פרשנות
צוקרברג הופך את ווטסאפ לפייסבוק
אם הרשת החברתית היתה בוחרת במודל המקורי של ממציאי אפליקציית הצ'ט וגובה דולר לשנה מכל גולש, יכלה להכניס כ-1.5 מיליארד דולר בשנה. ואולם, החברה בחרה בשיטה הרגילה שלה: מכירת פרסומות ושחיטת הפרטיות
- הפרסומות בווטסאפ: כך מת השירות החינמי הגדול האחרון ברשת
- פייק ניוז בישראל: האם קמפיין "הדיל הדרוזי" הוא הצלחה או כישלון?
- פייסבוק גובה תשלום על ווטסאפ לעסקים, תתחיל להציג פרסומות
כשיאן קום ובריאן אקטון ייסדו את ווטסאפ, הם אכן גבו מהמשתמשים דולר לשנה, והבטיחו שהאפליקציה שלהם תהיה נקייה מפרסומות לנצח. אבל בווטסאפ אפילו לא טרחו לאכוף את תשלום דמי המנוי, ולפני כשנתיים ויתרו לחלוטין על הדרישה ללא מודל הכנסות חלופי. בשנה האחרונה שני המייסדים המקוריים עזבו את החברה, לאחר סכסוך עם הנהלת פייסבוק על דרכי המוניטיזציה של השירות.
כעת, ארבע שנים אחרי שפייסבוק רכשה את ווטסאפ, הרשת החברתית נמצאת במשבר, והפתרון שלה הוא כמובן עוד פרסומות. לרשת החברתית יש שתי אפליקציות מצליחות מאוד שלא נפגעו מהבעיות שפוקדות את פייסבוק - ווטסאפ ואינסטגרם. בשנייה כבר יש פרסומות תקופה ארוכה והן מניבות לפייסבוק רווח נאה; הראשונה תתחיל להציג פרסומות עכשיו.
ההודעה האחרונה של פייסבוק סותמת את הגולל על עוד חזון של מייסדי ווטסאפ. לפני שעזבו את החברה, הם הספיקו להפוך את אפליקציית המסרים הפופולרית בעולם לשירות מוצפן מקצה לקצה. בהקשר הזה, המודל החדש שפייסבוק מייעדת לווטסאפ מעיד שצוקרברג ועמיתיו לא יודעים ‑ וכנראה לא רוצים ‑ למצוא אלטרנטיבה למודל שהכניס להם מיליארדים אבל עשוי להביא למפלתם.
מאחר שאין ערך בפרסומות שאינן מטורגטות (כלומר מותאמות למשתמש), בפייסבוק מצאו פשרה עקומה: ווטסאפ תמשיך להיות מוצפנת, אך מפרסמים יוכלו לשמור מאגר מידע מוצפן של ההתכתבות עם הלקוחות.
בשל הדומיננטיות של פייסבוק ושל שתי האפליקציות הפופולריות שלה, ההחלטות שלה משנות סדרי עולם ברשת ומכתיבות את אופי השימוש למיליארדי משתמשים ומיליוני מפרסמים. אם בחברה היו בוחרים להפוך את ווטסאפ לשירות בתשלום ומרגילים 1.5 מיליארד משתמשים לשלם תמורת פרטיות ‑ עוד כמה שנים האינטרנט היה נראה אחרת לגמרי.