בזוס נוסע לענן: גם לאמזון יש מכונית חכמה
ענקית הקמעונאות חשפה מכונית אוטונומית זעירה, שתאפשר למפתחים להתנסות בכלי למידת מכונה - ותקפיץ חברות למהפכת הבינה המלאכותית כלקוחות שבויים של ג'ף בזוס
אמזון הצטרפה לשורת חברות הטכנולוגיה שמתנסות בייצור מכוניות אוטונומיות, אך בניגוד לוויימו מבית אלפבית או המערכות של אובר, מכונית המבחן של אמזון היא בגודל של לא יותר מקופסת נעליים. בשבוע שעבר חשפה אמזון במסגרת הכנס השנתי שלה למחשוב ענן את דיפרייסר (DeepRacer), מכונית בקנה מידה של 1:18 שמיועדת למפתחים. הרעיון הוא שמפתחים ישתמשו במודלים של למידת מכונה כדי ללמד את המכונית לנהוג, וישלחו אותה להתחרות נגד מכוניות אחרות בליגה החדשה שהקימה אמזון למטרה זו.
- אובר מציגה: זה מה שלמדנו מהתאונה האוטונומית - וכך נמנע דומות בעתיד
- הידיים נשארות על ההגה: הרכב האוטונומי מוריד הילוך
- מנכ"ל וויימו: רכב אוטונומי תמיד יזדקק לסיוע אנושי במזג אוויר קשה
מכונית הצעצוע, שאמזון מוכרת ב-399 דולר, נראתה חריגה מעט באירוע שהתקיים בלאס וגאס, והיה עמוס בהכרזות על השקת מעבדים, שירותי בלוקצ'יין ואמצעי אחסון מידע חדשים. אולם מנכ"ל חטיבת AWS של אמזון אנדי ג'אסי סבור שדיפרייסר מגלמת היטב את היעד של הפיכת טכנולוגיית למידת המכונה לנגישה יותר. הצעצוע מאפשר למפתחים להתנסות בלמידה מבוססת חיזוקים, תהליך שמשתמש בניסוי וטעייה ובתגמולים כדי ללמד תוכנה לבצע משימות מורכבות.
"אם באמת רוצים שלימוד מכונה יתפשט בכל החברות, חייבים למצוא דרך לאפשר למפתחים לבנות מודלים של לימוד מכונה ולהכניס אותם לייצור", אמר ג'אסי לפייננשל טיימס. "שאלנו את עצמנו איך הם יוכלו לצבור ניסיון מעשי ובאמת להתנסות".
באמזון מעריכים שהמאמצים שנוקטים חברות לאמץ כלי זיהוי פנים, עיבוד שפה ולמידה עמוקה צפוייים להקפיץ את מספר הלקוחות של שירותי למידת המכונה והבינה המלאכותית מעשרות אלפים כיום למיליונים בתוך שנים ספורות. "כבר לפני 18 חודשים הבחנו שכל שיחה שניהלו עם ארגונים כללה לפחות 15 דקות שבהן הם שאלו 'איך אנחנו יכולים להתחיל להשתמש בלמידת מכונה בעסקים שלנו'", אמר ג'אסי. "אני לא יודע אם זה יקרה בעוד שלוש, חמש או עשר שנים מהיום, אבל מרבית האפליקציות יעבדו בעזרת טכנולוגיית למידת מכונה או AI".
צמיחת השירותים הללו צפויה להגביר את הביקוש לשירותי אחסון, ניתוח מידע ועוצמת מחשוב - שירותי הבסיס שעזרו ל-AWS לחלוש על נתח שוק משמעותי בעולם מחשוב הענן.
הענן הפך מאמצעי אחסון לזירה של שירותים חכמים
המאמצים שמשקיעה אמזון בלמידת מכונה משקפים את השינוי שחל בשוק העצום של מחשוב הענן, שהחל את דרכו ככלי להשכרת אחסון לחוות שרתים ולהגדלת תפוקת המחשוב. במסגרת הניסיון לשמור על הפער מיריבות כמיקרוסופט וגוגל, אמזון מחזרת אחרי מפתחים וחברות שאין להם משאבים או תיאבון לפתח טכנולוגיות למידת מכונה ו-AI בעצמם.
"גישה זו מצביעה על מי שצפוי לנצח בשלב הבא בעולם מחשוב הענן, כי המפתחים הם מי שבאמת שולטים בעניינים", טען דניאל איבס, אנליסט בוודבוש סקיוריטיס. "ככל שיותר אפליקציות ויותר טכנולוגיות נבנות לתוך הענן, כך גדל התמריץ של יותר חברות לעבור בעצמן אל הענן".
חטיבת AWS, שהוקמה לפני 12 שנים, עומדת מאחורי הפיכת אמזון מקמעונאית לא רווחית לאחת החברות עם השווי הגבוה ביותר בעולם. בתשעת החודשים הראשונים של השנה צמחו הכנסות AWS ב-48% לעומת התקופה המקבילה אשתקד לכדי 18.2 מיליארד דולר. החטיבה עזרה לרפד את שולי הרווח המצומצמים של אמזון, ומייצגת קרוב ל-60% מהרווח התפעולי של החברה - אף שהיתה אחראית רק ל-11% מכלל ההכנסות.
המהלכים המוקדמים שביצעה אמזון בתחום התשתיות לאחסון ומחשוב סייעו לה לשלוט בשוק הענן זו תקופה ארוכה. להערכת האנליסטים של חברת המחקר ג'פריס, AWS חולשת על נתח שוק של 65% משוק הענן, לעומת 25% של מיקרוסופט ו-10% של גוגל. הם אף חוזים כי הכנסות החטיבה יטפסו ל-71 מיליארד דולר עד 2022, שיעניקו לה שווי של כ-350 מיליארד דולר. לפי חברת המחקר גרטנר, שוק מחשוב הענן העולמי כולו צפוי לצמוח משווי של 176 מיליארד דולר כיום ל-278 מיליאר דולר עד 2021, הודות לכך שחברות רבות מעבירות לענן רבות מהפונקציות העסקיות שלהן.
שירותי AI ישמשו בעיקר למשוך לקוחות לענן
אולם האנליסטים מעריכים כי שירותי למידת מכונה המבוססים על הענן הם זירה תחרותית יותר שמייצרת הזדמנות לחטוף נתחי שוק. מיקרוסופט וגוגל כבר מנצלות את המומחיות שלהן בבניית אפליקציות ובפיתוח AI כדי לנשוף בעורפה של AWS. לטענת האנליסט ברנדון פורסל מחברת המחקר פורסטר, למידת מכונה תהפוך לאלמנט המבדל ("Differentiator") עבור תעשיות כמו בריאות ושירותים פיננסיים, שמתחילות סוף סוף לאמץ את מחשוב הענן לאחר שנים של התנגדות. בהתאם, אמזון מחזרת אחר חברות בסקטורים אלו עם תוכנות שמסוגלות לקרוא ולנתח תיקים רפואיים.
"בטווח הקצר עד הבינוני ההכנסות משירותי למידת מכונה ימשיכו לעלות, אך קרוב לוודאי שהן יישארו אחוז קטן יחסית מכלל ההכנסות של AWS", מעריך פורסל. "סביר יותר שלמידת מכונה תתפקד לעת עתה בעיקר כאמצעי לשווק את AWS ללקוחות".
לפי ג'אסי, העולם עדיין מצוי "בימים הראשונים" של מעבר למחשוב ענן: "AWS הוא עסק עם הכנסות של 27 מיליארד דולר ושיעור צמיחה של 46% בשנה, ועדיין אני מאמין שאנחנו רק בשלבים המוקדים של אימוץ הטכנולוגיות בארה"ב".
עם זאת, לקוחות החטיבה מודים כי למידת מכונה כבר משפיעה על העסקים שלהם. כך קוקס אוטומטיב, שמוכרת שירותים לסוכנויות רכב, משתמשת בלמידת מכונה כדי לעדכן את הסוכנים והלקוחות מתי הסיכוי למכירת דגמים מסוימים גבוה יותר. בחברה מתכוונים גם להשתמש בשירות זיהוי אופטי חדש של אמזון כדי לסרוק במהירות נתונים משטרות בעלות, משימה שמבוצעת כיום באופן ידני.