ניתוח כלכליסט
אלפבית הכריזה על רכישה חוזרת של מניות ב-25 מיליארד דולר
מטרת המהלך, על פי סמנכ"לית הכספים של החברה, היא לאפשר "ביצוע רכישות והשקעות נוספות". ההכרזה נעשתה במקביל לפרסום דוחות אלפבית לרבעון השני שבו היא רשמה רווח נקי של כמעט 10 מיליארד דולר - והכתה את התחזיות בכל הפרמטרים
אלפבית הודיעה אמש (ו') על תכנית רכישה חוזרת של מניות בהיקף של כ-25 מיליארד דולר. הכרזה זו מגיעה בהמשך לדוח רבעוני מהמוצלחים של אלפבית בשנה האחרונה, שבו היא רשמה רווח נקי של כמעט 10 מיליארד דולר על הכנסות של כ-38.9 מיליארד דולר. על פי המספרים של הדו''ח, אפשר להניח שאלפבית רק תרוויח מההשקעה המיועדת שלדברי סמנכ"לית הכספים של החברה רות פורת מיועדת ל"ביצוע רכישות והשקעות נוספות".
- אלפבית היכתה את התחזיות, המניה מזנקת ב-8.5% במסחר המאוחר
- בכיר גוגל: "אף אחד לא ביקש בית חכם. זה לא מה שהמשתמשים רוצים"
- נשיא גוגל EMEA: נגיע ל-6,000 סטארט-אפים בישראל עד 2022
במסגרת הדו"ח, היכתה אלפבית את התחזיות בכל הפרמטרים. היא היכתה את שורות הרווח וההכנסות, אך גם הציגה עלויות תפעול נמוכות יותר. במקביל חטיבת הענן הציגה הכנסות מצוינות ומיקמה את גוגל במקום השלישי במרוץ מול מיקרוסופט ובעיקר אמזון על השליטה בתחום. עם זאת יש לציין שגוגל צופה כ-8 מיליארד דולר הכנסות ב-2019 מהתחום, אבל למרות שמדובר בהכפלה של ההכנסות מאז 2018, זה עדיין חצי ממה שמיקרוסופט הכניסה ורבע ממה שאמזון הכניסה בתקופה המקבילה.
עם זאת ההכנסה העיקרית של גוגל מגיעה עדיין מעסקי הפרסום שלה, וכאן היא באמת הצליחה להפתיע. עם הכנסות של כ-32.6 מיליארד דולר, אין ספק מי מביא את הפרנסה בקבוצה. כל עלויות התפעול של העסק הזה הראו ירידה, החל מעלויות רכישת תנועה (TAC), מדד המציין את העלות של הפיכת מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל בדפדפנים של צד שלישי. ובנוסף גם מדדים כגון עלות פר-קליק ירדו והכנסות פר-קליק עלו. אלה מדדים שאנליסטים משתמשים בהם כדי לבדוק את הבריאות של עסקיה של גוגל.
אחד העסקים המרכזיים שלה היא פלטפורמת הוידאו יוטיוב שסבלה בשנה האחרונה משורה של שערוריות. החל מתכני שנאה וכלה בפדולפיליה, הכל נצפה ביוטיוב. כעת החברה מדווחת שיוטיוב דווקא הציגה גידול "חזק", עם זאת אלפבית תמיד נמנעה מלחשוף את הביצועים המדויקים שלה. פורת הסבירה ש"יוטיוב הפכה לסייעת השנייה בגידול ההכנסות של החברה ושהוא לא קשור בשום צורה לפעולות לאכיפת המדיניות הרשמית שלה".
אבל יוטיוב אינה הבעיה החשובה ביותר של גוגל ואלפבית. בשלב הנוכחי מה שצריך להדאיג את בכיריה הוא חקירת הרשויות בנוגע להגבלים עסקיים. האקלים הציבורי דורש את צמצום הפלישה לפרטיות של ענקיות האינטרנט. בנוסף היכולת המוגבלת שלהן לשמור על הנתונים האלה מפני האקרים או גורמים זדוניים אחרים הביאה לחיטוט הולך וגובר מצד הממשלה על עסקיהן. גוגל היא המטרה העיקרית, אחרי שספגה מספר קנסות מצד האיחוד האירופי, כעת גם בקונגרס חוקרים אם היא מתנהלת בצורה כזו שפוגעת בתחרות.
הרפובליקנים מעוניינים להעניש את החברה בעיקר עם קנסות ענק כמו זה שספגה פייסבוק החודש. מהצד הדמוקרטי דווקא היה שמח לראות את החברות מפורקות למספר גורמים. הברכה העיקרית של גוגל, מנוע החיפוש שלה, היא גם הקללה הגדולה שלה במובן מסוים. היא שולטת הלכה למעשה בכ-90% מהשוק האמריקאי על פי נתוני מאי האחרון. כך שאי אפשר לומר שאין שליטה מובחנת היטב בשוק הזה. קשה מאוד יהיה להראות שהיא שולטת בפלח שוק כזה רק על בסיס העדפה של המשתמשים בלבד, אך גם לרשויות יהיה קשה למצוא אם השתמשה בשיטות שמהוות הפרה של חוקי ההגבלים העסקיים.
גוגל ספגה כבר כמה קנסות ענק בשנים האחרונות, האחרון שבהם על סך 1.7 מיליארד דולר ברבעון הקודם, תוצאה של חקירת האיחוד האירופי בנושא. אך הפעם גוגל החליטה לערער על ההחלטה והחלה לפעול בנושא בחודש שעבר. כאשר נשאל סונדאר פיצ'איי, מנכ''ל גוגל על האקלים הזה, הסביר ש"החברה תענה לכל שאלה שתידרש אליה בצורה קונסטרוקטיבית". וגוגל אכן צריכה להיזהר מכיוון שהאקלים הפוליטי כעת אינו מספק לה תמיכה לא מהצד הדמוקרטי ולא מהצד הרפובליקני.
אבל עסיקה של גוגל ואלפבית אינם היחידים, חברות הבת והחטיבות בסעיף "Other Bets" או "הימורים שונים" בעברית משמשות לסמן את העתיד. השינויים המבניים בעסקים ה"קטנים" יותר כגון הטמעת חטיבת Nest בגוגל או הכניסה לתחום הגיימינג עם פרויקט סטאדיה שצפוי להגיע לשוק בחודשים הקרובים, אינם היחידים או המהפכניים ביותר. ישנן גם חברת הביוטק Verily, מעבדות המחקר X וחברת הרכב האוטונומי וויימו.
אם יש משהו משותף לכל העסקים האלה הוא שהם אינם מיועדים להכניס כסף אלא לבחון שווקים עתידיים פוטנציאליים. בינתיים וויימו היא כנראה המיזם המתקדם ביותר מכולם, והחברה כבר החלה להפעיל שירות מוניות מסחרי בנבאדה וגם חתמה על הסכם שת''פ עם רנו-ניסאן לקידום פרויקטים של רכב אוטונומי בצרפת ויפן. בסך הכל הימורים שונים הכניסו לאלפבית 162 מיליון דולר, בעיקר בזכות פייבר ו-Verily, לא מרשים מאוד אך יותר מאשר ברבעון הקודם אשתקד.
עוד תחום בו גוגל משקיעה הרבה מאוד משאבים היא בינה מלאכותית. הטכנולוגיות השונות של גוגל בתחום כמו זיהוי דיבור והפיכתו לכתוביות ביוטיוב או תכונת מעקב אחרי העומס באוטובוסים באפליקציית המפות שלה הם רק דוגמה ליישום של התחום הזה בעסקיה. מהבחינה הזו גוגל כנראה עובדת טוב יותר ממתחרותיה הישירות לשליטה באינטרנט: אמזון, אפל, פייסבוק ומיקרוסופט.
שווי השוק שלה כעת עומד על כ-806 מיליארד דולר. מנגד גם אמזון וגם אפל נגעו בשווי הטריליון דולר, אך נסוגו והשאירו למיקרוסופט את המקום כבר יותר מחודש לבדה. הבעיה של גוגל שלפעמים הדרך בה היא מיישמת את המודל העסקי שלה נכנס לעימות מול כללים ותקנות רגולטוריים והיא תמשיך לספוג קנסות על כך אם לא תשנה דרכיה. לא ברור אם זה אכן יקרה אי פעם או שפעילות הלובינג הענפה שהיא מפעילה תסייע לה להתאים את הרגולציה לדרכיה ולא להיפך.
שוק נוסף בו היא פעילה הוא החומרה, התקני הכרומקאסט והפיקסל שלה הפכו בחלקם להצלחה. בעיקר הכרומקאסט וגם אם הם מהווים חלק קטן מהעסקים שלה גוגל הם עדיין שווים כ-4 מיליארד דולר הכנסות ברבעון הנוכחי. גוגל השיקה הרבעון את סמארטפון הפיקסל 3a המוזל שלה שזכה לשבחים מהעיתונות בזכות המחיר הנמוך והמצלמה המשוכללת שלו. היא גם הודיעה שתצא מעסקי הטאבלטים והמחשבים ההיברידיים. היא כן מגבירה את מאמציה כדי לפתח פלטפורמת מערכת הפעלה אחודה שתפעיל את כל המכשירים שלה ואולי גם תחליף בעתיד את אנדרואיד.
מנגד, אלפבית נמנעה מלספק תחזית להמשך. אפשר להבין אותה. האקלים הנוכחי מייצר הרבה מאוד אי-ודאות. מלחמת הסחר מול סין פוגעת בגוגל הרבה פחות מאשר במתחרותיה, אך האקלים אינו לטובתה. בעיקר בהתחשב בכך שהחזיקה פרויקט לפיתוח גרסה סינית של מנוע החיפוש שהגיע עם צנזורה עצמית מובנית. הבעיה עם הממשל של טראמפ הוא בחוסר הוודאות, כך מסר בכיר בתעשיית הטכנולוגיה בחודש שעבר לוול סטריט ג'ורנל, כנראה שגם עבור אלפבית חוסר הוודאות הזה עשוי להשפיע בהמשך על ביצועיה.