אתרי החדשות גוססים?! המחקר שצריך לעניין את צוקרברג
אומרים שההומפייג' מת? אל תזדרזו להספיד אותו. מחקר של חברת ניתוח הרשת Parse.ly, מצביע על כך שבקרב על צריכת החדשות ברשת, ידה של גוגל בינתיים על העליונה. פלטפורמת AMP שפיתחה, ומאפשרת להטעין במהירות כתבות חדשותיות, גוברת על פורמט צריכת התוכן המהיר של פייסבוק Instant Articles
בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר תחזיות אימים על "מותם של אתרי החדשות", לצד דיווחים על השקתו של פורמט צריכת החדשות המהיר שמנסה לקדם פייסבוק, ה-Instant Articles.
עם זאת, נתונים שמפרסמת כעת חברת ניתור הדיגיטל Parse.ly מראים כי דווקא AMP, פלטפורמת הקוד הפתוח של גוגל לטעינה מהירה של דפי אינטרנט (Accelerated Mobile Pages), שהושקה על ידי ענקית החיפוש ב-2016, מנצחת בינתיים את השירות של צוקרברג.
מהמחקר עולה כי החשיבות שמקנים מוציאים לאור לשירות של גוגל עולה עם השנים, לאחר שזו השיקה קוד פתוח המיועד למו"לים חדשותיים. אותו קוד העניק להם דרך פשוטה יחסית להצגת עמודי תוכן, כך שזמן הטעינה שלהם יתכווץ, מהלך שיעלה את מיקומן של הכתבות בתוצאות במנוע החיפוש הפופולרי בעולם. מאז הושק AMP, הוא התרחב אל מעבר לאתרי החדשות, וכיום נעשה בו שימוש לכלל האתרים השונים.
עם זאת, לא רק בחיפוש לפי אתרים התבסס ה-AMP והוא הפך לחלק משמעותי במערכות של גוגל כשנעשה בו שימוש בפיצ'ר העדכונים שמפעילה החברה, אפליקצית החדשות והצעות התוכן לגולשים בדפדפן הכרום. בין גופי התוכן הגדולים שאימצו את פורמט שמציעה AMP אפשר למנות את Reddit, Twitter, LinkedIn ואפילו Flipboard.
על פי המחקר של Pars.ely, בעוד ה-AMP רשם צמיחה משמעותית, ה-Instant Articles של פייסבוק לא הצליח לתפוס תאוצה, והחברה העבירה את הזרקור יותר ויותר לכיוון הווידאו ופחות לכיוון של מאמרים וכתבות. מצב שהוביל אפילו לנטישה מוחלטת של השירות על ידי כמה מהמוציאים לאור הבולטים ביותר בעולם בהם ה"ניו יורק טיימס " וה"גרדיאן".
כך, באמצעות ה-AMP השיבה לעצמה גוגל שליטה חשובה בניתוב התנועה אל אתרי התוכן. על פי נתוני Parsely, גוגל מהווה כיום 42% מהתנועה החיצונית של המו"לים.
הצלחתם של שני השירותים הללו הן של גוגל והן של פייסבוק מעידה על שינויים מרכזיים בתחום הממשק שבין תקשורת וטכנולוגיה, שינויים שהחלו כבר לפני כמה שנים ועדיין לא נמצא להם פתרון ממשי גורף.
המודלים העסקיים של ענקיות הטכנולוגיה שמחפשות עוד ועוד דרכים לגדול ותחומי פעילות נוספים לחדור אליהן מביאות את אלו להשפיע בצורה חדה על חשיבותם של גופי התוכן בכלל והתקשורת בפרט, מוציאים לאור אשר מנסים לשרוד בהצפת התוכן הווירטואלית ובנוף הדיגיטלי הסבוך ולעיתים חסר התגמול הכספי שאותו הכירו בשנים עברו.
אותה סיטואציה בעייתית היא אחת הסיבות הגורמת להתחזקות של גוגל בתחום, משום שזו פעלה לפי אינטרסים משותפים עם בעלי האתרים עצמם.
לעומת זאת, פייסבוק מתנהלת בראש ובראשונה כפלטפורמה חברתית סגורה. כך, המטרה הבסיסית של פייסבוק לגרום לאנשים להשקיע יותר זמן בתוך האפליקציה שלה, נוגדת את הצורך של המו"לים לנדידת הגולשים אל אתריהם, כך שהם ייחשפו לפרסומות מטעמם ולא רק למודעותיה של פייסבוק, שמקדמת על פניהם סרטונים ופוסטים של חברים וקרובים.