תעלומה: מי משבש את ה-GPS של מטוסי הנוסעים בישראל?
לפי רשות שדות התעופה, מזה שלושה שבועות שצוותי טיסה מדווחים על הפרעות ושיבושים בקבלת נתוני מיקום לווייניים; הרשות עברה לטכניקת ניווט אחרת, יעילה ובטוחה - ומנסה לגלות מה גורם לליקויים
מי משבש שירותי GPS תעופתיים בישראל ומפריע לטיסות? לפי דיווח של רשות שדות התעופה, מזה כשלושה שבועות שכל המרחב האווירי של מדינת ישראל חווה הפרעות בקליטת מערכת הניווט הלווייני.
- פריז מתכננת להשיק מוניות מעופפות בזמן לאולימפיאדת 2024
- מטוס הגיטרה של KLM: ימריא או יישאר על שולחן השרטוט?
- משבר ה-737: בואינג שוקלת לשנות את שם המטוס
הרשות הודיעה כי בעקבות ההפרעות, בוצעו שינויים בחלק מתהליכי הכניסה לנחיתה שמבצעים מטוסים, שמעתה נשענים על שיטות אחרות כנחיתת מכשירים (ILS)שהן בטוחות ביותר ונמצאות בשימוש נמלי תעופה רבים בעולם.
לפי רת"א, ההפרעות מורגשות אך ורק בידי צוותי המטוסים באוויר ולא על ידי חיישנים קרקעיים. ההשפעה משמעותית בכל הקשור בתפעול המטוס ברמת הקוקפיט ובחלקה - גם בניהול התעבורה האווירית במדינה.
עוד מדגישה רשות שדות התעופה כי פקחי נמל התעופה בן גוריון מבצעים כל העת ליווי מלא של המטוסים הממריאים והנוחתים ובשום שלב לא היה אירוע בטיחותי הנוגע להפרעת ה GPS בהקשר דיוק הניווט ונתיבי הטיסה.
ואולם, על אף שחלפו שבועות ושהנושא נמצא בבדיקה בידי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, טרם אותר מקור התקלה או השיבוש. תקשורת GPS ניתנת לחסימה ושיבוש באמצעים שונים, אך יש להם מגבלת טווח ועוצמה, שלא מאפשרת שיבושים נרחבים בכל שטחה של המדינה.