הקרובים. לגבי עבודה מהבית - אנחנו מאוד גמישים ונותנים לכל אחד לעשות מה שטוב לו. פתחנו את המשרד כי יש אנשים שמתקשים לעבוד מהבית. בכל מקרה הודענו שלפחות עד יולי 2021 לא נכריח אנשים לחזור למשרד״.
"רמת השביעות רצון מאיתנו היא 70% - יותר מהאייפון הראשון כשיצא"
ומה ברמת המוצר, הייתם צריכים לבצע התאמות לצרכים החדשים בשוק?
״בעיקר התחזק הצורך במוצר כמו שלנו, אבל גם עשינו התאמות. למשל תוספת של יומן ויזואל במטרה ליצור קצת אווירה של עבודה משותפת. הוספנו גם יכולת חיזוי, כי היום קשה לחברות להבין איך יסתיים הרבעון, אז גונג עוקבת אחרי תקשורת עם הלקוחות ועוזרת לחברות להבין איזה עסקאות מתקדמות ואיפה צריך עזרה".
״עיקר ההשפעה על התחום שלנו זה המעבר לעבודה מהבית", הסביר, "צוותים התפזרו וגונג מחברת את הצוותים. בנוסף, הרבה מכירות מסורתיות היו פנים אל פנים, זה נעלם לבינתיים ויחזור אחרי הקרונה. למשל ההרגל של לקחת לקוחות לארוחה כבר לא קיים, אנשים צריכים להבין איך בונים קשר אישי בזום ובטלפון וזה בדיוק מה שאנחנו עושים״.
אבל גונג זו גם הוצאה משמעותית עבור חברות בתקופה שמנסים לחסוך
״זו הוצאה בטלה בשישים לעומת המכירות שאנחנו מספקים. רמת שביעות הרצון של הלקוחות שלנו עומדת על 70% - זה יותר מהאייפון כשהוא יצא, זה מדהים אפילו יותר לתוכנה עסקית״.
כשהתחלתם הייתה לכם מעט מאוד תחרות, אבל עם גיוס גדול כל כך אי אפשר יהיה להתעלם מכם ומהתחום, אתם צופים תחרות?
״אנחנו פורצים דרך חדשה, רוב העולם אפילו לא מכיר את התחום. יש חברות שעובדות על זוויות שונות של העולם הזה, אבל אין מישהו שעובד על דבר דומה. תחרות? זה אוקיינוס פתוח. אנחנו נקבל בברכה מתחרות חדשות בשוק, אבל אסור לשכוח שיצרנו עכשיו סף כניסה מאוד גבוה - יש לנו 1,300 לקוחות ורבע מיליארד דולר בבנק, זה לא בלתי אפשרי להתחרות בנו אבל זה לא פשוט. החברות הגדולות יכולות לעשות זאת ואני לא אופתע אם יחליטו להיכנס לתחום, אבל אנחנו רצים הכי מהר שאנחנו יכולים ומסתכלים בעיקר קדימה כי אם לא נרוץ מספיק מהר ישיגו אותנו".
״אני לא אוהב את המונח חד קרן", הדגיש, "יש חברות שעבורן זו מטרה והן מתגאות באבן הדרך הזו, אנחנו לא מודדים ככה הצלחה, ההצלחה האמיתית היא מספר הלקוחות והעובדים. אנחנו לא שוכחים שאנחנו ממש בתחילת הדרך. עד כמה שאני יודע אנו החברה הפרטית עם השווי שוק הכי גבוה בישראל ועדיין זו לא אמת המידה שלנו״.