פרשנות מאקרו
הטריק של אובר: אם שותים, לא עולים למונית
פטנט של אובר שיזהה נוסעים שיכורים מדגיש את בעיית התלות בתוכנה; החברה עלולה להשתמש בו כדי לייקר נסיעות, ולפגוע כך גם בציבור וגם בנהגים שעובדים איתה
- אובר מפתחת טכנולוגיה שתזהיר נהגים מפני נוסעים שיכורים
- ארדואן לצד נהגי המוניות: פעילות אובר בטורקיה "מחוסלת"
- עיריית סן פרנסיסקו תוקפת את הבטן הרכה של אובר וליפט
סביר שרבים מהנהגים של אובר - בין אם נהגי מוניות מיומנים ובין אם מפעילי שירותי נסיעה שיתופית - ימצאו יתרונות ברורים בכלי שיפתור אותם משירות נוסע שיכור או מסומם ויחסוך מהם התנהגות אלימה, גסות רוח והקאה פוטנציאלית. בשלב זה מדובר רק ברישום פטנט ולא ידוע על שילוב היישום במוצר פעיל, אך השילוב בין המוצר לבין אובר והתדמית הציבורית שלה מעלה סימני שאלה.
אובר ידועה ביכולת האלגוריתם שלה להעריך את הביקוש לנסיעות בזמן אמת, ולהעלות את מחירן בהתאם בהליך המכונה תמחור דינמי (Surge Pricing). הליך זה אף הוביל לקמפיין ידוע למחיקת האפליקציה, לאחר ששימש את אובר להעלאת תעריפי הנסיעה בשעה שנהגי מוניות בניו יורק שבתו אשתקד במחאה נגד הקשחת מדיניות הפליטים של ארה"ב. כעת תוכל החברה להיעזר בפטנט החדש כדי להעלות את המחיר לנוסעים שזוהו כשיכורים כדי לפצות את הנהגים על "הסיכון", או לאפשר להם לוותר מראש על הנסיעה. וזו כבר בעיה חריפה יותר: מוניות הן כלי הכרחי למלחמה בנהיגה בשכרות ובתאונות הדרכים. העלאת המחירים לנוסעים שיכורים, כל שכן מניעת נסיעות מהם, עלולה לדחוף אותם לנהוג ולסכן את חיי יתר הנוסעים בכביש.
כבר היום מתלוננים לקוחות אובר שאינם מצליחים לתפוס מוניות או נסיעות, בגלל שהאלגוריתם החליט שהמיקום שלהם אינו משתלם לנסיעה. כעת האלגוריתם יוכל להוסיף שיקול נוסף שיהפוך את הנסיעות ללא משתלמות. במקום להותיר לנהג את הבחירה אם לשרת את הנוסע, אובר תוכל לפסול את הנסיעה מראש ולגלגל את האחריות על האלגוריתם. מצד שני, בהתחשב בכך שבארבע השנים האחרונות יותר מ-100 מנהגי אובר הואשמו בתקיפות מיניות ובהתעללות בנוסעים ובעיקר נוסעות, שהיו ברובם תחת השפעת אלכוהול וסמים, אולי באמת עדיף לאובר לוותר על הנסיעות הללו.