מדריך כלכליסט
כך תגלו מי מרגל אחריכם בפייסבוק - ותחסמו אותו בכמה קליקים
פרשת קיימברידג' אנליטיקה רק הדגישה כמה סחיר הוא המידע שלנו וכמה קל להשתמש בו כדי להטות דעת קהל בנושאים פוליטיים ואחרים. אבל בלי גישה למידע האישי, לא יוכלו מפרסמים ומפיצי פייק ניוז להזיק לנו. כך תחסמו את שואבי המידע
פרשת קיימברידג' אנליטיקה - במסגרתה נגנב מפייסבוק מידע על 50 מיליון איש כדי לבנות קמפיין להטיית הבחירות בארה"ב והצבעת הברקזיט - החזירה לסדר היום בעיה עולמית: הקלות בה יכולים ארגונים לשאוב מידע אישי עלינו מהרשת החברתית.
- מייסד ווטסאפ למשתמשים: הגיע הזמן למחוק את פייסבוק
- המשבר בפייסבוק: "דליפת המידע נובעת מרשלנות"
- פייסבוק פיתחה כלי שיכל להגן על הפרטיות שלנו - ואז חיסלה אותו
מקרה קיימברידג' התבסס על הפצת אפליקציית חידון תמימה, אותה התקינו מאות אלפי אנשים - וקבלת גישה דרכה למידע על החברים שלהם. אמנם אין כל דרך למנוע מפייסבוק מלהעביר את המידע שלכם למי שתחפוץ, אך אפשר למנוע מאפליקציות של חברות שונות מלרגל אחריכם ביעילות. איך עושים זאת?
היכנסו לתפריט ההגדרות (אפשר גם במובייל וגם בדפדפן, אך זה יותר נוח במחשב). הוא נמצא בפינה הימנית העליונה של התצוגה, מתחת למשולש קטן.
תפריטי פייסבוק מלאים באפשרויות וכלים, וזה קצת מבלבל במבט ראשון. ביחרו באפשרות Apps.
תוצג רשימה של אפליקציות שמחוברות לחשבון שלכם - יישומי חידונים שהשתמשתם בהן פעם ושכחתם מהם, שירותי רשת ועוד. מאחורי כל אחד עומד גוף מסחרי.
ביחרו באחת מהאפליקציות וצפו בהרשאות הגישה שיש לה לחשבון שלכם (Edit). זה מה שהחברה יכולה לדעת עליכם - מידע שהיא דוגמת מפעם לפעם כדי לעדכן את החומר שבידיה. במקרה הזה, גיליתי שיש אפליקציית חידון "מי מגיבורי הציונות אתה" שהתחברתי אליה פעם (התשובה, כמובן הוא אליהו גולומב). משום מה, המפתחים קיבלו גישה לתמונות שלי, לעיר מגורי ולעמדות הדתיות שלי. ליחצו על כל V בסעיף ונטרלו אותו (כך שיופיע באפור, ולא בכחול).
אפשרות אחרת היא פשוט למחוק את החיבור לאפליקציה, אם מדובר ביישום שאינכם משתמשים בו יותר. פשוט ליחצו על ה-X שמופיע ליד כפתור ה-Edit והיפטרו ממנה.
עכשיו, חיזרו לתפריט ההגדרות הראשי וביחרו באפשרות ה-Ads, כדי לגלות איזה מידע נאסף עליכם בידי מפרסמים למיניהם. קחו בחשבון שההגדרה ל"מפרסמים" היא מאוד רחבה בפייסבוק, ויכולה לכלול גם חברות מחקר כמו קיימברידג' אנליטיקה וגרועות ממנה.
המסך מחולק לכמה חלקים: הראשון מציג את תחומי העניין שלכם כפי שמבינה אותם פייסבוק. החלק השני מציג מפרסמים שהייתם בקשר איתם (לייק לעמוד, קליק על מודעה וכו'). האקשן מתחיל בחלק השלישי: המידע עליכם שזמין לכל מפרסם. ביחרו באפשרות זו ונטרלו כל V שמסומן.
החלק הבא מציג את מיקוד הקמפיינים, כלומר אילו פעילויות שלכם יכולים מפרסמים לנטר ברשת החברתית ומחוץ לה. גם כאן, נטרלו כל V פעיל.
החלק האחרון מפוצל לארבעה תפריטים: אפליקציות, אתרים ותוספים, התראות מאפליקציות, גרסאות מובייל ישנות ואפליקציות בהן משתמשים חברים שלכם.
הרכיב האחרון הוא המטריד ביותר: היכנסו אליו וראו כמה מידע עליכם זמין לארגונים רק משום שחברים שלכם עשו לייק למשהו. נטרלו כל V. באשר לשלושת הרכיבים האחרים – היכנסו גם אליהם וביחרו מה לנטרל.
מה יקרה עכשיו?
ארגונים שונים עדיין יאספו עליכם מידע, או ישתמשו במידע שכבר אספו - את הנעשה אין להשיב. ואולם, יהיה להם קשה יותר לכוון אליכם פרסומות וקמפיינים פוליטיים.
עדיין יוצגו לכם מודעות, המלצות לעמודים ומוצרים - אך בצורה ספורדית וכללית. בכך, יתקשו ארגונים פוליטיים להציג לכם חומרי תעמולה אפקטיביים. אם ברצונכם לשפר את פרטיותכם גם בשירותים מקוונים אחרים - גוגל, מיקרוסופט, אמזון ועוד - היכנסו למדריך שבלינק זה.