לנשים יזמיות קל יותר לגייס כסף - הן פיצחו את השיטה
מחקרים מראים שנשים מצליחות להשיג יותר הסכמה למימון המיזם שלהן מאשר גברים, השיח שלהן עם משקיעים הוא שונה - ובסופו של דבר המיזמים שלהן גם שורדים יותר; "הנשים היום מתנהלות הרבה יותר בחוכמה", אומרת פרופ' דפנה קריב
אנחנו חיים בתקופה נהדרת לנשים יזמיות. יש עלייה של 114% בשיעור היזמיות והשנה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה בארה"ב שיש יותר נשים יזמיות מגברים. נתונים של פלטפורמת exitvalley לגיוס המונים מראים שלנשים יזמיות יש 86% הצלחה בגיוס כספים למיזמים אותם הן מובילות.
- מנכ"לית לאומי טק: "יזמים טובים צריכים להיות קצת מנותקים מהמציאות כדי להצליח"
- לא רוצים דברים שבורים: היזמים שמתרחקים מהקרנות והאנג'לים
- אחרי האקזיט: שני יזמים מספרים למה עזבו את הסטארט-אפ שהקימו וחזרו להיות שכירים
"יש משהו שאנחנו רואים בסטטיסטיקות שמצד אחד הוא מאוד מעודד ומצד שני צריך לחשוב פעמיים. יש עלייה בשיעור הנשים היזמיות וחלק אפילו מדברים על תנועת MeToo שהעלתה את נושא הנשים למודעות וגרמה לכך שיותר נשים העזו. כל הנתונים מראים שאנחנו במקום נפלא, אבל כשמסתכלים מקרוב רואים שאמנם יש עלייה, אבל זה בתוך תעשיות שלא מניבות תשואה טובה. הרבה פעמים היזמות של נשים היא במקצועות החינוך, פרא-רפואה - פחות מיזמים טכנולוגיים, פחות מיזמים עם רמות חדשנות גבוהה וזה משאיר את הנשים בפערי שכר מבחינת העסק היזמי כפי שהיה לפני כן אל מול הגברים", אומרת פרופ' דפנה קריב, סגנית הנשיא ליוזמות ופיתוחים גלובליים וראש המחלקה ליזמות במסלול האקדמי המכללה למינהל.
המחקרים והנתונים מראים שיש הבדלים בדרך שבה גברים ונשים מגייסים הון למיזם שלהם. ראשית, בהתחלה בשלב הוכחת ההיתכנות גם גברים וגם נשים מתחילים מהכסף האישי או ממשפחה וחברים. לאחר מכן מתחילים ההבדלים. לאחר שהראו שהמוצר עובד והשוק מעוניין בו – גברים פונים לקרנות הון סיכון. נשים הולכות בצעדים קטנים יותר: הן מתחילות בהלוואות מהבנק, לאחר מכן יפנו לאנג'לים קטנים, לאחר מכן לשותפים אסטרטגיים, ורק בשלב מאוד מאוחר הן יפנו לקרנות הון סיכון.
"באופן הזה נשים מצליחות לגייס יותר מאשר פעם. פעם גם נשים היו מנסות להגיע לקרנות הון סיכון, לא הצליחו לבקוע את תקרת הזכוכית ולא קיבלו הון. היום נשים מתנהלות הרבה יותר בחוכמה, בצעדים שמותאמים לאופן המימון ולשלב בו נמצא המיזם. כך, הן מצליחות להשיג יותר הון", אומרת קריב.
כשיזמים פונים לקרן הון סיכון, רוב הסיכויים הם שיסרבו להם. "קרנות הן מאוד קפדניות כי זה הביזנס שלהן. הן לא יכולות להגיד 'כן' לכל אחד. כשגברים פונים לקרנות בשלב מוקדם אז רובם מקבלים סירוב אבל המעטים שמקבלים 'כן' מקבלים המון כסף. כך, יש תחושה שגברים מקבלים יותר מימון מנשים". בשורה התחתונה, נשים מצליחות להשיג יותר הסכמה למימון המיזם שלהן, אבל כמות הכסף שגברים מגייסים גדולה יותר. "אפשר להגיד שנשים עשו כברת דרך והן יודעות היום איך להגיע להון שלהן. בניגוד לפעם שהן ניסו ללכת לקרנות הון סיכון – היום הן פיצחו את הקוד. הן עושות צעד אחר צעד ופשוט אין להן את ההססנות שיש לגברים. גבר אומר 'זה כסף קטן', אישה אומרת 'אני אבנה את זה מכסף קטן, אראה עשייה ותעודות' – ורק אז הן מגיעות לקרנות", היא אומרת.
נשים מצאו אלטרנטיבות
אידית גולדברג, מייסדת Escala Medical אשר גייסה מאז 2015 כ-2.2 מיליון דולר, רובם ממשקיעים פרטיים, חממה של טרנד ליין ורשות החדשנות מאמינה שלנשים דווקא קצת יותר קשה מגברים לגייס כסף למיזם שלהן. "קשה לי להגיד אם הקושי בגיוס נובע מעצם העובדה שאני אישה שממנכ"לת חברה שעוסקת בתחום בריאות האישה אבל כשאני מסתכלת סביבי אני חושבת שלנשים יותר קשה. ספציפית לגבי גיוס הכספים באקזיט ואלי שם החוויה שלי מאוד חיובית, גם ההיענות וגם אחוז גבוה מהמשקיעים שהתחילו את התהליך סיימו אותו וביצעו את ההשקעה בפועל".
ממש כאילו נלקחה כדוגמא מתוך המחקרים, גולדברג גייסה את הכסף למיזם שלה בהדרגה ורק כעת בשלב מאוחר יחסית פונה לקרן הון סיכון. "תהליכים של גיוס מקרנות לוקחים זמן. קשה לחברה לצפות כמה זמן זה ייקח ומתי הם יסתיימו. אנחנו לאורך התקופה האחרונה עושים מאמצים עם קרנות הון סיכון ונמצאים על סף חתימת הסכם השקעה עם קרן על סכום משמעותי, אבל בגלל שקיבלנו מענק מרשות החדשנות ושהחברה נדרשת להמציא מימון משלים – פניתי לגיוס המונים. זה תהליך מאוד מבוקר שאני יודעת שמסתיים תוך חודשיים", היא מספרת. "הפניה דרך אקזיט ואלי כוללת גם אנג'לים שהם לא מהתחום ואין להם ניסיון בהשקעות קודמות. הדיון עם משקיעים כאלה שונה ויש להתאים אותו לעומת תהליך של סיבוב גיוס מול קרנות שם נדרשים לתת מידע הרבה יותר מפורט וספציפי".
נשים גם פונות יותר מגברים לדרכי גיוס הון אלטרנטיביות. הן משתמשות בגיוס המונים, הן פונות לאנג'לים דרך חברה של חברה, הן מממנות את המיזם שלהן לאט לאט.
"אני לא רואה הבדל בין גבר לאישה ביכולת להשיג השקעה. אם מדובר ביזם שמכר בעבר חברה כמו שאני עשיתי, או ניהל חברה שהרוויחה כל שנה או שמציג רעיון שצריך אותו בשוק - אין הבדל בין גבר לאישה. עם זאת, יש הרבה פתיחות לנשים. אני חושבת שהכנות שלנו, זה שאנחנו מראות סיכונים וסיכויים בצורה שהיא קצת שונה מגבר, גורמת לפתיחות", אומרת מיכל הובשמן, מייסדת VDROOM שגייסה עד כה כ-500 אלף שקל.
במסע הגיוס שלה היא פנתה בעיקר למשקיעים פרטיים. "אני מאוד מאמינה ב'קראוד פאנדינג' כי צריך לתת לכל אדם את היכולת להיות חלק ממשהו גדול וברגע שהולכים לקרנות זה לא נכון. הפלטפורמות לגיוס המונים נותנות לאנשים שרוצים להשקיע יכולת לשפוט את היזם, את הרעיון והניסיון שלו בדרך אחרת. אפשר לשכנע את המשקיעים הרבה יותר מהר", היא אומרת. למיזם הנוכחי היא גייסה כסף דרך משקיעים פרטיים בקהילה היהודית במקסיקו ודרך פלטפורמת exitvalley. "את הגיוס הראשון שלי עשיתי באקזיט ואלי והוא היה מאוד מוצלח. עכשיו, קיבלנו מענק מהאיחוד האיופי ואני צריכה להשלים את הגיוס אז היה לי הכי אינטואיטיבי ללכת שוב ל-exitvalley. אני רוצה בתור היזמת להיות ממוקדת במוצר ולא רק בגיוס".
נשים מבקשות כסף כשהן בטוחות שיקבלו אותו
ההבדלים בגיוס כסף למיזם בין נשים לגברים לא מסתכמים רק במקורות המימון, יש גם הבדלים בניואנסים. "מחקרים מראים שכל השיח הנשי והגברי שונה לגמרי. נשים יפעלו באופן דיסקרטי ורק כשהן בטוחות שתקבלנה את הכסף יפעלו בגלוי. הן מבקשות עזרה ומיד מציעות תמורה. לעומת זאת גברים מבקשים סיכון ולא יציעו תמורה. הם אומרים 'זה מה שאני צריך, בואו נתחיל את שיתוף הפעולה'", אומרת קריב.
נשים גם זקוקות לביטחון בפניה לגייס הון והן שואבות אותו הרבה פעמים מלימודים פורמליים. "כאשר נשים הולכות ללמוד באקדמיה, MBA או משפטים או ניהול – זה מייצר להן ביטחון עצמי גבוה יותר ואז הן פונות יותר לגייס לעצמן הון. הן מרגישות יותר בטוחות כשהן מצויידות בידע פורמאלי ומרגישות שכך הן 'לא מבזבזות את הזמן' של מי שהן מבקשות ממנו כסף – יש להן אסמכתא שהן יודעות על מה הן מדברות", אומרת קריב. אצל גברים, התהליך הזה לא קורה. אצלם דווקא לימודים לא פורמליים תורמים ליכולת לגייס כסף – הם נכנסים לאקסלרטורים, מרכזי חדשנות וחממות ושם הם מחפשים את הנטוורקינג – להיכנס ל'חבורה' או למעגל הסגור של קרנות ההון סיכון.
יש פחות נשים ב-8200 והן פחות מחוברות למעגלי ההשקעה של הקרנות ויותר קשה להן שם. עם זאת נשים מצליחות יותר לגייס באקזיט ואלי, אומר יניב שריון, מנכ"ל exitvalley, פלטפורמת השקעות המונים שגייסה עד כה כ-20 מליון דולרים ללמעלה מחמישים סטארט אפים ומיזמים בישראל. "אני חושב שנשים בהרבה מקרים כשהן מובילות מיזם הן מאוד איכותיות. נשים שמצליחות לעבור את מסלול החתחתים - הן כנראה מאוד טובות. כמו כן, נשים באופן יחסי יודעות להעביר את המסר בצורה יותר טובה, מצליחות למכור יותר טוב. המערכת היא אונליין ולא פגישה מול עשרה גברים בחדר אם להשקיע בסטארטאפ ושיעורי ההצלחה של נשים גבוהים משמעותית. מדובר בהשקעות שהן יותר אמוציונליות בהשוואה לחישוב קר של רווח והפסד. אין לנו איזו אג'נדה, אין פה שום תיקון, נשים פשוט עובדתית מצליחות לשכנע ולספר את הסיפור טוב יותר".
ב-exitvalley בוחנים כ-40-50 חברות בחודש ובוחרים 5 או שש מהן להציג את המוצר באתר האינטרנט שלהם. משווקים אותו למשקיעים ואם הם מתעניינים הם יכולים לדבר עם היזמים. במידה והם משתכנעים הם מעבירים את הכסף כאשר אקזיט ואלי מקבלת עמלה של 10% מההשקעה. הגיוס בפלטפורמה קצוב בזמן. "אחד הדברים שלמדנו הוא שבהשקעות מאוד קשה שזה לוקח הרבה זמן לכן כאן השקעה היא בין 30 ל-60 יום. מרבית המשקיעים משקיעים בין 7,000 ל-10,000 דולר ומרבית המיזמים מגייסים בין 250 ל-500 אלף דולר", אומר שריון.
השלב בו נשים יזמיות פונות לקרנות הון סיכון שונה מהשלב בו פונים גברים אבל גם המוטיבציות לפנייה שונים בין נשים לגברים. גברים פונים לגיוס הון כדי לעשות חדשנות מוצרית ונשים כדי לטפח את המיזם - להביא עוד עובדים, יותר לקוחות, מסבירה קריב. לבסוף, לאחר שגייסו הון למיזם שלהם המחקרים מראים שההבדלים בהתנהלות בין נשים לגברים גורמים גם לכך שהמיזמים של נשים שורדים יותר מאשר של גברים.