בלעדי לכלכליסט
לא עוצר באקזיט: יואב הולנדר פונה לרכב האוטונומי
אחרי שמכר את וריסיטי לקיידנס ב-315 מיליון דולר, הקים הולנדר את Foretellix, סטארט-אפ חדש שינסה ליצור שפה משותפת לרכב האוטונומי; החברה השלימה סבב סיד של 1.5 מיליון דולר והחלה בתהליכי גיוס עובדים
- חברת התמלול Verbit גייסה 11 מיליון דולר תוך שנה מהקמתה
- קרן ורטקס הובילה גיוס של 5 מיליון דולר בחברת האינשורטק עתידות
- רשות החדשנות וקרן קנדה-ישראל יממנו מיזמים ב-15 מיליון שקל
וריסיטי, שנמכרה לקיידנס ב-2005, פיתחה תוכנה לאימות תכנון רכיבים בשבבים, ובפורטליקס מבקשים לעשות מעשה דומה בתחום הרכבים האוטונומיים. החברה שמה לה למטרה למצוא פתרון למחסור בסטנדרטים לבדיקת רכבים אוטונומיים, ולשם כך היא מפתחת שפה שתוכל לשמש כסטנדרט לתיאור תרחישים שונים.
"למרבה הצער, לעולם לא תוכל לפתור מראש את כל הבאגים האפשריים, אבל אפשר לדאוג למנגנון בדיקה כמה שיותר טוב, שמקיף כמה שיותר תרחישים", אמר הולנדר ל"כלכליסט". "גם אחרי שהמכוניות ייצאו לשוק ויהיו הרבה יותר טובות, יהיו תאונות קטלניות, אבל הרבה פחות ממה שיש היום עם נהגים אנושיים. חלקן יהיו בלתי נמנעות כי מישהו קפץ מול הרכב וחלקן יהיו בגלל באגים".
המערכת שפורטליקס מפתחת אמורה להוות מנגנון כזה, שמכיל שורה של תרחישים אפשריים ומאפשר לכל יצרניות הרכב לבדוק את הרכבים שלהן מול סטנדרט משותף, לראות שהם מגיבים נכון ולבצע תיקונים אם לא. הולנדר נותן כדוגמה תרחיש של צונאמי: "כשרכב אוטונומי נתקל בבעיה, ברירת המחדל היא לעצור, אבל זה ממש לא מה שצריך לעשות בצונאמי".
פורטפליקס נוסדה על ידי הולנדר (CTO), זיו בנימיני (מנכ"ל, יוצא אינטל, כיהן כסמנכ"ל פיתוח בווריסיטי ואחר כך בקיידנס) וגיל אמיד (סמנכ"ל פיתוח עסקי, שימש כסגן נשיא באינטל), שלושתם בעלי קילומטרז' מכובד בתעשייה.
לשאלה מה גרם לחבורה של יזמים לא כל כך צעירים להחליט להתחיל מהתחלה עם חברה חדשה, ענה הולנדר: "הרגשנו שאת הרגע הזה אי אפשר לפספס. יש גם אינטואיציה שאם אנחנו יכולים לעשות את זה, אז מן הראוי לעשות את זה. אם באמת אנחנו יכולים לעזור לפתור את הבעיה, אז זה הרגע". בפורטליקס השקיעה חבורה של אנג'לים, בהם זוהר זיסאפל, גיל אגמון (בעלים ומנכ"ל דלק רכב) ובני שניידר (יזם סדרתי וסמנכ"ל באורקל שמכר את Ravello).