הבחירות מעבר לפינה; מדוע גוגל לא משיקה בישראל מערכת לניטור פרסום פוליטי?
החברה הציגה השבוע את התקדמותה באיתור פרסום זדוני בפלטפורמות שונות, אך יכולותיה לא מומשו בניטור קמפיינים לקראת ה-9 באפריל; זאת, על אף שכלים כאלה יושמו בבחירות האחרונות בארה"ב ויופעלו בבחירות בהודו במאי - ושביכולתם לצמצם פייק ניוז ומעורבות זרה
בחירות 2019 כבר מעבר לפינה, וחברות כפייסבוק וטוויטר הודיעו שישיקו בארץ פלטפורמה לניטור קמפיינים פוליטיים, שנועדה לצמצם תפוצת פייק ניוז ומעורבות זרה. ואולם, בשלב זה לא ידוע על כוונת גוגל להפעיל שירות דומה, על אף שיש אחד באמתחתה.
- האיחוד האירופי: פייסבוק, גוגל וטוויטר כושלות במאבק בפייק ניוז
- פייסבוק מציגה: כך נגן על הבחירות בישראל ממעורבות זרה
- טוויטר נערכת לבחירות באיחוד האירופי, משיקה כלי לניטור קמפיינים פוליטיים
בשנה שעברה השיקה החברה תקנון פרסום שמיועד לשימוש מפרסמים פוליטיים במסגרת מערכות בחירות. גוגל החלה לבדוק את המקור של הפרסומות הפוליטיות שמועלות לרשת הפרסום האמריקאית שלה, ולפרסם דו''ח ובו היא מפרטת מי פרסם איזה קמפיין, באילו סכומים והיכן.
החברה הבטיחה שכלים אלה יושקו השנה באירופה ובהודו. אך מהודעותיה בנושא נעדר שמה של ישראל. זאת, בעוד חברות אינטרנט מתחרות ראו לנכון להשיק כלי ניטור פרסום פוליטי בארץ (הכלי של פייסבוק, למשל, יתחיל להציג נתונים בארץ בקרוב). לא ברור מה מנע מגוגל לנהוג כמותן, והחברה סירבה להגיב לפניית כלכליסט בנושא. היעדרו של כלי ניטור שכזה מפתיע, משום שגוגל היא מחברות האינטרנט הבולטות והפעילות ביותר בארץ.
הפרסום הבעייתי דווקא בירידה
גוגל דיווחה היום (ה') על מאבקה בתופעת הפרסום הבעייתי; על פי פוסט שפורסם בבלוג שלה, דיווחה שהיקף הפרסומות שהוסרו משירותיה עומד על 2.3 מיליארד, ירידה של 28% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. זו השנה הראשונה בה החברה מתהדרת בירידה; עד כה המספר רק גדל.
ענקית האינטרנט נותרה מאוד חשאית בכל הנוגע לסיבות לירידה הזו, אך מסרה שהפעילה כלים מבוססי למידת מכונה כדי לחסל כמיליון חשבונות של מפרסמים "רעים". מדובר במספר שגדול פי שניים ביחס לשנה שעברה. היא גם שיתפה פעולה השנה עם ה-FBI במסגרת מבצע לחיסול רשת פרסום פלילית שהפיצה כ-3 מיליארד בקשות תמחור יומיות. החשודים שנעצרו הואשמו בהמשך בהונאה חמורה, גניבת זהות והלבנת כספים