הגעתם ברכבת לשוויץ? מונית מעופפת תיקח אתכם למלון
שירות הרכבות הלאומי SBB מקיים מגעים עם חברת Lilium, שפיתחה מונית מעופפת קטנה לחמישה נוסעים, שטסה בעזרת 36 מנועים חשמליים זעירים; ואולם, בדרכו של המיזם עומדים גם ההתנגדות של שחקנים במערכת הפוליטית השווייצרית - וגם חוקי הפיזיקה
ה-SBB, שירות הרכבות הלאומי של שווייץ בוחן תוכנית לשילוב מוניות מעופפות. החברה מקיימת מגעים עם חברת Lilium שמפתחת כלי טיס שכאלה - כך לפי דיווח של העיתון השווייצרי SonntagsZeitung.
- אובר חשפה עיצוב חדש למונית המעופפת שלה
- המונית המעופפת של מייסד גוגל ממריאה - ותוקעת דגל בניו זילנד
- גם בואינג ופורשה בתמונה: המירוץ למכונית המעופפת מתחמם
ליליום כבר הדגימה אב טיפוס של מונית מעופפת שמסוגל לשאת חמישה נוסעים לטווח של 300 ק"מ, במהירות של 300 קמ"ש. העיצוב של המונית המעופפת מיוחד במינו: במקום מספר קטן של מנועים ומדחפים בעלי שטח פנים גדול, הכלי של ליליום נשען על 36 מנועים זעירים.
דובר ליליום מסר לעיתון השווייצרי ששני הצדדים כבר חתמו על מזכר הבנות, ונמצאים במגעים לשיתוף פעולה. עדיין לא ידוע כיצד יפעל ואין גם לוחות זמנים להשקתו. יש להניח שאם יצא לפועל, יתחיל כפיילוט - יתכן שאף הראשון מסוגו בעולם.
ואולם, יש לא מעט מגבלות בדרך להשקת שירות מוניות מעופפות בשווייץ; תיירי בורקארט, נציב התחבורה של המדינה ונציג המפלגה הדמוקרטית החופשית, טען שהתוכנית של ה-SBB "מוזרות ומרגיזות".
כריסטוף נויהאוס, פוליטיקאי ממפלגת העם ומנהל תחום העבודות הציבוריות, התחבורה והאנרגיה בקנטון ברן הוסיף: "כשירות רכבות ציבורי, ה-SBB צריך לשקוד על פיתרון בעיות הרכבת, במקום לקפוץ לתוכניות אוטופיות של תחבורה אווירית".
לצד האתגרים הפוליטיים, עומדים מכשולים קשים אחרים בדרכה של המונית המעופפת - בראשם חוקי הפיזיקה; כלי טיס שכאלה נועדו לטוס נמוך מאוד, אף נמוך ממסוקים, מה שישאיר זמן תגובה אפסי ביותר במקרה של תקלה קריטית.
כשהגובה נמוך דיו, זו אפילו לא משנה אם את הפעולות יבצע טייס אנושי או טייס אוטומטי; מרחב התמרון האפקטיבי מצמצם יותר ויותר ככל שיורדים בגובה, וזה מה שמטריד רגולטורים: מוניות מעופפות שנופלות מהשמיים. תעשיות האירוספייס והרכב מנסות למצוא פתרונות לנושא, לשפר אמינות ויעילות מנועים ולחדד יישומי AI להתמודדות עם מצבי טיסה מורכבים.