מחאת המפרסמים נגד פייסבוק מתרחבת
בן אנד ג'ריס, אולפן הוליוודי ורשת קמעונאות גדולה הצטרפו גם הם לחרם שקורא שלא לפרסם ברשת החברתית בטענה שפייסבוק משמשת להפצה של שיח שנאה, הפצת פלגנות ומידע שקרי. המחאה זכתה לתגית #StopHateForProfit
מחאת המפרסמים נגד פייסבוק מתרחבת. אחרי שבשבוע שעבר הודיעו מותגי האופנה פטגוניה, The North Face ואחרים על הפסקת הפרסום ברשת החברתית, כעת מצטרפים למהלך גם מותגים גדולים אחרים כגון גלידות בן אנד ג'ריס השייך ליונילבר, אולפן מגנוליה פיקצ'רס ההוליוודי ורשת חנויות האופנה "אדי באואר".
קראו עוד בכלכליסט:
- פייסבוק הורידה מודעה של קמפיין טראמפ בגלל שהשתמש בסמל בעל קונוטציות נאציות
- ה"תחרות" של פייסבוק הוכיחה: אין עדיין פתרון לסרטוני הדיפ פייק
- הסערה ברשתות החברתיות: צוקרברג הבטיח שינוי - אבל לא הבטיח לקיים
חרם המפרסמים מתבצע תחת ההאשטג #StopHateForProfit במסגרת קמפיין אותו יזמו ארגוני זכויות האזרח: הליגה נגד השמצה, ה-NAACP, Sleeping Giants ו-Color of Change. הטענה של הארגונים האלה היא שפייסבוק משמשת להפצה של שיח שנאה ולהפצת פלגנות ומידע שקרי. בבן אנד ג'ריס הסבירו שהם דורשים מפייסבוק לנקוט בצעדים "ברורים וחד משמעיים כדי לעצור את השימוש בפלטפורמה שלה להפצה של שנאה וגזענות".
מארק צוקרברג , מנכ"ל פייסבוק צילום: רויטרס
פייסבוק אולי רוצה לשמור על יחסים טובים עם כולם, אבל ככל שמארק צוקרברג מסרב לנקוט פעולות ברורות והחלטיות, כך נראה שהוא מסתכסך עם כול הצדדים, מימין ומשמאל. עד כה נראה שצוקרברג נוטה להזדהות עם המחאה בארה"ב, אך מנגד הוא גם רוצה למנוע את המהלכים החד-צדדיים של טראמפ דרך משרד המשפטים שלו שמנסה להשית על חברות המדיה החברתית אחריות מערכתית לתכנים שמתפרסמים דרכם.
בן אנד ג'ריס, יצרנית הגלידה הגלובלית, תמיד זוהתה כתומכת במהלכים ליברלים. חלק מהזהות של המותג כללה סיוע לקהילה גם דרך קרן שהוקמה בדיוק למטרות אלה וגם לאחר המכירה של החברה ליוליבר המשיכה בפעולות תמיכה וסיוע למטרות חברתיות וכלכליות". חרם של מותג חזק כגון בן אנד ג'ריס מוסיף לא מעט לחץ על פייסבוק וכן על מפרסמים נוספים.
עם זאת מותגים חזקים אולי יכולים ליהנות מהיכולת להחרים את פייסבוק, אך המצב אינו דומה עבור עסקים קטנים ובינוניים, שמהווים את החלק הארי של 8 מיליון המפרסמים ברשת החברתית. אלה זקוקים לפייסבוק אפילו יותר בימים אלה של משבר הקורונה, וגם עסקים קטנים שהפסיקו לפרסם בפייסבוק נאלצים כעת לחזור ולפרסם בה.
עם זאת, קמפיין החרם על הפרסום בפייסבוק אינו מיועד להימשך ללא הגבלה. המארגנים בינתיים מגבילים אותו לחודש יולי בלבד. מפייסבוק עצמה נמסר שהחברה ממשיכה להתמקד על הסרת תוכן שנאה ושהיא מנהלת שיחות עם ארגוני זכויות אזרח ומשווקים כדי למצוא דרך לעבוד יחדיו לטובת הכלל.