חברות תוכנה כשירות בענן (SaaS) יכניסו כ-100 מיליארד דולר ב-2019
לפי מחקר של חברת Synergy Research, הענף נמצא בצמיחה; הוא מובל בידי מיקרוסופט ששולטת ב-17% ממנו, כשאחריה אדובי עם 10%, ואחריהן אורקל ו-SAP. מתי יגיעו חברות צעירות ומבטיחות לראש הרשימה? יתכן שמוקדם מהמצופה
- דרופבוקס מתרחבת: הופכת ממחסן לסביבת עבודה משותפת לארגונים
- בתי החולים של אסותא עוברים למחשוב ענן בפרויקט של מיליוני דולרים
- עשרה דולרים, 31 משחקים: גוגל תשיק בנובמבר את שירות הגיימינג Stadia
נתח השוק של רדמונד עומד על כ-17% עם הכנסות של כ-10.1 מיליארד דולר, רובן משירותי אופיס 365, דיינמיקס ולינקדאין. מיד אחריה סיילספורס עם נתח של כ-12% מהשוק והכנסות של כ-3.74 מיליארד דולר כפי שהציגה בדו''ח האחרון שלה.
במקום השלישי נמצאת אדובי, שהכניסה כ-2.74 מיליארד דולר מפלטפורמת הענן שלה. שירותי Creative Cloud ו-Document Cloud שכוללים את פוטושופ, לייטרום ואפליקציות עיצוב והבאה לדפוס הכניסו לה לבדן כ-1.8 מיליארד דולר, ונתח השוק שלה עמד על כ-10%.
במקומות הרביעי והחמישי עומדות SAP ואורקל, כל אחת עם כ-6 עד 7% מהשוק. בחמישיה הסוגרת ניצבות סיסקו, גוגל, IBM ואחריהן Servicenow ו-Workday. מבחינת קצב צמיחה, SAP גדלה בכ-39% בשנה האחרונה, מיקרוסופט ב-34%, אדובי ב-29%, אורקל ב-25% וסיילספורס ב-21%.
למרות שהמספר נשמע מרשים, מדובר בהיקף לא גדול ביחס לזמן בו שוק התוכנה כשירות זמין ללקוחות. המוצרים הראשונים זמינים כבר כמעט 20 שנה. אך עם זאת מדובר עדיין בסוג של נקודת ציון ולהערכת חוקרי סינרג'י, השוק הרבה יותר בוגר ומנוסה.
שוק התוכנה כשירות מייצג רק כ-20% מסך כל שוק התוכנה הארגונית. ואולם, שוק זה מהווה את רוב שוק המחשוב ענן. הדרך עבור שווקי התשתית כשירות (IaaS) או פלטפורמה כשירות (PaaS), שגדלים הרבה יותר מהר מבחינת קצב גידול מהתוכנה, עדיין ארוכה למקום בו נמצאים שירותי ה-SaaS.
אין בצמרת מספיק שמות חדשים
סוג החברות שנמצאות כרגע בראש הרשימה מזכיר את הרשימה של צמרת עולם הטכנולוגיה מלפני 20 שנה. השמות - אותם שמות, ולמעט סיילספורס וגוגל שגם הן כבר בנות 20, אין ממש שחקניות חדשות שהצליחו לגדול מבין הסטארט-אפים הצעירים יותר. יתכן שהמצב הזה ישתנה: דרופבוקס, וורקדיי, שופיפיי, בוקס או זנדסק - כולן נולדו לתוך הענן ובחלקן אף הספיקו להנפיק, ולכולן יש קצבי צמיחה דו ספרתיים שנעים בין 20% בשנה במקרה של בוקס לכ-50% במקרה של שופיפיי.
גידול של חברה עם היקף הכנסות של מיליארד דולר דורש יותר זמן במודל הענן שבו הלקוחות משלמים על בסיס שימוש או מנוי מתחדש. התחזוקה והתפעול של התשתיות הנדרשות עולות יותר מאשר התקנה של תוכנה בדאטה סנטר של לקוח או במחשבים של העובדים. אך בסופו של דבר מדובר במודל גמיש ויעיל הרבה יותר שמאפשר לחברה שהגיעה למסה קריטית לצמוח בצורה הרבה יותר מהירה מאשר במודל התוכנה המסורתי.