היצרניות רועדות: שוק המובייל הסיני דועך, הצטמצם כבר ב-15%
לפי נתוני חברת המחקר קנאליס, ברבעון השלישי של 2018 חלה ירידה חדה ביותר בהיקף מכירות הסמארטפונים במדינה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2017. מדובר במגמה מסוכנת, שמאלצת את היצרניות להמר על שווקים חדשים
שוק הסמארטפונים הסיני התרסק בכ-15% ברבעון השלישי של השנה שעברה - כך על פי נתוני חברת המחקר Canalys. אפל היא היצרנית המערבית היחידה בחמישייה הפותחת, שאמנם מחזיקה רק במקום החמישי במניין מכירות המכשירים, אך היתה הראשונה בטבלת ההכנסות הודות למחירם הגבוה של האייפונים שלה.
קראו עוד בכלכליסט:
- דיווח: אפל קיצצה ב-10% את הזמנת האייפונים לרבעון הנוכחי
- "ישראלים חושבים שהם חיות מובייל, אבל זה כלום לעומת מה שקורה בסין"
- סיכום 2018 במובייל: מצלמות נשלפות ויצרניות מבוהלות
עם זאת היקף המכירות אינו מבשר טובות מבחינת אפל. מכשירי האייפון XS לא הצליחו ליצור את העניין של האייפון X מהשנה הקודמת בקרב הצרכנים הסינים. ניכר שהמצב הכלכלי כמו גם מלחמת הסחר המתהווה בין סין לארה"ב לא מועילים למותג אמריקאי כמו אפל בתחרות על ליבו של הלקוח הסיני המקומי.
מכשיר ה-Mi A2 של שיאומי צילום: Xiaomi
מבחינת היקף מכירות, וואווי מחזיקה את המקום הראשון, Oppo ו-Vivo של קבוצת BBK מחזיקים במקומות השני והשלישי בהתאמה ובמקום הרביעי ניצבת שיאומי. מייזו הצליחה להגדיל את מכירותיה וכעת מחזיקה במקום השישי וסמסונג מזדחלת במקום השביעי. סוגרים את הרשימה הייסנס במקום השמיני, נוביה של ZTE במקום התשיעי ונוקיה בעשירי.
אם מתייחסים ל-Oppo ו-Vivo כמקשה אחת, קבוצת BBK מחזיקה יותר משליש מהשוק הסיני עם כ-37% מהיקף מכירות המכשירים. למעשה, ברשימת עשרת הסמארטפונים הנמכרים, תשעה שייכים ל-Oppo ו-Vivo ואחד בלבד לשיאומי (דגם מוזל מסדרת RedMi).
קשה להעריך כיצד אפל תוכל לחזור לצמוח בשוק הזה, שהוא הגדול ביותר בעולם והצלחה בו היא סימן חיובי ומבוקש בקרב משקיעים. למעשה, גם הסינים עצמם לא מאמינים שיש עוד פוטנציאל צמיחה משמעותי - והיצרניות במדינה מכוונות עצמן להתרחבות בהודו. ההתכתשות שם כבר החלה: שיאומי ניצבת בראש, כשאחריה סמסונג - אך גם Oppo ו-Vivo, וואווי ו-ZTE, נוקיה והמתחרות המקומיות כגון מיקרומקס משקיעות משאבים ומאמצים גדולים להתרחבות במדינה.
אחד המהלכים המעניינים שיזמה שיאומי לאחרונה היתה הפרדת מותג המכשירים המוזלים רדמי והפיכתו לתת מותג עצמאי כמו פוקופון, נוביה של ZTE או הונור של וואווי. מלכת המותגים, BBK, גם היא השיקה לאחרונה תת מותג חדש לשוק הביניים ושמכוון לשוק ההודי בשם Realme.
הודו היא מדינה בעייתית מבחינת המותגים הסינים: ההודים מעדיפים מותגים קוריאניים ונוטים לראות את סין כמתחרה. ממשלת הודו של נרנדרה מודי גם מעודדת את הכלכלה המקומית ותנסה כנראה לדחוף לקידום היצרניות ההודיות. לאפל יש יתרון מסוים בהודו והשאיפה שלה היא לראות את המכירות גדלות כדי לחפות על ההפסדים שנגרמו בסין.