פייסבוק מציגה: כך נגן על הבחירות בישראל ממעורבות זרה
הרשת החברתית תתחיל להפעיל באמצע החודש הבא פלטפורמה שמנטרת פרסומים פוליטיים ומנגישה את פרטי כל גורם שעומד מאחורי הקמפיינים. ואולם, לא תפעיל כאן צוות ייעודי של בודקי עובדות לאיתור פייק ניוז
פייסבוק הציגה היום (ג') את תוכניתה לצמצום הסיכוי להשפעה זרה ופייק ניוז בבחירות שייערכו השנה בישראל. שון איווינס, מנהל תחום בחירות וממשל בפייסבוק עבור אזור EMEA, הודיע שכלי שקיפות הפרסום הפוליטי של הרשת החברתית יתחיל לפעול בארץ באמצע החודש הבא. ישראל תהיה המדינה החמישית בה יושק, לאחר ארה"ב, ברזיל, בריטניה ואוקראינה.
- המערכת הפוליטית מתחממת: עלייה של 15% בפייק ניוז בשבוע האחרון
- זינוק בהיקף הפייק ניוז נגד בני גנץ בשבוע האחרון
- טוויטר נערכת לבחירות באיחוד האירופי, משיקה כלי לניטור קמפיינים פוליטיים
הכלי עצמו נשען על זיהוי מזמין הפרסומת ולאחר מכן פרסום פרטיו ביחד עם יעדי הקמפיין שלו - דמוגרפיה, רייטינג ומיקומים בפרסומת עצמה. מעבר לפרסומות, פייסבוק גם מבצעת ניטור של השיח כדי לאתר בעיות כגון פייק ניוז, פרופילים מזויפים או עצירה של קמפיינים זדוניים שמונעים על ידי גורמים "משבשים".
בפייסבוק יודעים לספר שעד כה הפעילו גם בודקי עובדות במדינות אחרות אך שבישראל אין בינתיים כאלה; לטענת החבר, פשוט אין ספק מקומי שמאושר בידי ארגון בודקי העובדות העולמי. החברה מסתמכת על בודקי עובדות חיצוניים, לטענתה, כדי לשמור על אובייקטיביות."אנחנו לא רוצים להיות אלה שמחליטים מה אמת ומה לא", הוסבר.
זיהוי פרסומים בעייתיים הינו הרבה יותר יעיל, לדברי פייסבוק. בשל השילוב של מערכות אוטומטיות לזיהוי חשבונות מזויפים שמבצעות מיליוני סריקות בדקה. על פי הנתונים שהוצגו, אלה יעילות בזיהוי כ-99.6% מהחשבונות מזויפים עוד לפני שהפרסומים עולים לפיד. לדברי איווינס, פייסבוק מעסיקה כ-30 אלף איש בתחומי אכיפה ואבטחה.
ומה עם ווטסאפ?
עוד פעולות שפייסבוק מבצעת לדבריה הן הסרה של גורמים שעוברים על התקנון, מהרגע שאלה מזוהים הם נחסמים בשיטה הידועה. אנשי פייסבוק סירבו להשיב לשאלת כלכליסט בנוגע למספר ההסרות השגויות, והסתפקו באומרם שהמערכת מזהה כ-51% מהתכנים הפסולים תוך כ-24 שעות. בנוסף, סיפרו שהחברה נעזרת בלמידת מכונת ואזהרות שמגיעות מהמשתמשים עצמם לאיתור חשבונות מזויפים.
תהליך איתור הזייפנים נשען על חיפוש חשבונות שמנסים להגיע לחשיפה גדולה, ולחפש התנהגות בעייתית שלהם. אם אותו תוכן יענה על סדרת אינדיקציות שקבעה פייסבוק (ולא נחשפה, כדי שלא להקל על הזייפנים), הוא יימחק. כלי השקיפות של פייסבוק מופעלים גם באינסטגרם, אך לא בווטסאפ; ההצפנה המובנית של ההודעות מקשה על ניטור התקשורת. פייסבוק טוענת שהיא גם מזהירה את המשתמשים, אך עדיין לא ראינו יוזמה שכזו בשטח או הפצת חומר הסברה שמסייע לזיהוי פייק ניוז.
עדיין לא ידוע מהו היקף ההשפעה של גורמים חיצוניים על המערכת הפוליטית בישראל דרך המדיה החברתית. לאחרונה נחשפו מספר רשתות בוטים, בעיקר בטוויטר, שעסקו בהפצה של תוכן בעייתי. בהתחשב בכך שרוב הישראלים משתמשים בעיקר בפלטפורמות של פייסבוק, כדאי לשמור על עירנות ולצרוך תוכן באופן זהיר וביקורתי.