נגיף הקורונה
אפל וגוגל מוחקות אפליקציות "קורונה" שאינן ממוסד רשמי, אבל לא בעברית
זאת בעקבות ניסיונות המתרבים והולכים של מפתחים זדוניים לנצל את מצב החירום העולמי הנוכחי כדי לשווק אפליקציות באופן שמוליך שולל את המשתמשים; על הדרך נמחקו אפליקציות לגיטימיות, ובגוגל פליי תוכלו למצוא תוך שימוש בעברית את האפליקציות המחוקות
- מכת מחץ: הקורונה עלול להביא למחיקת 2.7 טריליון דולר מהכלכלה העולמית
- חשופים במיוחד: 4 הערות על הקורונה והספורט
- עוד מכה לעולם הטכנולוגיה: פסטיבל SXSW בוטל - לראשונה זה 34 שנה
מפתחים רבים מצאו את עצמם נדחים על ידי מערכות הסינון של האפסטור וגוגל פליי. וזאת לא בגלל שהאפליקציה שהם ניסו להעלות היתה זדונית, ניסתה לשווק תרופות מזויפות או הכילה נוזקות. אלא פשוט בגלל שאפל (וגם גוגל אם כי באופן פחות ברור) הוסיפה לתקנון המפתחים את הפסקה הבאה: "אפליקציות מידע בנושא המצב הרפואי הנוכחי יועלו אך ורק על ידי מוסד מוכר". זאת אומרת שאם המפתחים אינם ארגון הבריאות העולמי, בית חולים, מוסד מחקר או ארגון ממשלתי, הם אינם יכולים לפרסם אפליקציות בנושאי נגיף הקורונה או המגיפה הנוכחית.
כאמור, גם גוגל חוסמת את העלאת אפליקציות מידע שאינן ממקור רשמי לחנות גוגל פליי. עבור גוגל מדובר בצעד שמיועד להתמודד עם עם מה שבארגון הבריאות העולמי כינו "מגיפת מידע שקרי" - הפצת מידע מזויף או לא נכון בנושא נגיף הקורונה. אצל גוגל לא היה צריך לשנות את תנאי השימוש כדי למחוק את האפליקציות שמכילות מילות קישור כגון coronavirus. אלה כבר כללו התייחסות למפתחים שמנסים לנצל "אסון טבע, מעשי זוועה, מלחמות, מוות או כל אירוע טרגי אחר".
אבל אם תחפשו את מחרוזת המילים "נגיף הקורונה" בעברית, גוגל פליי תציג לכם את כל האפליקציות שהיא מסתירה מהמשתמשים דוברי האנגלית. מנגד אתר גוגל פליי כן כולל עמוד ייעודי ובו מפורטות כל האפליקציות הרשמיות והמאומתות בנושא.
ניצול לרעה
חברות הטכנולוגיה מנסות להתאים את עצמן למצב החדש שפוגע בכל אחת מהן ישירות בליבת המודל העסקי שלהן. כך למשל אמזון נאלצה להתמודד עם העלייה המסחררת במחירי מוצרי היגיינה ובריאות הקשורים להגנה מפני מחלות. סוחרים רבים העלו את מחירי המסיכות, ג'ל ניקוי הידיים או חליפות אב''כ בהיקף של מאות אחוזים לפעמים, תוך ניצול המצב בצורה מכוערת.
אמזון החלה להזכיר לסוחרים שהם מחויבים למדיניות התמחור שלה ושאינם יכולים לעשות כאוות נפשם. אך גרוע מכך, מתברר שחלק מהסוחרים אף החליטו לשקר ביכולות הרפואיות של מוצריהם. כך למשל יצרן מסכות פנים ניסה למכור אותן כמסננות וירוסים (למרות שרק סוג מאוד מסוים של מסכות מסוגל לכך) וחטף מאמזון איסור מכירה גורף של המוצר. הבעיה של אמזון היא עם מוכרי צד ג', אלה מייצגים כיום כמעט מחצית מכל המוצרים שמוצעים למכירה דרכה. וכמו שהיא מתקשה למנוע מכירה של מוצרים מזויפים, מסוכנים או פגי תוקף, כך היא גם לא מצליחה למנוע ב-100% את ניצול המצב בידי סוחרים נכלוליים.
בפייסבוק החלו להעניק פרסומות בחינם לארגונים ממשלתיים או רשמיים שמעוניינים להעביר מידע לציבור, והמייסד מארק צוקרברג פירסם פוסט ובו התחייב לסייע להפיץ מידע אמין לציבור הגולשים.