חסימות GPS בשמי ישראל: האם לנוסעים יש סיבה לדאגה?
טייסים בארץ ובעולם דיווחו על שיבושים וחסימות מערכות ניווט לווייני, כשברקע הופיעו דיווחים על השפעת מערכות צבאיות של רוסיה בסוריה. כיצד משבשים GPS, למה לעשות זאת בכלל, ואיך משפיעה הפרשה על הנוסעים?
1. מה קרה?
בשלושת השבועות האחרונים דיווחו טייסי נוסעים מהארץ ומהעולם על שיבושים בנתוני המיקום שמספקת תשתית ה-GPS מעל לשמי ישראל. תיאורטית, יכלו השיבושים להשפיע על מבנה הגישה לנחיתה בנתב"ג ובשדות נוספים, ולהוות סיכון בטיחות. רשות התעופה האזרחית פתחה בחקירה מאומצת, כשברקע נשמעו טענות ששיבושי ה-GPS מקורם במערכות צבאיות של רוסיה שהוצבו בסוריה ולבנון.
2. איך קשורה רשת ה-GPS לנחיתה?
מערכת ה-GPS נשענת על רשת לוויינים שפרוסה כך שלפחות שלושה ייראו בכל נקודה על הפלנטה. המכשיר - טלפון, ספינה, מטוס וכדומה - "שואל" אילו לוויינים רואים אותו ומשדרים באזור שלו. החיתוך בין שלושה מהם מספק קואורדינטות של מיקום מדויק והעברת נתונים רציפה מספקת מיקום מתעדכן. כך יכולים צוותי טיסה לדעת בדיוק היכן הם ביחס למסלול בכל רגע נתון ולהיכנס למסדרון גישה לנחיתה, בצורה שתהיה יעילה ומדויקת ועם מינימום עומסי תפעול בקוקפיט.
3. כיצד משבשים רשתות GPS ומדוע?
השיבוש הוא הכנסת רעש אלקטרוני לתווך שבין המכשיר והלוויין, כך שלפחות אחד מהלוויינים יעביר חיתוך מיקום מעורבל - כזה שיגרום למכשיר להיראות כאילו הוא במקום אחר.
לשם כך, יש צורך בשידור אות בעוצמה משמעותית בטווח התדרים בו מתקשרים המכשירים עם מערכת הניווט. לשיבוש שכזה יש מטרות צבאיות מובהקות: ישנן הרבה מערכות נשק שנשענות על GPS כדי לפגוע ביעד בדייקנות, ופריסת מערכת שיבוש בקרבת נכסים חיוניים תגביל את יכולתו של האויב להשמיד אותם.
4. איך רוסיה קשורה לפרשה?
בשלב זה, לא ברור; צה"ל מסר שבעיות ה-GPS נגרמו ברמה האזרחית ושהתשתית שלו בסדר גמור, ורוסיה עצמה הכחישה מעורבות. יתכן שהקשר הרוסי נבחן בשל חסימות ושיבושי GPS שארעו בשנה שעברה בסקנדינביה, ככל הנראה בשל הפעלת מערכות ייעודיות בידי רוסיה זמן קצר לפני תרגיל גדול של נאט"ו; השיבושים חדלו לאחר שהסתיים. כמו כן, תועדו הפעלות כלי שיבוש GPS בידי רוסיה בקרבת נכסים רגישים שלה בסוריה ובגבול אוקראינה.
ואולם, על אף היותה "החשוד המיידי" בסיפור, ישנן שתי אינדיקציות לכך שהאשם טמון בגורם אחר. הראשונה היא העובדה שהפעלה רציפה של ציוד חסימה ייעודי במשך שבועות שלמים פוגעת בביטחון המבצעי של הרוסים: הפעלה ממושכת תאפשר לכל גורם ללמוד את טווחי, תדרי ומדיניות ההפעלה, ולפתח פרקטיקות לעקיפה שלה. השנייה היא ששיבושי ה-GPS אינם ייחודיים לישראל, והורגשו גם בקרבת קפריסין והסביבה, מאות ק"מ מכל אינטרס צבאי רוסי.
5. האם יש סיבה לדאגה?
לא. לכל רכיב קריטי בטיסה יש מערכת גיבוי, שנכנסת לתמונה כשמשהו בו מסתבך. במקרה זה, עברו הטייסים לנחיתה מבוססת טיסת מכשירים - ILS - שיטה ותיקה לווידוא מיקום והנחייה לנחיתה. היא נשענת על שימוש במשואות רדיו שהחיתוך ביניהן מספק לטייס נתוני גישה אופטימלית מבחינת זווית גישה אופקית למסלול, גובה וזווית לקרקע. מערך אנטנות קרקעיות מספק לצוות את המידע הנדרש לגישה בטוחה, התיישרות למסלול ונחיתה בשלום.
לא מדובר בטכניקה שנשלפה מהנפטלין; כל טייס מסחרי מיומן בשימוש במערכות אלה. בנוסף, רשות התעופה האזרחית מטפלת בתעבורת המטוסים, ולא נצפו עיכובים או שינויים בעייתיים בשל שיבושי ה-GPS האמורים. בפועל, ככל הנראה שהשיבושים רק מייצרים עוד התראות בקוקפיט ומוסיפים עומס עבודה על הצוותים, ולא יגרמו למטוס ללכת לאיבוד או לסכן את הנוסעים.