נתיבי ישראל תשקיע 10 מיליון שקל בשנה בסטארט-אפים
החברה הלאומית לתשתיות תחבורה משיקה חטיבה חדשה שתעסוק בתחומי החדשנות ובחרה סטארט-אפים לפיילוטים בתחומי ניטור תנועת משאיות בכבישים, אחזקה מונעת לגשרים וניתוח תביעות משפטיות באמצעות בינה מלאכותית
חברת נתיבי ישראל, החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, משיקה חטיבה חדשה שתעסוק בתחומי החדשנות והאסטרטגיה בהובלתה של הילה חדד חמלניק, אשר שימשה בתפקידה האחרון סמנכ"לית פרויקטים במשרד התחבורה. מטרת החטיבה החדשה להגביר את השימוש בטכנולוגיה בתשתיות התחבורה במדינת ישראל.
- המדינה תשקיע 2 מיליארד שקל בתוכנית הגנה על השקעות הייטק של גופים מוסדיים
- תוכנית של רשות החדשנות תחבר בין חברות ישראליות לבתי החולים המובילים בעולם
- כך מסייעת רשות החדשנות לסטארט-אפים שנקלעו למשבר בעקבות הקורונה
החטיבה החדשה תתמקד בשלושה תחומים עיקריים: תוכנית פיילוטים תוך הטמעת טכנולוגיות באופן שוטף לטיפול בתשתיות קיימות, ניהול התחבורה וייזום תוכניות מחקר נרחבות. תקציב הפעילות השנתית יעמוד על כ-10 מיליון שקל.
החטיבה החדשה תפנה לקהילת ה- Smart Mobility הישראלית והעולמית, תוך שימת דגש על גמישות ויכולת עבודה מול קהילת הסטארטאפים עם מתאם גבוה של ידידותיות למשתמש. במסגרת זו כבר יצאו חברת נתיבי ישראל בשיתוף קהילת EcoMotion עם פרויקט ראשון מסוגו. בתוך שבועות בודדים מהצגת האתגרים לסטארטאפים נבחרו 5 זוכים אשר זכו במענק כולל של חצי מיליון שקל לטובת ביצוע הדגמה בשטח. שלושת האתגרים הבאים שהוצגו בפני המציעים: ניטור משאיות, אחזקת גשרים וניתוח תביעות תעבורה משפטיות.
ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל התייחס להקמת החטיבה: "הקמת חטיבת חדשנות ואסטרטגיה הינה חלק מהראיה האסטרטגית של החברה, כחלק מתחומי הליבה שלנו כחברה הלאומית לתשתיות תחבורה, זאת על מנת להבטיח לציבור שאנו מספקים עבורו את התמורה הטובה ביותר בעבור כספו- בבטיחות, הפחתת הגודש ותשתיות מתקדמות".
הילה חדד חמלניק, ראש חטיבת החדשנות והאסטרטגיה בנת"י הוסיפה: "בדיקות ומחקרים בעולם מוכיחים כי שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לטיפול, ניטור, פיתוח ואחזקת תשתיות יכולים להוביל לשינוי משמעותי באופן שבו הציבור הרחב חווה ומשתמש בתחבורה. מהפחתה של עד 20% מעומסי התנועה בכבישים מידי יום, צמצום תאונות הדרכים, דרך קיצוץ משמעותי בעלות האחזקה ועד שיפור התשתיות הקיימות. מטרתנו היא להבטיח כי המדינה המוכרת בכל העולם כאומת הסטארט-אפ תטמיע זאת גם בשטחה".
בתחום ניטור תנועת משאיות בכבישי ישראל זכו InprisWay ו- AutoLab. שתי החברות שמהוות פתרונות משלימים. האחד נותן ערך מוסף לנהג ומסייע בצמצום היסח הדעת והשני מתחבר למחשב הרכב ומאפשר למנהל צי הרכב לעקוב אחר סטטוס הרכב, הטיפולים הנדרשים, תקלות וכו'.
בתחום האחזקה המונעת לגשרים זכתה Manam Applications שמאפשרת לבצע סקירה תקופתית של גשרים באמצעות רחפנים. וחברת Dynamic Infrastructure שתייצר "תיק רפואי" של כל אחד ממבני הדרך במדינה כך שניתן יהיה להשתמש בבינה מלאכותית ולמידת מכונה לטובת קבלת החלטות מושכלות לגבי האחזקה העתידית שלהם.
בתחום ניתוח תביעות תחבורה משפטיות באמצעות בינה מלאכותית נבחרו צמד היזמים בצלאל חלימי ואמיר ללושש פיתחו במיוחד בעבור נתיבי ישראל מערכת AI המאפשרת לחזות קדימה את התביעות כתוצאה מאירועים שונים.