סודות הטיסה
מדוע לא יושבים במטוס נגד כיוון התנועה, למרות שזה מציל חיים?
חברות התעופה בחרו ללכת נגד חוקי הפיזיקה והושיבו אותנו עם כיוון ההמראה - למרות שתצורה זו מגדילה את הסכנה במקרי נחיתת אונס. הסיבה לכך היא בעיקר כספית, אבל גם לא מעט בגללנו, הנוסעים
- האם ישיבה בתנוחת החירום במטוס באמת מצילה חיים במקרי התרסקות?
- "התכווצות מדהימה של המושבים במטוס": האם ביהמ"ש בארה"ב יכופף את חברות התעופה?
- איירבוס מציגה: מיטות לנוסעים בתא המטען
הרעיון נשמע פשוט ואף טיפשי, שכן אינו משפיע על מהירות תנועתו של אדם בתוך מטוס שפוגע בקרקע במאות קמ"ש. ואולם, המטרה אינה להאט את הגוף אלא למנוע ממנו מלהיזרק קדימה; בעת התרסקות או נחיתת אונס מבצע הגוף תנועה שגורמת לנזק לצוואר ועמוד השדרה - בדיוק כמו במכונית (אך במהירות גבוהה בהרבה). מסיבה זו, עריסות בטיחות לתינוקות מונחות על מושב הרכב במהופך מכיוון הנסיעה. במקרה עצירה פתאומית, הראש והגב נשארים צמודים למושב, ולא מבצעים תנועת הצלפה מסוכנת.
הרעיון ליישום התצורה הזו במטוסים עלה ב-2013, בעקבות נחיתת אונס שביצעה טיסה 214 של חברת "אסיאנה" בסן פרנסיסקו. במקרה ההוא נהרגו בתאונה שלושה אנשים ו-187 נפצעו, רובם קשה - בשל תנועת ההצלפה האמורה. לו היו ישובים הנוסעים כשגבם מופנה לכיוון התנועה, העריכו מומחים בתחום, הם היו יוצאים עם פציעות קלות בלבד.
להערכת דיוויד לירמונט, מומחה בטיחות הטיסה של אתר חדשות התעופה FlightGlobal, החברות מסרבות להתקין כך את המושבים משלוש סיבות. הראשונה היא תכנונית-הנדסית שכרוכה בהוצאה כספית גדולה במיוחד. על מנת לאמץ וליישם את הרעיון, יצטרכו החברות לתכנן מחדש את תא הנוסעים. מרכז הכובד של אדם שיושב על כיסא העגון לתא במהופך שונה משל מי שיושב בכיסא סטנדרטי. שינוי שיחייב הזמנה של כיסאות בעלי רגליים חזקות יותר, עם תמיכות נוספות.
לצד ההוצאה הכספית שבפיתוח והתקנת הכיסאות, ישפיע תא נוסעים מהופך גם על העלות השוטפת. כיסאות עם יותר תמיכה יוסיפו למשקל המטוס - מה שיעלה את צריכת הדלק שלו. הוצאות דלק הן העלות השוטפת הכי גדולה לכל חברת תעופה, ולכן נפסל רעיון הכיסאות ההפוכים.
הסיבה השלישית מקורה בפסיכולוגיה של הרגלי הנוסעים: אנשים פשוט לא אוהבים לשבת נגד כיוון התנועה. לא פלא שבאוטובוסים יש רק מעט מושבים בתצורה זו. הישיבה בניגוד לכיוון התנועה גורם לפעמים לסחרחורות ולאי-נוחות, דבר שחברות התעופה שואפות לצמצם.