$
חדשות טכנולוגיה

פייסבוק משנה את הפיד: תיתן עדיפות לפוסטים של חברים ומשפחה

המשמעות: תוכן ציבורי או שמקורו בשיתופי פעולה מסחריים יצומצם; צוקרברג: "מדובר על מיקוד מחדש של החברה, אנחנו רוצים שהמוצרים שלנו יהיו לא רק כיפים אלא גם טובים לאנשים"

רפאל קאהאן 11:2512.01.18

פייסבוק הודיעה אמש על שינוי מהותי בפיד של הרשת החברתית. מעתה משתמשים יראו קודם כל פוסטים של חברים ומשפחה. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "מדובר על מיקוד מחדש של החברה, אנחנו רוצים שהמוצרים שלנו יהיו לא רק כיפים אלא גם טובים לאנשים".

 

המשמעות העיקרית של המהלך היא שיהיה צמצום של תכנים שמקורם בדפים, קבוצות או שיתופי פעולה מסחריים - למעט כמובן אם מדובר בפוסטים של חברים. 

 

הסיבה העיקרית למהלך היא הרצון של פייסבוק להפוך בחזרה למקור מידע אמין עבור ציבור המשתמשים. פרשת הפייק ניוז שהחלה בפייסבוק דרדרה את האמון של ציבור המשתמשים בתכנים שמתפרסמים בה. זאת ועוד, התברר שגם פייסבוק עצמה לא מסוגלת למנוע את ההפצה של התכנים הבעייתיים, מאחר שהיא נדרשת למספר גדול של עורכים ומפקחים, ובשל המגבלות של מערכות סינון התוכן האוטומטיות שניסתה להפעיל בשנה האחרונה. פייסבוק גם הסבירה שהיא תקדם כעת פוסטים ש"מעוררים דיונים ושיחות".

 

השינוי של פייסבוק לא נובע רק מאינטרס חברתי גרידא. המהלך יאפשר לה לגבות יותר כסף עבור קידום של תכנים ממומנים. מפרסמים שמעוניינים בקידום התוכן שלהם ייאלצו כעת לבצע מיקוד יותר מהותי של התכנים. מיקוד על תכני הגולשים גם עשוי היה לגרום לנטישה של מפרסמים מתוך הנחה שיהיה קשה יותר להגיע למספר גדול של גולשים. העטיפה של המהלך בנופך חברתי אידאולוגי מהווה סוג של גושפנקה עבור פייסבוק שמנסה כך לפגוע בשתי ציפורים באבן אחת.

 

מארק צוקרברג מארק צוקרברג צילום: איי פי

 

השינוי הנוכחי עשוי להחזיר את פייסבוק לחיק יצרני התוכן "הרציניים". מו"לים רבים צמצמו בשנה האחרונה את שיתופי הפעולה שלהם עם הרשת החברתית, בהם שמות גדולים כמו הניו יורק טיימס, הוושינגטון פוסט, הגארדיאן הבריטי ונוספים. על פי בדיקה של אתר ההפניות parse.ly התברר שהחל מינואר שעבר החלה ירידה מגמתית בהפניות התוכן שמקורן מפייסבוק.

 

המספרים מראים שאם ב-2016 פייסבוק היתה אחראית לכ-40% מתנועת הגולשים לאתרי תוכן, המספר ירד לכ-25% בסוף השנה האחרונה. גוגל לעומת זאת זכתה במקביל לעלייה של 10% במספר הגולשים שהיא מפנה לאתרי תוכן וחדשות, בעיקר בזכות השינויים שהיא ביצעה בעמוד החדשות במנוע החיפוש שמאפשר כעת להעביר את התנועה ישירות לאתרי התוכן.

 

פייסבוק ניסתה להילחם בתופעה על ידי יוזמת "פרויקט פייסבוק לעיתונות" שמקדמת תוכן של אתרי מדיה - אך רוב התוכן שם מבוסס על סרטוני וידאו הוא מופיע בחוצץ נפרד. מדובר אם כן בשינוי אסטרטגיה מהותי - בדיוק כפי שצפוי מסנאפצ'ט בחודשים הקרובים. ענקיות המדיה החברתית החלו להפנים את האחריות שיש להן על התכנים שמופיעים אצלן.

 

אדם מוסרי, מנהל תחום החדשות בפייסבוק, הסביר שניתוח הנתונים הראה שחברים נוטים להאמין ולקרוא יותר תכנים שמקורם בפוסטים של חברים או משפחה, מאשר אלה שמקודמים על ידי דפים או כלי תקשורת. הצד השלילי של המיקוד בתוכן שמקורו מחברים או מעגלים מקורבים הוא העצמה של תופעת "תיבת התהודה", במסגרתה המשתמשים נחשפים בעיקר לתוכן שקרוב להשקפתם - כך פעילים בצד כזה או אחר של המפה הפוליטית יקבלו בעיקר תכנים שעולים בקנה אחד עם השקפתם וייחשפו פחות לתכנים שקוראים תיגר על תפיסותיהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x