$
תקשורת

בלעדי לכלכליסט

לא קופצים על שוק התקשורת: הפניקס דחתה את הצעת קשת לשותפות באקספון

קשת, שצפויה לרכוש כ־40% מאקספון, מתקשה למצוא גוף פיננסי שירכוש כ־20% נוספים. חזי בצלאל, בעלי אקספון שיחזיק בתום העסקה המתגבשת ב־40% הנותרים, זקוק להשקעה כדי לעמוד בהוצאות הכבדות על תשתית דור 5

אביאור אבו 08:1905.08.20

הפניקס דחתה את הצעתה של קשת לכניסתה כשותפה עמה באקספון, לאחר שבחנה את המודל העסקי בבסיס ההצעה, כך נודע ל”כלכליסט”. זה כשנתיים פועלת קשת להיכנס כשותפה באקספון במקביל להקמת שירות סטרימינג משותף, אך עד עתה טרם הגיעה העסקה לכדי חתימה. שני הצדדים התגברו באחרונה על הסוגיות העסקיות העקרוניות והגיעו להבנות כי קשת תרכוש מעט פחות מ־40% מאקספון, כאשר חזי בצלאל, בעל השליטה היחיד באקספון, יפחית את חלקו לאחוזים זהים.

 

אבי ניר מנכ”ל קשת וחזי בצלאל בעל השליטה באקספון. מודל ההכנסות חייב להשתנות אבי ניר מנכ”ל קשת וחזי בצלאל בעל השליטה באקספון. מודל ההכנסות חייב להשתנות צילומים: אוראל כהן, דנה קופל

 

כחלק מההסכם ירכוש שותף פיננסי כ־20%, אך הצדדים טרם הגיעו להבנות מול גוף שיהיה מוכן לסחוב על גבו את הסיכון, מה שמעכב את חתימת העסקה ומעמידה בסכנה. מבדיקה שערך “כלכליסט” עולה כי ההצעה לא הגיעה לידי בחינה רשמית ומעמיקה באף אחד מבתי ההשקעות הגדולים, בהם פסגות, מיטב דש, הלמן־אלדובי, הראל, אקסלנס, אי.בי.אי, מגדל ואלטשולר שחם. אלטשולר היו אלה שהלוו לקשת 30 מיליון שקל לטובת הריאליטי “2025” שלא צלח, ועוד 130 מיליון שקל לרכישת חלקה של רשת בחברת החדשות עם פיצול הערוצים. בכל אופן, השלב היותר מאתגר יהיה אישור הרגולטורים.

 

אקספון צוברת נתח שוק

 

אקספון פעילה בשוק האינטרנט והשיחות הבינלאומיות ומחזיקה במותג הסלולר we4G, שמוביל בעקביות את טבלת הניודים החודשית ומושך את מחירי החבילות החודשיות מטה. מאז כניסתו באפריל 2018 צבר המותג מעל לכ־350 אלף לקוחות, במקביל ל־200 אלף לקוחות במגזר האינטרנט, כך שהחברה עדיין בשלב של צבירת נתח שוק.

 

קשת ואקספון מבקשות לייצר למעשה קבוצת תקשורת קטנה שתציע סל שירותים, בזמן שדו"חותיהן של קבוצות התקשורת המתחרות משקפים את מצבו העגום של השוק שסובל מתחרות עזה, רווחיות אפסית והפסדים, ואף נמצא לקראת השקעות כבדות בתשתיות. אקספון לבדה צפויה להשקיע בדור 5 עד כ־250 מיליון שקל בזמן שאת רוב לקוחותיה היא מחזיקה במחירים הפסדיים, שלא צפויים לעלות לאור מודל חבילות "לכל החיים". מעבר לכך, תידרש החברה להשקעות של מאות מיליוני שקלים בתוכן ובטכנולוגיה שעליה יתבסס שירות הסטרימינג, בזמן שההשקעה הכספית הישירה של קשת צפויה להיות מופחתת, שכן היא תורמת בשותפות תוכן וזמן פרסום.

 

מבחינה פיננסית, הצעד של קשת לא נראה חכם. אך מבחינה תפעולית, קשת צריכה את אקספון. היא אמנם יודעת לייצר תוכן, אבל אין לה ממשק ישיר מול לקוחות הקצה, לעומת אקספון שמפעילה מערך שירות ובילינג ותיק. תעיד על כך אפליקציית מאקו TV, שעבור תכניה קשת ניסתה לגבות בעבר תשלום, צעד שלא צלח והתכנים נותרו חינמיים.

 

קשת חייבת לייצר מנועי צמיחה חדשים לאור הירידה ברייטינג ובהיקף הפרסום בטלוויזיה שעובר לדיגיטל בהובלת ענקיות עולמיות כמו פייסבוק וגוגל. המודל שלה כיום לא מתבסס על דמי מינוי, והיא אף לא מקבלת כסף מ־yes ו־HOT המקצות לה אפיק שידור. היא כן מקבלת סכומים לא מהותיים מסלקום ופרטנר, אך מדובר בהסדר זמני שקבע המחוקק וצפוי לפוג בקרוב. בנוסף, קשת משלמת כ־4 מיליון שקל בשנה עבור השידור בעידן פלוס. כן, לאחרונה נוצר איום חדש על קשת, עם בדיקת רשות התחרות האם היא מנצלת לרעה את היותה מונופול לא מוצהר.

 

העתיד בסטרימינג

 

בדומה למקביליה בעולם, קשת מבינה שהיא חייבת לשנות את מודל ההכנסות שלה כדי לשרוד. אקספון היא השחקן היחיד בשוק התקשורת שאליו היא יכולה לחבור, בהיותו ללא שירות טלוויזיה. הצדדים למעשה מרחיבים את שיתוף הפעולה הקיים ביניהם כיום. בתמורה לתגמול מהרווחים, קשת מעניקה לאקספון זמן פרסום נרחב. החוזה החדש, מן הסתם, יגלם את המחויבויות שאקספון צברה לקשת עד כה.

 

בכוונת הצדדים להקים שירות סטרימינג מוזל שישדר תוכן על גבי האינטרנט. על פי החוק, אסור לבעל ערוץ טלוויזיה להחזיק בפלטפורמה רב־ערוצית, אך תחום שידורי האינטרנט פרוץ ולא מפוקח על ידי הרגולטור. המודל המוביל הוא אפליקציה שאותה המשתמשים יוכלו להוריד לטלוויזיות חכמות, מובייל וסטרימרים שירכשו עצמאית, כאשר אין בכוונת החברה לייצר ממירים ייחודיים או להחזיק מערך טכנאים. ניסיונות עבר דומים, כמו המודל הראשוני של שירות STING-TV של yes ושירות סמארט TV של טריפל סי, כשלו.

 

השירות יכלול כמובן את תוכני קשת ובחברה ינסו לחתום על הסכמי תוכן חיצוניים עם גופים כמו רשת ו־RGE, המחזיקה בין היתר בתוכני ספורט וילדים. לאור עלויות גבוהות, לא סביר כי השירות יכלול תוכן מספקים בינלאומיים, כמו HBO וצ'רלטון, אך סביר כי יכלול ערוצים ליניאריים כמו חדשות, טבע, לייפסטייל ושפות זרות. השירות ייכנס לתחרות ישירה מול שירותי הטלוויזיה האינטרנטיים של סלקום, פרטנר, yes ו־HOT ומול שירותים בינלאומיים כמו נטפליקס ואמזון פריים וידיאו.

 

לדברי אילנית שרף, מנהלת המחקר של פסגות "בצלאל כיוון שבשלב כלשהו החברה תירכש בידי המתחרות הגדולות, אך עסקת סלקום־גולן הותירה אותו בלית ברירה עם קשת. ברמות המחירים בשוק הסלולר, אנו לא מצליחים לראות כיצד לאקספון יש היתכנות כלכלית, ולכן כדי להצדיק את מקומה בשוק, המחירים צריכים לעלות או לחלופין היא צריכה שינוי אסטרטגיה שייתן לה כלים להתמודד במגרש המשחקים של הגדולות. קשת למעשה מסתכלת לעבר הדור הבא, שצורך תוכן דרך המסך הקטן. עם זאת, מדובר שוב בכניסה מאוחרת לשוק שבו התחרות כבר היום משתוללת. לא מן הנמנע שהפירסומים נועדו לייצר לחץ על המתחרות והרגולטור".

x