בלעדי לכלכליסט
ירידה חדה בנסיעות פגעה בהכנסות ובשווי של גט
לפי דיווח של קרן ההשקעות ווסטוק, אחת המשקיעות בחברה, היקף הנסיעות הפרטיות ירד ב-75-90% והיקף הנסיעות העסקיות ירד ב-50% בממוצע בתקופת ההסגר שהביא עימו נגיף הקורונה; שווי החברה ירד מ-1.5 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד - בעיקר בגלל ההכנסות מתחום המשלוחים, שמנעו ירידה גדולה יותר
תעשיית הרכב העולמית על כל ענפיה ספגה פגיעה קשה ממשבר התפשטות נגיף הקורונה. דיווח של קרן ההשקעות ווסטוק, אחת המשקיעות באפליקציית הנסיעות הישראלית Gett - חושף כעת את עומק הפגיעה שספגה החברה.
על פי הדיווח של קרן ההשקעות לרשות לניירות ערך בשבדיה, היקף הנסיעות הפרטיות ירד ב-75-90% והיקף הנסיעות העסקיות ירד ב-50% בממוצע בתקופת ההסגר. הירידה לא נרשמה רק בישראל, אלא בכל המקומות בהן החברה פעילה. מצד שני, תחום המשלוחים תפס נתח משמעותי מאוד בהכנסות בתקופה האמורה, ולכן שוויה של החברה ירד רק ב-5%.
- בגלל הירידה בהזמנת מוניות: Gett חותכת ב-50% את דמי הסדרנות לנהגים
- Gett ויאנגו יתרכזו במשלוחים. המטרה: שירותים לאוכלוסיה המסתגרת בבתים
- מנכ"ל Gett לנהגים: "ייתכן שנסיעה במונית תהפוך לאפשרות המרכזית להתניידות"
נכון לרבעון האחרון של שנת 2019 העריכה קרן ההשקעות את שווי האחזקות שלה בחברה הישראלית ב-74.85 מיליון דולר, וכעת בתום הרבעון הראשון של שנת 2020 שווי האחזקה שלה עומד על כ-71.27 מיליון דולר, המגלם שווי של 1.4 מיליארד דולר לעומת שווי של כ-1.5 מיליארד ברבעון הקודם. הקרן מציינת שלמרות הפגיעה הקשה בהכנסות שלה כתוצאה מהירידה החדה בהיקפי הנסיעות, היא הצליחה לעמוד ביעדים שהעמידה לעצמה לרבעון לפני פרוץ הקורונה. בווסטוק טוענים שההצלחה של גט בשמירה על רמת ההכנסות נובעת בעיקר מהיותה כלי המיועד לעסקים ותאגידים.
במקביל מדווחת ווסטוק שגט הפכה להיות רווחית ברמה התפעולית נכון לדצמבר 2019, והיא נמצאת על מסלול של הפיכתה לחברה בעלת תזרים מזומנים חיובי למרות ההשפעה של נגיף הקורונה. למרות שווסטוק אינה מפרמת את נתוני הרווחיות של החברה מאז דצמבר או מפרטת בנוגע לנתח הפעילות בתחום הדליברי, בהחלט מסתמן שהאסטרטגיה של גט - לעבוד בעיקר עם חברות ותאגידים - שומרת עליה מפני קריסה קשה הרבה יותר.
אם גט היתה בוחרת בשנים האחרונות להתעמק בלקוחות פרטיים ובערים נוספות בעולם, ייתכן שבעת משבר הקורונה הפגיעה בה היתה קשה הרבה יותר בעיקר לנוכח העובדה שבשונה מאובר וליפט אין לה גב פיננסי עצום והיא יכולה לסמוך בעיקר על עצמה. ההיצמדות שלה ללקוחותיה העסקיים, ועבודה בעיקר על הרחבת הפעילות איתם דרך הסכם חדש עם ליפט שנתן לה פריסה רחבה בארה"ב, היא אחד הדברים שמנע מווסטוק להוריד משמעותית את שווי האחזקה של גט.
כחלק מהתמודדותה של החברה עם הירידה בפעילות היא הורידה את שכר העובדים והמנהלים ב-15% ו-20% בהתאמה, וגם עברה בתקופת המשבר לשבוע עבודה מקוצר בימים שני עד חמישי; מספר עובדים יצאו לחל"ת, ומספר קטן מאוד של עובדים פוטרו. בראיון שנתן מרק און, מנכ"ל גט ישראל לכלכליסט, הוא אף אמר שהחברה ככל הנראה תידחה את ההנפקה בעקבות הקורונה. בסוף 2019 ביצעה החברה גיוס קטן של כ-24 מיליון דולר, לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר. על פי פרסום בסקיי ניוז, גט מגייסת 60 מיליון דולר בהלוואה ממקור חיצוני - שתומר למניות החברה ברגע שתונפק באחת הבורסות. החברה, שהוקמה ב-2010 על ידי דייב וייסר ורועי מור, מעסיקה 1,200 עובדים, מהם 400 בישראל. בין משקיעיה ניתן לציין גם את לן בלווטניק ופלוקסווגן.
מחברת גט נמסר שהדו"ח של ווסטוק תומך באסטרטגיה העסקית של החברה, שהוכיחה עמידות פיננסית מעבר למצופה, לרבות במשבר הקורונה. החברה עברה את התחזיות בזכות תגובה מהירה ודינאמית, כמו גם הרחבה דרמטית של הפעילות המכוונת למגזר העסקי ופלטפורמת השליחויות Gett Delivery.
השחקנית הגדולה בתחום, חברת אובר, דיווחה על ירידה של 5% בהכנסות מנסיעות, שהסתכמו ב-10.9 מיליארד דולר; ההכנסות של שירות אובר Eats להזמנת משלוחים ממסעדות עלו ב-50% ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ל-4.7 מיליארד דולר. המתחרה הגדולה של אובר, חברת ליפט, דיווחה בתום הרבעון הראשון של השנה על גידול בהכנסות החברה, ולא נראה שהקורונה הביאה לפגיעה גדולה בהכנסותיה. על פי הדיווח שלה הכנסותיה עמדו על 955.7 מיליון דולר, בהשוואה ל-776 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2019.
לצד הפגיעה הקשה בחברות דוגמת אובר וגט ניתן לציין רכישה משמעותית שנעשתה בתקופה זו, של מוביט הישראלית, עבור סכום של מיליארד דולר על ידי אינטל. הרכישה הזו מוכיחה שלמרות הפגיעה, מדובר בתחום בעל אחיזה משמעותית וחשיבות רבה. גם חברת ויה הפועלת בניו יורק הצליחה להודיע במרץ על גיוס משמעותי של כ-400 מיליון דולר, לפי שווי של כ-2.2 מיליארד דולר, בהשתתפות חברת הענק אקסור.