$
הקברניט

סודות הטיסה

מכות בקוקפיט: מה קורה כשהטייסים שונאים זה את זה?

כמו בכל ארגון אחר, גם טייסים מתעבים לפעמים טייסים אחרים - אך ה"משרד" שלהם הוא תא קטן, בו הם נאלצים לשבת איתם גם 17 שעות ולחרוק שיניים. זהו מצב מסוכן שיכול להוביל לתקריות בטיחות ואפילו לתאונות, , חברות התעופה מצאו פיתרון יצירתי כדי להימנע ממנו

שירות כלכליסט 08:0624.11.18
תארו לעצמכם שאתם צריכים לבלות קרוב ל-17 שעות כשאתם תקועים בחדר קטנטן עם מישהו שאתם לא סובלים; אין לכם אפשרות לברוח, ולמעשה - עליכם לתקשר איתו כמה שיותר; כך מרגישים טייסים שלא מסתדרים ביניהם, שמצוותים אותם לאותה טיסה.

 

 

כן, בדיוק כפי שכל אחד יכול לחוש סלידה מאנשים אחרים במשרד שלהם, כך גם צוותי טיסה; והמשרד שלהם הוא תא הטייס. הם נדרשים להיות מקצועיים וענייניים ולבצע את כל מטלות הטיסה ביחד, אך איבה בין טייסים יכולה לגרום לתקריות בטיחות ולבעיות רבות. לשם כך, פיתחו חברות תעופה פיתרון בדמות מערכת שנקראת "לא לצוות ביחד" (Do Not Pair), שמאפשרת לכל טייס להגדיר מראש עם מי אין ברצונו לעבוד.

 

צוות טיסה בפעולה צוות טיסה בפעולה צילום: שאטרסטוק

 

 

ישנן לא מעט סיבות מדוע טייסים מוסיפים שמות לרשימת ה"לא לצוות". בראיון שהעניק בשנה שעברה ללוס אנג'לס טיימס סיפר הדייל אליוט הסטר על הרשימה השחורה הזו. כדוגמה, ציין תקרית אלימה בין קברניט ואחד מטייסי המשנה דקות ספורות לפני שטיסה הייתה אמורה להמריא מריו דה ז'נרו למיאמי.

 

פגישת פיוס דחופה הצליחה למנוע את ביטול הטיסה, אך לפי הסטר ברגע שהמטוס נחת במיאמי שלף טייס המשנה את המחשב הנייד שלו "נכנס לאתר של חברת התעופה, הקליד את שם הקפטן ולחץ על כפתור מניעת הציוות". דוגמה אחרת היא טייס משנה שהקפטן שלו רצה שיעזור לו להתחיל עם בחורות בתחנות הביניים. הוא העדיף פשוט להימנע מלטוס איתו.

 

הטייס פטריק סמית כתב ספר על סודות התעופה האזרחית, בו הסביר שחלק רגיל בתכנון לוח הזמנים של טייסים כולל ציון השמות של הטייסים האחרים שלא מעוניינים לטוס איתם. "בכל 30 יום, בערך באמצע החודש, אנחנו מגישים את ההעדפות שלנו לשאר החודש: לאן אנחנו רוצים לטוס, באילו ימים אנחנו מעדיפים לצאת לדרך ומאלה עמיתים בלתי נסבלים אנחנו מקווים להימנע", כתב. עם זאת, ציין שההעדפות נקבעות בסופו של דבר לפי ותק. "הטייסים הוותיקים ביותר טסים עם מי שהם בחרו, והטייסים הזוטרים צריכים להסתפק במי שנשאר".

 

מסתדרים מראש, כדי לא להסתבך בקוקפיט. אילוסטרציה מסתדרים מראש, כדי לא להסתבך בקוקפיט. אילוסטרציה צילום: שאטרסטוק

 

 

סוגיית הוותק בעייתית ואף תרמה בעבר להתרסקות קטלנית: טיסה 990 של חברת התעופה המצרית EgyptAir התרסקה באוקטובר 1999 ו-217 נוסעים ואנשי צוות נהרגו. בדיקת התיבה השחורה גילתה מריבה חריפה בין הטייסים; ג'מיל אל-באטוטי, הטייס שאחז בהגאים בעת ההתרסקות, נחשב לאיש צוות שנוא במיוחד בחברה, אך הוותק שלו איפשר לו לבחור באילו טיסות לקחת חלק וגם מתי לתפוס את ההגאים. בדיקה נוספת העלתה שהמריבה שלו עם חברי הצוות החלה הרבה לפני שעלה לטיסה - וחלק מחוקרי התאונה אף סברו שריסק בכוונה את המטוס. 

 

 

 

אם בכל זאת הטייסים נתקעו עם אנשים שהם לא מחבבים, הם יכולים להסתמך על "חוק הקוקפיט הסטרילי" - נוהל שאוסר על טייסים לדבר על נושאים שאינם קשורים ישירות לטיסה עצמה כשהמטוס מתחת לגובה של 10,000 רגל, כדי להבטיח ריכוז מוחלט בטיסה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x