שידור חי
הערב: עדות מנכ"לי אפל, גוגל, פייסבוק ואמזון בקונגרס. זה מה שהם צפויים לומר
לקראת עדותם בקונגרס האמריקאי היום ב-19:00 שעון ישראל, ארבעת מנכ"לי חברות הטכנולוגיה מהחזקות ביותר בעולם צפויים להסביר לכם מדוע הן נתונות בתחרות אכזרית שכל רגע מאיימת למוטט אותן
- השימוע לענקיות הטכנולוגיה נדחה ליום רביעי
- ניצחון לאפל בבית המשפט באירופה: לא תשלם מס של 13 מיליארד יורו
- מנכ"לי אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל יעידו בקונגרס האמריקאי בדיון על כוחן בשוק הדיגיטלי
מנכ"לי ארבע ענקיות הטכנולוגיה – ג'ף בזוס מאמזון, מארק צוקרברג מפייסבוק, סונדאר פיצ'אי מגוגל וטים קוק מאפל – צפויים להעיד הערב (ד') בפני ועדת המשנה להגבלים עסקיים של בית הנבחרים האמריקאי, בדיון שצפוי להתמקד בפרקטיקות אנטי-תחרותיות של החברות, אך שבוודאי יסטה למחוזות אחרים, חלק מן הסתם הזויים וקונספירטיביים. הלילה (ג') פורסמו דברי הפתיחה שישאו המנכ"לים בפתח הדברים. "כלכליסט" קרא וסיכם, כדי שאתם לא תצטרכו.
אמזון
בזוס, שזו תהיה הופעתו הראשונה בפני הקונגרס, בחר לפתוח את עדותו בעבודת שורשים, ומספר על אמו שהרתה עמו והיא בת 17 בלבד, והקשיים שעברה כדי לסיים את לימוודי התיכון, על אביו המאמץ מיגל, שהיגר לארה"ב מקובה בגיל 16, על הזמן שבילה בחווה של סבו וסבתו בטקסס, ועל הימים הראשונים של אמזון.
בחלק התכליתי יותר של העדות מגן בזוס על פעילות החברה בטענה הקבועה שהיא מייצרת משרות לקהילות מקומיות. "אמזון מעסיקה ישירות מיליון איש, רבים מהם במשרה התחלתית ובתשלום שעתי", כתב. "אנחנו לא מעסיקים רק מדעני מחשב ובוגרי מנהל עסקים בסיאטל ובעמק הסיליקון. אנחנו שוכרים ומכשירים מאות אלפי אנשים בכל רחבי המדינה. בעבור רבים זו משרתם הראשונה, בעבור חלקם דרך לקריירה אחרת". כן ציין בזוס שאמזון השקיעה יותר מ-270 מיליארד דולר בארה"ב בעשור האחרון, ויצרה גם 700 אלף משרות במעגל השני, בתחומים כמו בנייה והובלה.
לגבי הסוגיה המרכזית של הדיון – התנהגות אנטי-תחרותית – אמר בזוס: "שוק הקמעונאות הגלובלי עצום ותחרותי מאוד. אמזון מהווה פחות מ-1% משוק עולמי של 25 טריליון דולר ופחות מ-4% מהשוק הקמעונאי בארה"ב (בזוס בוחר נתונים שנוחים לו, ולא מציין, למשל, שאמזון שולטת ב-38% משוק הסחר המקוון בארה"ב, ע"כ). בתחום זה יש מקום למנצחים רבים. ל-80 קמעונאים בארה"ב יש הכנסות שנתיות של יותר ממיליארד דולר. מדי יום, אמזון מתחרה בחברות מבוססות כמו טרגט, קוסקו, קרוגר וכמובן וולמארט – חברה גדולה פי 2 מאמזון".
עוד הזכיר מנכ"ל אמזון את מחויבות האקלים של החברה להגיע לאפס פליטות פחמן עד 2040, עשר שנים לפני היעד של הסכם פריז, בין השאר באמצעות רכישת 10 אלף רכבי משלוחים חשמליים עד 2022 ו-100 אלף רכבים כאלו עד 2030.
בזוס לא התייחס, עם זאת, לסוגיות ספציפיות שעתידות לעלות בדיון כמו שימוש במידע על פעילות מוכרים בפלטפורמה שלה כדי להשיק מוצר מתחרה, או ביצוע השקעה סמלית בסטארט-אפ כלשהו, להחשף כתוצאה למידע עסקי רגיש ומרכזי, ואז לנצל את המידע על מנת להשיק מוצר או שירות מתחרה. כן הוא התעלם מהביקורת על תנאי העבודה במחסני החברה בזמן המגיפה, היחס לעובדים שמחו נגד תנאים אלו או השימוש הבעייתי של כוחות משטרה במערכת זיהוי הפנים של אמזון.
פייסבוק
בעבור צוקרברג תהיה זו חוויה מוכרת, גם אם מלחיצה פחות, אחרי שלפני כשנתיים מסר עדות בת כ-10 שעות בסך הכל לאורך יומיים בפני הסנאט ובית הנבחרים. הוא לא מתאר את חוויות הילדות של אמו ואת נעוריו, אך בדומה לבזוס בוחר לציין שפייסבוק מתמודדת עם תחרות משמעותית בעולם. "אנחנו מתחרים החברות שמשתתפות בדיון זה, ועוד רבות אחרות שמוכרות פרסומות ומחברות אנשים", כתב. "אנחנו גם מתחרים בשוק העולמי נגד חברות שיש להן גישה לשווקים שאנו לא פעילים בהם. הסיפור שלנו לא היה אפשרו בלי החוקים בארה"ב שמעודדים תחרות וחדשנות".
כמיטב המסורת, לא נמנע צוקרברג מטקטיקת הפחדה נגד סין: "אנחנו מאמינים בערכים – דמוקרטיה, תחרות וחופש ביטוי – שהכלכלה האמריקנית בנויה עליהם. חברות טכנולוגיה רבות אחרות חולקות ערכים אלו, אבל אין ודאות שהערכים שלנו ינצחוו. לדוגמה, סין בונה גרסה משלה של האינטרנט שמתמקדת ברעיונות אחרים לגמרי, והיא מייצאת את החזון שלה למדינות אחרות".
הוא הוסיף שפייסבוק תומכת במדיניות תחרותית חזקה ועקבית שתספק "שדה משחק מאוזן", ושפייסבוק יצרה מוצרים חדשים בתגובה לתחרות, תרמה לקהילות הקוד הפתוח ויצרה כלים שמסייעים לעמותות, לאנשים ליצור קשר עם מכרים לאחר אזון, ולהתמודד עם צרכי משתמשים בזמן המגיפה.
צוקרברג דחה ביקורת על אסטרטגיית הרכישה של פייסבוק, שלפיה החברה קונה חברות שעלולות להפוך למתחרות שלה, כפי שעשתה עם אינסטגרם ו-ווטסאפ. "הרכישות שלנו עוזרות ליצור חדשנות לאנשים שמשתמשים במוצרים ובשירותים שלנו ובעבור קהילת הסטארט-אפ", הוא טען. "כשאתה רוכש חברה, אתה מטיב מהטכנולוגיה ומהכישרון שלה, וכשאתה נרכש אתה מקבל גישה למשאבים ולאנשים שאחרת לא היו זמינים בעבורך. פיתחנו מוצרים חדשים לאינסטגרם ולווטסאפ ולמדנו מהחברות האלו איך להביא רעיונות חדשים לפייסבוק. התוצאה הסופית היא שירותים טובים יותר שמספקים יותר ערך לאנשים ולמפרסמים".
מנכ"ל פייסבוק גם התייחס לקריאות לפירוק החברה כשאמר: "אני מבין שאנשים מודאגים מהגודל ומהעצמה של חברות טכנולוגיה. בסופו של דבר, אני מאמין שחברות לא צריכות לקבל כל כך הרבה החלטות בנושאים חשובים כמו תוכן מזיק, פרטיות ובחירות. לכן קראתי לממשלות ולרגולטורים לקחת תפקיד פעיל יותרבעדכון הכללים של האינטרנט".
גוגל
פיצ'אי, הוא היחיד מארבעת המנכ"לים שלא נולד בארה"ב, ובהתאם פותח את עדותו בסיפור (שסיפר כבר בעבר) על התבגרות בהודו עם גישה מוגבלת למחשבים והימים הראשונים שלו באוניברסיטת סטנפורד.
בנוהל, גם הוא מציין שלגוגל יש מתחרים רבים. "גוגל פועלת בשוק עולמי דינמי ותחרותי מאוד, שבו המחיר הוא חינם או בירידה והמוצרים משתפרים בעקביות", כתב. "הנוף התחרותי היום שונה משהיה לפני חמש שנים, לא כל שכן 21 שנים כשגוגל השיקה את המוצר הראשון שלה, גוגל חיפוש. לאנשים יש יותר דרכים מתמיד לחפש מידע. פעמים רבות התשובה היא במרחק קליק או אפליקציה: אפשר לשאות את אלקסה שאלות מהמטבח, לקרוא חדשות בטוויטר, לבקש מידע מחבר בווטסאפ ולקבל המלצות בסנאפצ'ט או פינטרסט. כשמחפשים מוצר ברשת אתה יכול לבקר באמזון, איביי, וולמארט או אתר סחר מקוון אחר. בתחומים כמו תיירות ונדל"ן גוגל מתמודדת עם תחרות חזקה בחיפוש מעסקים שמתמחים בתחומים אלו".
באורח מפתיע, פיצ'אי לא ציין את הטקטיקות שבהן נוקטת גוגל כדי להתמודד עם תחרות זו, כמו תעדוף שירותים שלה בתוצאות חיפוש על פני שירותים מתחרים, נוהג שבעקבותיו נקנסה על ידי האיחוד האירופי ב-2.4 מיליארד דולר.
בדומה, כשציין מנכ"ל גוגל את שוק הפרסום הדיגיטלי (שבו מהוות גוגל ופייסבוק דואפול) הוא הציג אותו כתחרותי במיוחד, אך לא ציין את הקנס בסך 1.5 מיליארד היורו שהטיל האיחוד על החברה שהחל מ-2006 מנעה גוגל מאתרים מלהציג בתוצאות החיפוש הפנימיות שלהם פרסומות מפלטפורמות מתחרות.
אפל
גם קוק מדגיש בדבריו את התחרות שמולה מתמודדת אפל, בעיקר בכל הנוגע למוצר הדגל שלה, האייפון. "עד כמה שאנו מאמינים שהאייפון מספק את חוויית המשתמש הטובה ביותר, אנחנו יודעים שהוא רחוק מהבחירה היחידה שזמינה לצרכנים", כתב. "שוק הסמארטפונים תחרותי מאוד, וחברות כמו סמסונג, LG, וואווי וגוגל בנו עסקי סמארטפון מצליחים מאוד שמציעים גישות שונות. לאפל אין נתח שוק דומיננטי בשום שוק שבו אנו פועלים. זה נכון לא רק לאייפון אלא לכל קטגוריית מוצר".
קוק הזכיר גם את התרומה של אפל לשוק העבודה בארה"ב, וטען שהאוקסיסטם של האפסטור יצר יותר מ-1.9 מיליון משרות, ואחראי לכמה חברות פורצ'ן 500 שיצאו לדרך רק בזכות האייפון. "ב-2019 לבדה, האקוסיסטם של האפסטור יצר מסחר בשווי עולמי של חצי טריליון דולר, 138 מיליארד מהם בארה"ב. מדובר בלא פחות מנס כלכלי", טען.
בנוגע לביקורת על העמלה שגובה החברה ממפתחים באפסטור אמר מנכ"ל אפל: "במרבית האפליקציות באפסטור, המפתחים שומרים 100% מהכסף שהם מכניסים. האפליקציות היחידות שמשלמות עמלה הן אלו שבהן המפתח רכש לקוח דרך מכשיר אפל ושבהן התכונות והשירותים נצרכים באמצעות מכשיר אפל (בניגוד, למשל, לאובר שם השירות מתבצע מחוץ למכשיר, ע"כ). העמלות של אפל זהות או נמוכות מהעמלות של מרבית המתחרים שלנו. והן נמוכות משמעותית מה-50% עד 70% שמפתחי תוכנה שילמו כדי להפיץ את העבודה שלהם לפני האפסטור. ביותר מעשור שחלף מאז השקת האפסטור מעולם לא העלינו את העמלה או הוספנו עמלה. למעשה, הפחתנו את העמלות למינויים ופטרנו קטגוריות נוספות של אפליקציות".
הוא התייחס גם בעקיפין לטענות של חברות כמו ספוטיפיי, שלפיהן העמלה שגובה אפל מספקת יתרון לשירותים שלה על פני המתחרים. "אחרי שהתחלנו עם 500 אפליקציות, יש היום באפסטור יותר מ-1.7 מיליון – רק 60 מהן של אפל. אם אפל היא שומרת סף, מה שעשינו זה לפתוח את השער עוד יותר. אנחנו רוצים כמה שיותר אפליקציות באפסטור, לא להרחיק אותן", אמר.