פרשנות
מדוע נכנסת ספוטיפיי לישראל?
התרחבותה של מפעילת שירות הסטרימינג המוזיקלי היא התשובה שלה למכונת השיווק המשומנת של אפל, מתחרתה הגדולה; ישראל כשלעצמה אינה קריטית לספוטיפיי, אך הצלחה בשווקים חדשים דווקא כן, מיוחד לאור תוכניותיה לרישום ישיר בוול סטריט
מדוע נכנסת ספוטיפיי לישראל? נכון לסוף 2017 היו לספוטיפיי 159 מיליון משתמשים פעילים, 71 מיליון מהם בתשלום. מדובר בנתון גדול משמעותית מזה של אפל מיוזיק, שלה 30 מיליון משתשמים משלמים (לשירות אין מסלול חינמי פרט לשלושה חודשי ניסיון). ואולם, לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל מפברואר, תפוצת אפל מיוזיק צומחת בארה"ב בקצב מהיר יותר מספוטיפיי, וצפויה בקרוב לעבור אותה במספר המנויים המשלמים.
- ראש בראש: ספוטיפיי מול אפל מיוזיק
- שינויים בהרגלי ההאזנה: ספוטיפיי מנגנת על מהפכה מוזיקלית בארץ
- ספוטיפיי יתחיל לפעול בישראל ביום שני הקרוב
ייתכן מאוד שמגמה דומה קיימת גם באזורי פעילות אחרים, והנהלת ספוטיפיי חייבת להאיץ את קצב הצמיחה כדי לשמר את היתרון על אפל. ואחת הדרכים הטובות ביותר לעשות את זה, היא באמצעות כניסה למדינות חדשות.
כאן נמצא הפוטנציאל הגדול של השירות, שכן בניגוד לאפל מיוזיק שזמין ב-113 מדינות ודיזר שזמין ביותר מ-185, ספוטיפיי פעילה כיום רק ב-61. מיקוד זה אמנם אפשר לה לטפח פעילות מקומית באופן שמשך משתמשים רבים, אך כדי להתאים את עצמה לתחרות היא חייבת להאיץ את הפריסה הגיאוגרפית שלה. הכניסה לישראל היא חלק ממהלך שכזה, ואף שהמדינה לא חשובה בפני עצמה הצלחה בה יכולה להיות מודל להצלחה בשווקים אחרים שבהם כבר יש מתחרות מבוססות.
ההצלחה הזו קריטית מאוד לחברה דווקא עכשיו, שכן בשבוע שעבר הגישה החברה את התשקיף שלה לקראת רישום ישיר בבורסת ניו יורק. רישום ישיר, ולא הנפקה, שכן החברה לא מתכננת להנפיק מניות חדשות אלא פשוט לרשום את המניות הקיימות. המטרה העיקרית של המהלך, לפי הערכות, היא לאפשר למשקיעים מוקדמים לממש את ההשקעות שלהם.
מצד אחד, מדובר במהלך של חוזק: החברה לא מנפיקה ולכן גם לא מגייסת כסף. זו היה הצהרה שהפעילות הקיימת שלה מייצרת תזרים גדול מספיק כדי לממן את התוכניות העתידיות שלה (והמהלך עצמו גם מהיר ופשוט יותר מהנפקה מסורתית).
מצד שני, התשקיף שהגישה החברה חשף שמצבה רחוק מלהיות מושלם. הכנסות החברה אמנם עולות בקצב מרשים - ב-2017 הן זינקו ב- 38.6% ל-4.09 מיליארד יורו - אבל גם ההפסדים עדיין מזנקים ועלו ב-2017 ב-129.1% ל-1.24 מיליארד יורו. וכשהמתחרה שלך היא אחת החברות הרווחיות בעולם, זה נתון שצריך לכל הפחות לעורר סימן אזהרה לגבי היכולת שלה להתחרות בצורה מלאה. אחרי הכול, אפל יכולה להשקיע באפל מיוזיק משאבים שיחנקו את התקציב של ספוטיפיי ואפילו לא להרגיש את זה בשורה התחתונה שלה.
מי שעתידים לנווט את החברה במאמצים אלו הם המייסדים דניאל אק ומרטין לורנזון, שמחזיקים ביחד ברוב מוחלט של 80.4% ממניות ההצבעה בחברה (37.3% לאק ו-43.1% ללורנזון), ובעיקר אק שמכהן כמנכ"ל. אין הרבה אנשים שאפשר להמר עליהם בסיכוי טוב בקרב מול חברה כמו אפל, אבל אק הוא אחד המעטים שבהם. בתוך עשור וקצת הוא יצר לא רק שירות מאוד מצליח, אלא כזה ששינה את פניה של תעשיית המוזיקה הגלובלית, שעשה יותר מהרבה מאמצים אחרים להוריד את הפיראטיות ולהחזיר את הכנסות חברות המוסיקה לצמיחה, ובעיקר שתפס לא מוכנה את החברה שבעיני רבים נחשבת לחדשנית בעולם, ושרק שנים ספורות קודם לכן שינתה בעצמה את שוק המוזיקה עם אייטיונס.
לספוטיפיי אין כסף ומשאבים כמו שיש לאפל, אבל כל מה שהיא השיגה עד היום היא עשתה עם הרבה פחות. אפל אולי מתקרבת, אבל ספוטיפיי תגרום לה להזיע בדרך למעלה. ויש גם סיכוי טוב מאוד שהיא תישאר הרבה הרבה לפניה.