בדיקת כלכליסט
ראש בראש: ספוטיפיי מול אפל מיוזיק
אפליקציית ספוטיפיי כוללת רשימות השמעה נוחות, כלי המלצת מוזיקה מצוין וספריית שירים שלוקה בחסר בכל הנוגע למוזיקה ישראלית, אך צפויה להתרחב במהירות. איך היא לעומת אפל מיוזיק, מתחרתה הגדולה?
עכשיו כשאפל מיוזיק וספוטיפיי, שני שירותי המוזיקה הגדולים בעולם, זמינים גם למאזין הישראלי - צריך להכריע מי מהם טוב יותר. כדי להקל את ההתלבטות, ערכנו עבורכם השוואה מקיפה בין השניים.
- שינויים בהרגלי ההאזנה: ספוטיפיי מנגנת על מהפכה מוזיקלית בארץ
- ספוטיפיי וגולן טלקום במגעים מתקדמים להסכם שיתוף פעולה
- ספוטיפיי יתחיל לפעול בישראל ביום שני הקרוב
חשוב לציין שלמרות שספוטיפיי מציעה שירות חינמי שכולל האזנה לפרסומות, ההשוואה נעשתה בין שירותי הפרימיום של החברות. לא כל התכונות קיימות בשירות החינמי ולא כל התכונות שקיימים בשירות הוזכרו כאן - אך התמקדנו בעיקריים שבהן כדי לספק תמונה רחבה של היתרונות והחסרונות.
עיצוב: חוויה דומה למדי
מול הממשק הבהיר והצבעוני של מלכת העיצוב האמריקאית, השחור הסקנדינבי נראה קצת חסר השראה. אבל אחרי שמקלפים את העטיפה, מגלים שמבחינת ממשק המשתמש עצמו, אין לאפל יתרון ממשי. הממשק של ספוטיפיי אמנם פשוט יותר, אבל בשני השירותים ההתמצאות והנוחות הן תוצאה של התנסות קצרה ובסופו של דבר עניין של העדפה אישית. הבחירה האישית שלי נתונה לספוטיפיי, אבל אני די בטוחה שזה בגלל שהיו לה כשלוש שנות יתרון והתנסות של פני אפל.
שיתוף: מה המוזיקאים אוהבים לשמוע?
בסופו של דבר רובנו נמצא את עצמנו משתמשים באחד השירותים הללו בסלון הביתי או באינטימיות של האוזניות, אך שניהם מציעים לנו לחלוק את טעמנו המוזיקלי עם חברים או לעקוב אחר רשימות האזנה של אחרים. אצל אפל הבחירה הזו קלה מאוד: תחת אותה קטגוריה של For You תראו מי מרשימת אנשי הקשר שלכם מחזיק במנוי לשירות ותוכלו לבחור לעקוב אחריו. בספוטיפיי תוכלו לעשות זאת רק באמצעות התחברות דרך פייסבוק ואז לבחור מבין התוצאות שם.
באותו מסך אצל אפל, אם גוללים קצת למטה, תוכלו לראות מעין פיד שעוקב אחרי האמנים האהובים עליכם, עם תמונות מהופעות עדכונים וכו'. חביב, אך לא מאוד שימושי. בספוטיפיי תוכלו לבחור לעקוב אחר רשימות ציבוריות, ביניהן גם רשימות של אמנים (יש כמה אמני אינדי שמציעים רשימות מושקעות, אבל בקטגוריית המיינסטרים רובם לא מתפעלים את הפורמט) ורשימות של מותגים, ערוצי רדיו ועוד. נייקי למשל מציעה רשימת האזנה לריצה ולרדיו BBC יש כמה רשימות האזנה מצוינות שמעדכנות לעיתים קרובות.
גילוי מוזיקה חדשה: ספוטיפיי קולעת בול
כל חובב מוזיקה יודע שאחת ההנאות הגדולות היא ההיחשפות לאמנים חדשים - ושני השירותים מציעים אפשרויות להתנסות במוזיקה שאולי לא הכרתם. בשני המקרים ניתן לעשות זאת דרך בחירה באמן מסוים ואז באפשרות של יצירת רדיו שמציע אמנים דומים. אבל יש דרכים נוספות לגלות הפתעות חדשות: למשל, האזנה לרשימות לפי נושאים (ריקוד, ריצה, סופ"ש ועוד) או לפי ז'אנרים (היפ הופ, קאנטרי וכו'). בנוסף, באפל אפשר לבחור גם בקטגוריית for You, שמציעה רשימות האזנה והמלצות שמעודכנות יומית ושבועית, ובספוטיפיי דרך קטגוריות ה-Discovery או Release Radar (שתיהן תחת Browse) שמתעדכנות פעם בשבוע.
בשני המקרים ההמלצות הללו מבוססות על הרגלי ההאזנה שלכם ולכן ככל שתאזינו יותר, כך הן יהפכו להפוך מדויקות יותר. לכאורה לא אמור להיות הרבה הבדל, אבל יש ועוד איך; אולי זה בגלל שאני לא מסוגלת לסלוח לאפל על הפעם ההיא שהציעה לי את רמי קליינשטיין כאמן שמתאים לטעם המוזיקלי שלי, אבל ספוטיפיי לוקחת כאן בהליכה. שתי הרשימות השבועיות שלה הן תענוג מדויק של אמנים חדשים או מוכרים חלקית שכנראה תאהבו.
היצע מוזיקה: מי צריך אקסקלוסיביות?
לאפל יתרון מספרי מבחינת גודל הקטלוג, עם יותר מ-40 מיליון שירים, בעוד שלספוטיפיי יש יותר מ-30 מיליון, אבל בשני המקרים המבחר מספק בהחלט. ומה עם מוזיקה ישראלית? לאפל יש כרגע יתרון משמעותי בתחום משום שהושקה בארץ עם ספריה מכובדת מאוד של אמנים מקומיים. את חלקם ניתן למצוא כיום גם בספוטפיי, אך נכון לכתיבת שורות אלה המערכת תומכת בעברית בצורה חלקית מאוד ויש לה חוסרים משמעותיים מאוד בהיצע. אפילו להיטים בלתי מעורערים, כמו סטטיק ובן אל, לא נמצאים כרגע בקטלוג, אם כי כל זה צפוי להשתנות במהירות לאחר ההשקה הרשמית.
הבדל משמעותי נוסף בין השתיים הוא בכל שאפל מציעה לעיתים קרובות "אקסקלוסביות", דהיינו אפשרות להאזין לאלבומים חדשים של אמנים גדולים לפני כולם, עד שהם יוצאים בתפוצה רחבה יותר - בעוד ספוטיפיי נמנעת מכך במופגן. אבל מדובר כרגע רק באמני פופ בינלאומיים סטייל טיילור סוויפט, אז אם הטעם המוזיקלי שלכם מובחן יותר, לא מדובר בהפסד משמעותי.
בהנחה שספוטיפיי תשיק את השירות בארץ עם היצע תחרותי של מוזיקה ישראלית ותמיכה מלאה בעברית, היא השירות הטוב יותר היום - אם כי חשוב לציין שמדובר בשני שירותים מצוינים וההבדל הוא בפרטים הקטנים. לגבי המחיר, אפל גובה כיום 20 שקל בחודש, מחיר נמוך מזה שהיא גובה בחו"ל, וספוטיפיי צפויה להציע מחיר תחרותי.