סיכום 2018 במובייל: מצלמות נשלפות ויצרניות מבוהלות
עולם הסמארטפונים עבר שינויים גדולים בשנה החולפת, ביניהם שינויים עיצוביים מעניינים, מהפכות בטבלת המכירות העולמית ושדרוגי מצלמות וממשקים. ואולם, כל החברות מפחדות מהקיפאון בצמיחת השוק, ונערכות לאתגרים גדולים ב-2019
שנת 2018 שאך הסתיימה לה היתה מעניינת מאוד בתחום המובייל: ראינו בה טרנדים חדשים שצוברים תאוצה, עיצובים חדשים ומגמות שחלקן צפויות להמשיך איתנו אל השנה הנוכחית.
- השנה של אמזון: מלחיצה את המתחרים, מכשילה את עצמה
- השנה של פייסבוק: סיוט לממשלות ולגולשים, המפרסמים דווקא שמחים
- השנה של מיקרוסופט: חלונות מבריקים ומשקיעים מחייכים
המגמה הבולטת ביותר היתה זו שהפחידה יותר מכל את יצרניות הסמארטפונים: הצמצום בשיעור המכירות, לראשונה מזה עשור. רוב השווקים הציגו קיפאון, ואף ירידה במספר המכשירים שנמכרו - אפילו השוק הסיני, שצומח בהתמדה כבר שנים. היא נבעה מרוויה בשווקים רבים, ומירידה בקצב שדרוג הטלפונים - ואילצה את היצרניות לתת לקהל סיבות חדשות להחליף טלפון. לפניכם המגמות שבלטו בתחום המובייל בשנה החולפת.
טבלת המכירות: השתלטות סינית
אם לפני כמה שנים יצרנים סינים נחשבו במקרה הטוב מעתיקי טכנולוגיה באיכות ירודה, לאחר מכן כאלטרנטיבה סבירה, עתה הפכו לבחירה ראשונה עבור צרכנים רבים: תאגידי הטכנולוגיה הסינים שולטים ברוב שוק המובייל. בארה"ב הדבר הדאיג כל כך שהבית הלבן יצא בקמפיין למנוע את כניסת היצרנית הסינית הגדולה ביותר, וואווי, לשוק האמריקאי. במקביל, לא מעט מותגים מערביים כגון נוקיה, בלקברי ומוטורולה נמצאים כיום בשליטה סינית.
הסינים חשפו גם מבנים תאגידיים שונים מהמקובל - ויצרניות כשיאומי וקבוצת BBK הן הדוגמה הטובה ביותר לכך: הראשונה מייצרת אלפי מוצרי צריכה שבחלקם אינם קשורים לטכנולוגיה - או רק משלימים; השנייה מחזיקה במותגים אותם היא מייעדת לשווקים מפולחים: וואן פלוס כמכשיר דגל זול לשוק המערבי, Oppo הוא פרימיום לשוק הסיני, Vivo הוא פרימיום לשוק המתפתח והמותג החדש Realme מיועד לספק מכשירי ביניים לשוק ההודי והגלובלי.
ההתבססות הסינית הובילה את היצרניות לאמץ תמחור מערבי: גם סדרות הפרימיום של וואווי כבר חצו את רף 1,000 הדולר, מחיר שנראה לגיטימי בעיני הציבור. בשנה האחרונה המשיכו לטפס מחירי מכשירי הפרימיום, בהם בלט האייפון XS Max שמחירו מתחיל ב-1,100 דולר. עבור מי שלא יכול להרשות לעצמו הוצאה שכזו, מציעות יצרניות כוואן פלוס ושיאומי מכשירים חזקים ביותר, בעלי ביצועים מקבילים לשל דגמי העילית אך בחצי ממחירם.
עיצובים חדשים: חייה ומותה של המגרעת
השנה התרחבה תצורת מגרעת המצלמה - הנישה השחורה בראש המסך, בה מוטמעת מצלמת הסלפי. התצורה הזו הפכה לפופולרית בזכות האייפון X של 2017, ופרט לסמסונג, כל חברה השיקה מכשיר דגל במבנה זה.
ואולם, חברות יצירתיות מסין החליטו למצוא פיתרון אלגנטי יותר: Oppo ו-Vivo השיקו מכשירים בהם המצלמה נשלפת מגוף המכשיר או שגופם בנוי כסליידר שחושף מצלמה כשפותחים אותו. שיאומי תציע את מכשיר ה-Mi Mix 3 שלה cתצורה דומה ויש סיכוי סביר שנראה יותר ויותר יצרנים מציעים פתרונות דומים.
וואן פלוס וכמה יצרניות סיניות אחרות בחרו בתצורת מגרעת זעירה, בצורת דמעה, שמפריעה פחות לתצוגה ואילו וואווי וסמסונג בחרו בתצורת מצלמה שנמצאת בתוך המסך, בתוך חור ייעודי. יש להניח שרוב היצרניות יעדיפו תצורה שכזו בשנה הקרובה, במקום מגרעת התצוגה.
מצלמות: משתיים לארבע וחמש
ביצועי הצילום היו ונותרו סוגיה מרכזית בקביעת איכותו של סמארטפון, והשנה עברו היצרניות לתצורה של ריבוי עדשות וחיישנים. תצורת שתי מצלמות הפכה לסטנדרט בשוק, אפילו במכשירים זולים במיוחד. וואווי השיקה את ה-P20, מכשיר דגל ראשון עם שלוש מצלמות, סמסונג השיקה את ה-A9 עם ארבע, והמספר צפוי לעלות בקרוב: נוקיה בונה טלפון עם חמש.
זה טרנד קצת מיותר, כפי שמוכיח מכשיר הפיקסל 3 XL של גוגל: יש לו עדשה בודדת, ועדיין נחשב למכשיר שמפיק תמונות באיכות טובה ביותר, במיוחד בתנאי תאורה מוגבלים. ריבוי עדשות יכול לתת לצלם יותר אפשרויות - למשל, פריים עשיר יותר, בעדשה רחבה. ריבוי חיישנים לא מהווה ערובה לאיכות תמונה טובה יותר, ולא מן הנמנע שהטרנד הזה יתגלה כגימיקי במכשירים רבים.
סוללה: הטעינה השתפרה. וזמן הפעולה?
חיי הסוללה הם נקודה חשובה עבור המשתמשים, שזכתה לתשומת ליבן של היצרניות: הגידול בשטח המסכים כמו גם העלייה בהיקף זיכרון הפעולה האיצו את כילוי הסוללות. אין עדיין טכנולוגיה שמאפשרת לסוללה באותו נפח לספק יותר אנרגיה, ולכן התמקדו היצרניות במהירות טעינת הסוללות. וואווי פיתחה טכנולוגיית טעינה שמאפשרת לקבל עשרות שעות שימוש לאחר טעינה של חצי שעה ויצרניות כוואן פלוס ציידו את מכשיריהן בפיתוח דומה.
סמסונג מסתפקת בטכנולוגיית טעינה איטית יותר, ואילו אפל כלל לא ציידה את מכשיריה ברכיב שמאיץ את הטעינה. לעומת זאת, מציעות השתיים טעינה אלחוטית בתקן Qi. טרנד הטעינה האלחוטית ממשיך לדשדש וקיים רק במכשירי פרימיום. בשלב זה הוא עדיין גימיקי, משום שהוא מאפשר טעינה איטית מאוד בהשוואה לטעינה ישירה סטנדרטית.
התייעלות מערכות ההפעלה והמעבדים איפשרה שיפור מורגש בזמן השימוש, בעיקר במכשירי הפרימיום. אם בשנה שעברה יכלו לספק כיום וחצי בשימוש סביר, עתה עומד הנתון על קרוב ליומיים.
תוכנה: מי צריך בינה מלאכותית?
השנה התהדרו כל היצרניות ברכיבי בינה מלאכותית בטלפונים שלהן, בצורה שנופחה מעבר לפרופורציות: לא מדובר במערכות חשיבה, רק בתוכנות שמנתחות נתונים במהירות ומסוגלות לספק למשתמש המלצות, לאפשר הפעלה קולית (בשפות תומכות) או לשייף קצת תמונות. לא מעט מהמכשירים שסקרנו השנה בכלכליסט התהדרו ביכולות AI, כשבפועל לא היו מורגשות או עשו יותר נזק מתועלת. למשל, תכונת זיהוי עצמים במצלמת מכשיר אחד סיווגה חתול ג'ינג'י כסוג של יין, מצלמה של מכשיר אחר סיווגה מכונית אדומה כמאכל וכלי עיבוד תמונה פשוט הסיר לי חתיכה מהראש.
עוד רכיב תוכנה שבלט מאוד השנה הוא יכולת בקרת זמן שימוש, שנועדו לצמצם את סיכון ההתמכרות למובייל. מדובר בכסת"ח תאגידי של גוגל ואפל, יצרניות מערכות ההפעלה הנפוצות בשוק, שנבע מביקורת שספגו בשנה האחרונה. עדיין לא פורסמו נתוני הפעלת כלי בקרת שימוש, ולא ידוע כמה אנשים באמת מבקשים מהטלפון שלהם להודיע להם כשהם בוהים בו יותר מדי - וספק אם יתפרסמו.
ומה הלאה?
השנה הקרובה צפויה להביא עמה לא מעט אתגרים ליצרניות: סמסונג זקוקה ללהיט מכירות כדי להימנע מהמשך קריסת מכירותיה בעולם, וכדי להשיב את הילת החדשנות שדהתה ב-2018; אפל זקוקה לרענון בקו המוצרים אך גם בהחזרת הרלוונטיות של מוצריה לצרכני סין, שרכשו הרבה פחות אייפונים השנה - מה שהוביל לדריכה במקום מבחינת מכירות; וואווי צריכה להמשיך לפרוץ קדימה ולעקוף את סמסונג בראש הטבלה; כל היצרניות הגדולות, שמתכננות סמארטפונים היברדיים מתקפלים, צריכים להשיק אותם בתמחור שימשוך די קהל כדי להצדיק את ההשקעה; ושאר היצרניות המשמעותיות - LG, סוני ו-HTC - צריכות למצוא את הנישה והיתרון שלהן, כדי שלא לדעוך בצורה שתדחוף אותן החוצה מהשוק.
הכניסה של טכנולוגיית הדור החמישי צפויה לתת את הטון בשוק מכשירי העילית, ויש להניח שרוב החברות יחשפו דגם שתומך בהן. כנראה שההתקשטות בנוצות AI תימשך גם ב-2019, ויצרניות ימשיכו לטעון שהטלפונים שלהן מבינים אותנו טוב יותר.