$
רכב

בלעדי

יבואנית סאן יאנג תשיק ב–2020 בישראל את הקטנוע החשמלי של גוגורו הטיוואנית

בתכנון: כלים מ-15 אלף שקל, עם טווח של עד 170 ק"מ ואפשרות להחלפת סוללות בדרך. הכלים של גוגורו בנויים מפלסטיק שניתן למחזר, והרוכבים מצוידים באפליקציה המציגה את מצב הטעינה

אודי עציון 08:2710.12.19
שלוש שנים לאחר סיום פעילותה של בטר פלייס, החלפת סוללות הכלים החשמליים חוזרת לארץ, הפעם ברכב דו־גלגלי: מטרו מוטור, יבואנית קטנועי סאן יאנג ואופנועי ימאהה, קיבלה את זיכיון היבוא של גוגורו הטייוואנית המייצרת קטנועים חשמליים. כלים ראשונים יגיעו לישראל באפריל־מאי 2020.

 

 

מאז חשפה את הכלים שלה בתערוכת CES ב־2015, מכונה החברה "הטסלה של הקטנועים", בזכות ההשקעה בעיצוב ובטכנולוגיה. אל גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר ומי שהפך לפעיל סביבתי, השיק אז את הכלים בתערוכה, כדי לעודד תחבורה עירונית נטולת זיהום. מאוחר יותר הוביל גור השקעה בחברה. גוגורו, שהוקמה ב־2011 בידי הוראס לוק, לשעבר בכיר ב־HTC, גייסה עד היום 480 מיליון דולר, ומייצרת כבר יותר מ־200 אלף קטנועים בשנה, עם טווח של 85 עד 170 ק"ג.

  

קטנוע חשמלי גוגורו קטנוע חשמלי גוגורו צילום: גוגורו

 

כל קטנוע מצויד בסוללה או שתיים במשקל 6 ק"ג, שאפשר לשלוף מהכלי ולהחליף בעמדות טעינה מיוחדות בסוללות טעונות. בטייפה יש כבר יותר מ־1,500 עמדות כאלה, כשהרוכבים משלמים על השימוש בסוללות ובחשמל שלהן בין 10 ל־30 דולר בחודש. אפשר גם לטעון את הכלים מהרשת הביתית.

 

הכלים של גוגורו בנויים מפלסטיק שניתן למחזר, והרוכבים מצוידים באפליקציה המציגה את מצב הטעינה. בטייוואן, שבה היא מתחרה בסאן יאנג ובקימקו המקומיות, שמובילות את שוק הקטנועים גם בארץ, גוגורו מחזיקה כבר בנתח של 17% משוק הקטנועים ו־95% מהקטנועים החשמליים. החברה גם מציעה את הטכנולוגיה שלה ליצרנים אחרים, וימאהה כבר אימצה אותה והשיקה קטנוע ראשון על בסיס הכלים של גוגורו.

 

 

עמדת החלפת סוללות של גוגורו עמדת החלפת סוללות של גוגורו צילום: גוגורו

 

מטרו קיבלה את הזיכיון לאחר התמודדות מול מספר גופים בשוק הרכב. ישראל תהיה המדינה הראשונה מחוץ לטייוואן שבה יימכרו הכלים, שבאירופה מוצעים רק לשימוש במסגרת פרויקטי תחבורה שיתופית בפריז, ברלין ומדריד. "אנחנו בוחנים את הכניסה לתחום החשמל זה זמן, ועכשיו הבשילו התנאים", אומר גדי אבירם, יו"ר מטרו, "נפנה גם לשוק הפרטי וגם לעסקי, לחברות שמשתמשות בשליחים על קטנועים".

 

מטרו תקים עבור היבוא של גוגורו חטיבת נפרדת, מטרו אלקטריק, שתפתח אולם תצוגה בתל־אביב. אחרי פסח יתחילו להימכר שני דגמים, SP2 שמקביל לקטנוע 125 סמ"ק ו־Viva, שמקביל לקטנוע 50 סמ"ק. הכלי החזק יותר מגיע לפי נתוני היצרן למהירות של 95 קמ"ש ולטווח של 170 קמ"ש. הוויווה העירוני מגיע לטווח של 85 ק"מ. המחירים: 25־15 אלף שקל.

 

מעבר למניעת פליטת זיהום בעיר, היתרון של שני הכלים הוא כלכלי: ביטוח חובה נמוך, כמו שמשלמים קטנועי 50 סמ"ק, 1,500 עד 2,500 שקל בשנה, וביקורת שנתית במוסך במקום טיפול בכל 4,000 ק"מ בקטנועי בנזין, שמחירו יכול להגיע ל־1,500 שקל. בכלים החשמליים עיקר ההוצאה תהיה רק על צמיגים ורפידות בלם. גוגורו, כמו טסלה, גם מבצעת שיפורים ועדכונים לכלים מרחוק, תוך עדכוני תוכנה סלולריים.

 

מטרו תציע גם כן פתרון להחלפת סוללות, ומנהלת שיחות עם גורמים מסחריים שבשטחם יוצבו עמדות ההחלפה.

 

בישראל נמכרים כבר כמה שנים קטנועים חשמליים של בליץ המקומית, המיוצרים בסין לפי מפרט של החברה. הם זוכים להצלחה בעיקר לשליחויות וברשתות פיצה.

x