ניתוח כלכליסט
היעד של מוביט: הזנקת אינטל בעולם המוביליטי
אינטל ניהלה מו"מ עם ויה ולאחר שנכשל, סגרה עסקה לרכישת מוביט ביותר ממיליארד דולר. המטרה: צמצום פערים בתחום המוביליטי שסומן כדבר הבא. עובדי מוביט יתוגמלו בכ־100 מיליון דולר
ענקית השבבים אינטל נמצאת על סף רכישת חברת מוביט (Movit) הישראלית, המפעילה את אפליקציית ניווט הנסיעות בתחבורה ציבורית, בסכום שמוערך ביותר ממיליארד דולר. עבור אפליקצייה שגייסה עד היום 134 מיליון דולר בלבד, מדובר באקזיט נאה.
- הרוכשת האמיתית בעסקת מוביט-אינטל היא בכלל מובילאיי
- אינטל במשא ומתן מתקדם לרכישת חברת מוביט הישראלית במיליארד דולר
- מוביט ו-ווייז ישתפו פעולה כדי לעקוף את הפקקים
מוביט הוקמה על ידי ניר ארז שמשמש כמנכ"ל החברה מאז הקמתה, רועי ביק וירון עברון. מרכז החברה ממוקם בנס ציונה והיא מעסיקה כ־215 עובדים. על פי הערכות בכוונת החברה לחלק את הסכום שיתקבל מעל למיליארד דולר – כ־100־200 מיליון דולר – בין עובדיה, זאת על פי תקופת הוותק שלהם.
בין המשקיעים בחברה הישראלית ניתן לציין את קרן ההשקעות הישראלית של משפחת ברקת BRM, אורי לוין ממייסדי ווייז, סקויה קפיטל, האנקו ונצ'רס של אלון ליפשיץ, Vintage של אלן פלד, סאונד ונצ'רס של אשטון קוצ'ר, וייזרה, ג'מיני וענקית הרכב הגרמנית BMW. אחת המשקיעות המובילות במוביט היא קרן אינטל קפיטל. למעשה, מדובר בפעם השנייה בה אינטל רוכשת חברה שבה היא מושקעת. בשנים האחרונות הפכה אינטל לרוכשת המשמעותית ביותר במשק הישראלי של חברות טכנולוגיה. מסע הרכישות של אינטל העלה הילוך עם שתי רכישות ענק – עסקת מובילאיי ועסקת הבאנה לאבס. בעלי המניות של החברה: סקויה קפיטל (24%), BRM (16%), ג'מיני (16%), ניר ארז (9%) אינטל קפיטל (7%), ויזרה (7%), רועי ביק (6%), נוקיה (4%), ירון עברון (2% ), אורי לוין 2%, הנקו (2%), וינטג' (2%),במוו 1%.
במרץ 2017 רכשה אינטל את יצרנית השבבים מובילאיי בכ־15.3 מיליארד דולר, עסקה שבעקבותיה הפכה מובילאיי ומייסדה פרופ' אמנון שעשוע למרכז החשוב של אינטל בתחום הרכב האוטונומי. שעשוע אף הצטרף בשנת 2018 לחברת מוביט כיועץ. בשנה שעברה רכשה אינטל את חברת שבבי הבינה המלאכותית הבאנה לאבס שהוקמה על ידי אביגדור וילנץ בכ־2 מיליארד דולר.
אך לא כל הרכישות של אינטל הוכתרו בהצלחה. כך למשל, רכישת טלמפ הישראלית ב־2011 לא הניבה את התוצאות המיוחלות. החברה הישראלית שפיתחה תוכנת ניווט ונרכשה בכ־200 מיליון דולר היתה אמורה לשמש כשער של אינטל לעולם זה, אך באינטל לא השכילו להשתמש ביכולות החברה ולאחר שנתיים הוחלט שם לסגור את פעילותה.
"עושה רושם שאינטל רוצה מאוד להיות גוגל, אבל אינה בטוחה כיצד להפוך לכזו", אומר שמוליק קרפף, אנליסט ני"ע זרים בבנק לאומי בתגובה לעסקה המתגבשת. "הרכישה הנוכחית של מאוד מזכירה את הרכישה של ווייז על ידי גוגל ביוני 2013. בשני המקרים, החברה הנרכשת היא חברת תוכנה מבוססת אפליקציה חינמית שיתופית אשר מספקת אופטימיזציה בתחום ההתמצאות והמוביליטי לפרטים וחברות. דמיון נוסף בין שתי הרכישות הוא "הכיסים העמוקים" של החברות הרוכשות — אינטל וגוגל, אשר עבורן סכום הרכישה מהווה חלק זניח מאוד מיתרת המזומן במאזן. עם זאת, השוני הגדול בין שתי הרכישות מצוי דווקא באופי הפעילות של החברה הרוכשת. בעוד שגוגל הינה ענקית תוכנה עם ניסיון רב שנים בתחום המיפוי וההתמצאות, אינטל היא בראש ובראשונה חברת חומרה בתחום ייצור השבבים, ללא ניסיון או ידע בולטים בתחום פתרונות תוכנה מבוססי אפליקציות שיתופיות".
חישבה מסלול מחדש
מוביט היא כיום האפליקציה המובילה בתחום התחבורה הציבורית, והיא מדווחת על 775 מיליון משתמשים ב־3,100 ערים שנמצאות ב־102 מדינות. האפליקצייה פועלת ב־45 שפות.
בשנותיה הראשונות התמקדה מוביט בשירות חינמי למשתמשי קצה, אך בשנים האחרונות הורחב המודל העסקי שלה. במסגרת המודל החדש מציעה מוביט לערים ורשויות שונות את הטכנולוגיה שלה כתשתית באמצעותה הן יכולות למפות ולטייב את מערכות התחבורה הציבורית שלהן.
אפשרויות נוספות שמציעה מוביט במסגרת המודל העסקי נוגעות לכמויות המידע העצום שיש לה כיום. יתרון השליטה של מוביט במידע בא לידי ביטוי לאחרונה בימי התפרצות הנגיף. מפעילי תחבורה ציבורית בכל העולם צמצמו משמעותית את השירות ונדרשו לעדכן את לקוחותיהם. כתוצאה מכך התרבו שיתופי פעולה של מוביט עם חברות התחבורה הציבורית השונות בעולם לטובת הנגשת מידע על ההיערכות מחדש שלהן. מידע זה הועבר למאות מיליוני משתמשים. כמו כן, החברה הוסיפה פלטפורמה המאפשרת התאמה לצרכים הייחודיים של כל מפעיל, עירייה או חברה. בשירות החדש ניתן להגדיר בקלות את מספר הנוסעים המותר בכל כלי רכב בהתאם לתקנות המקומיות. בחלק מהמקרים נוסעים יכולים להזמין נסיעה קבועה מראש או על פי דרישה ולבחור את מיקום האיסוף וההורדה, בדומה לשירות של באבלס בישראל. למפעיל גישה ללוח בקרה, המציג בזמן אמת תמונת מצב ברורה של מיקומי כלי הרכב ומסלולם.
המו"מ עם ויה כשל
ל"כלכליסט" נודע כי לפני הבחירה בחברה הישראלית היתה אינטל במשא ומתן מתקדם לרכישה של חברה ישראלית אחרת – חברת ויה. המשא ומתן בין שתי החברות לא צלח ולכן המשיכה אינטל למשא ומתן עם מוביט הנמצאת בתחום דומה מאוד. ויה המשיכה וגייסה 400 מיליון דולר לפי שווי מדווח של 2.2 מיליארד דולר. גם מוביט וגם ויה לא רוו נחת בתקופת הקורונה. שתי החברות אשר מתבססות על פעילות של תחבורה ציבורית נאלצו לראות את הפעילות כמעט דוממת או קטנה בהרבה ערים בעולם. עבור ויה זה יצר בעיה קשה מאוד בעיקר בניו יורק ובעבור מוביט זו היתה בעיה כוללת בהרבה ערים בעולם אשר בעקבות הקורונה הרבה מהפעילות של התחבורה הציבורית הושבתה או קטנה בצורה משמעותית והוכוונה בעיקר לנסיעות חירום ונסיעות עבור צרכים מיידים. לא ברור אם מחיר העסקה הושפע מהאווירה של ימי הקורונה אך ללא ספק חוסר המודעות בחזרה לשגרה היתה עננה שרובצת כיום על כל עסקה שמתבצעת בין אם השקעה ובין אם היא עסקה לרכישת חברה אחרת. עבור מוביט הרכישה הזו היתה העסקה הכי טובה שיכולה היתה לקבל. אינטל כיום למדה על בשרה היטב איך לרכוש חברות וההתאמה שלה עם מובילאיי היא חשובה ותשמור על מוביט כחברה מובילה.
רכישות בימי קורונה
זהו לא האקזיט הראשון המשמעותי בימי הקורונה וקדמה לו הרכישה של חברת הסייבר הישראלית צ'קמרקס בכ־1.1 מיליארד דולר. אבל רכישה זו מבחינת האופי שלה והעיתוי שלה משמעותית בהרבה. ימים אלה אינם טובים למרבית חברות ההיי טק. להרבה חברות נעלמו הלקוחות והפעילות שלהם בחו"ל קטנה משמעותית בעיקר אם הן פעלו באחד מהתחומים הקשים כמו ספורט, תרבות וטיולים. עם זאת אינטל, בדומה להרבה ענקיות אחרות, דוגמת אמזון, אפל, פייסבוק וגוגל ממשיכה לפעול במרץ ולנצל הזדמנויות עסקיות. בשונה מחברות סטארט אפ רבות לא היו כל פיטורים או צמצומים בחברות הענק, אלא להיפך – מרביתן ממשיכות לחפש כוח אדם איכותי גם בישראל וגם בעולם ומתמקדות במבט גם לעולם שאחרי הקורונה אבל גם על העולם כיום. אפל וגוגל משתפות פעולה בנושא מיפוי חולים, אמזון נמצאת בחזית, כאשר היא משלחת כיום בעיקר מוצרים הנדרשים לתקופה. כל החברות גם מיהרו לפתח כלי טכנולוגיה לתקופה עם מערכות וידאו מרובות משתמשים.