CES 2018
המגמות הבולטות מתערוכת CES: מה עושים בתוך הרכב האוטונומי?
חברות הטכנולוגיה בטוחות ששיכנעו את הציבור בחזון הרכב האוטונומי ועוברות לשלב הבא: הצעת דרכים חדשות לניצול הזמן הפנוי במכונית. במקביל נרתמים הרמקולים החכמים והפיתוחים בתחום הבינה המלאכותית לטובת ניסיון נוסף להחדרת הבית החכם למיינסטרים
- הגאדג'טים של CES: מברווזים רובוטיים ועד מצלמה שנוסעת בזמן
- לנובו וגוגל חושפות: Mirage Solo, משקפי VR שאינם זקוקים למחשב
- חיישני הקוסמטיקה: מי רוצה מכונה שתגיד לו שהוא מכוער?
בשנים הקודמות חברות כמו מובילאיי, גוגל ויצרניות רכב מסורתיות ניצלו את הבמה של CES כדי להדגים לציבור שהטכנולוגיה אמיתית, שאפשר להיכנס לרכב נטול נהג ולנסוע מבלי חשש. החברות קיימו הדגמות נרחבות לעיתונאים ולציבור המבקרים, הזמינו אותם להיכנס לרכב ולחוות על בשרם את הצעדים הראשונים של מה שעתידה להיות אחת המהפכות האדירות של המאה ה-21.
השנה הדגש היה אחר לחלוטין. עדיין הוקדש מקום נרחב למכוניות אוטונומיות והתקיימו הדגמות מעניינות, ובוודאי שהיה שיח ער על היתכנות הטכנולוגיה ויכולותיה. אך כל זה היה רק המבוא לשאיפה האמיתית של השחקניות בתחום: להציג דרכים יצירתיות שבהן המכוניות האוטונומיות ייכנסו לשימוש רווח.
המגמה בלטה במיוחד בנסיעת המבחן שערך "כלכליסט" במכונית האוטונומית פרי שיתוף פעולה של חברת הנסיעות השיתופיות ליפט ושל אפּטיב, שבחודש שעבר הפכה מחטיבת הרכב של דלפי לחברה עצמאית. המדגימים דילגו על שלב הסברת הטכנולוגיה ודרך פעילותה בהנחה שמי שכבר נמצא ברכב שמע ועוד ישמע על כך לא פעם. במקום זאת, הם הציגו איך אפשר להזמין מכונית אוטונומית באמצעות האפליקציה של ליפט, ששמונה מהן הסתובבו על כבישי לאס וגאס ושירתו את המזמינים. המסר היה ברור: זה קורה, זה קורה עכשיו וזה כבר לא קונספט ראשוני או תיאורטי וכך זה הולך לעבוד.
מיניבוס אוטונומי שהופך לרכב משלוחים
ענקית הרכב היפנית טויוטה לקחה את הדגשת השימושיות המהפכנית של המכוניות האוטונומיות צעד אחד קדימה. במסיבת העיתונאים שערכה החברה ערב פתיחת התערוכה חשף נשיא החברה אקיו טויודה את e-Palette: קונספט מודולרי של מכונית אוטונומית שניתן להתאים לשימושים שונים בעידן שבו מכוניות ללא נהג יהיו מראה שכיח. השימושים השונים כוללים חלל עבודה נייד, ואן פיצה נייד, חנות ניידת, רכב משלוחים, שירותי נסיעה שיתופית, שאטלים לבתי חולים ופתרונות לוגיסטיים שונים.
לפי טויודה, מכונית הקונספט תאפשר שינוי שימושים תוך כדי תנועה: תצורת המכונית מתאימה את השימוש הנדרש לצורך באותו רגע, שירות נסיעה שיתופית בבוקר או שירות משלוחי מזון בשעות הערב. "אנחנו רואים את מכוניות העתיד כמעין עוזר חכם על גלגלים", אמר טויודה. "מכוניות אוטונומיות ישנו את מודל הרכב מבעלות לניידות לפי דרישה".
קונספט e-Palette מהווה גם את הבסיס לברית חדשה שמקימה טויודה כדי לקדם שימושים חדשניים במכוניות אוטונומיות ושחברות בה גם אמזון, אובר, דידי ופיצה האט. לטענת טויודה, המכונית תושק רשמית בעוד כשנה וחצי ותיכנס לשימוש כבר באולימפיאדת טוקיו 2020.
לצד הקונספט השאפתני של טויטה הוצגו גם חזונות פשוטים יותר אך שימושיים. כך, Mobis מקבוצת יונדאי הציגה קונספט למכונית אוטונומית שלב 4 (שבו נדרש נהג אנושי רק במקרים נדירים ביותר) ובה ההגה זז הצדה והדוושות לרצפה בעת שהמכונית שולטת בנסיעה. העוזרת הקולית המשולבת ברכב ממליצה לנהג להניח את ההגה בצד, להירגע ולהינות מהסרט שמוקרן על המסכים שנפרסו לרוחב שמשת הרכב. בדוכן סמוך הציגה מרצדס דגם של סמארט אוטומטית שוויתרה לחלוטין על הגה ולוח המכוונים לטובת מרחב פנימי מרווח יותר.
פנסוניק הציגה קונספט שמרחיב את חוויית הבידור ברכב האוטונומי למשפחה שלמה: הכיסאות ברכב פונים זה לזה ויוצרים מעין סלון קטן על גלגלים. החלונות מתפקדים גם כמסך מגע ומסוגלים להציג תמונות, מידע שימושי או להקרין סרטים או תמונות. החווויה נתמכת בסייעת קולית ומערכת זיהוי ביומטרי שמזהה את הנוסעים ומתאימה אליהם את התוכן. לפי פנסוניק הקונספט השאפתני יהפוך למציאות ב-2030.
החברות הפועלות בתחום הרכב האוטונומי מתכנסות אל תחילת העשור הבא כמועד הפריצה הגדולה. הבעיות הטכניות טרם נפתרו במלואן, אך החברות בטוחות שלא יתקשו להתמודד עם האתגר. הן גם בטוחות שכבר עשו מספיק כדי לשכנע את הציבור שמדובר במהלך אמיתי ובר מימוש ולא בחלום עיוועים. מבחינתן ומבחינת השוק מדובר רק בעניין של זמן. ב־CES כולם הבינו זאת ולכן הם מדברים על הדברים המרגשים באמת: על איך המהפכה תעבוד ותשנה לא רק את צורת הניוד אלא גם את הרגלי הצריכה, העבודה והיומיום.
מהפכת ה-AI מגיעה לאינטרנט הדברים
רגע לפני שמאמינים לכל מאמצי השיכנוע של חברות הרכב האוטונומי, כדאי להציץ גם על התחום השני שבלט בתערוכת CES. חברות הטכנולוגיה מדברות כבר קרוב ל־20 שנה, וביתר שאת בעשור האחרון, על מהפכת אינטרנט הדברים (IoT) והבתים החכמים: הכינוי שהוצמד לחיבורם לאינטרנט של חפצים ביתיים וציודם בחיישנים לצורכי החלפת מידע ושילוב שימושים שנועד להקל על חיי היומיום של הצרכן.
אך חרף כל המאמצים הציבור מסרב להתרגש והחדירה של מוצרי התחום הוא בעיקר נישתי, מפוזר ולא מלהיב או מהפכני. לחברות זה לא משנה, הן מסרבות לוותר על החלום ומנסות מדי שנה להמציא אותו מחדש ולדחוף אותו שוב ושוב לזרועות המיינסטרים. ב-CES 2018 הן עושות זאת באמצעות הלחמת אינטרנט הדברים לשני טרנדים חמים אחרים: בינה מלאכותית (AI) וסייעניות חכמות.
מאז שאמזון הציגה ב-2015 את הרמקול החכם אקו, מבוסס אלקסה, ויצרה יש מאין קטגוריית מוצרים חדשה ומצליחה, דובר לא מעט על רתימת הסייעניות החכמות כבסיס לפלטפורמת בית חכם מצליחה. אין זה מקרה שכל השחקניות הגדולות - מיקרוסופט, גוגל ואפל - נכנסו לתחום.
נראה שגם פייסבוק צפויה להציג רמקול חכם משלה. השנה הגיעו יצרניות מוצרי אינטרנט הדברים הבולטות עם ההצעה שלהן לתחום, וצירפו לה על הדרך גם מערך בינה מלאכותית מתקדם בתקווה לשכנע את הצרכנים סוף סוף שזה מה שהם רוצים וצריכים בבית.
ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית LG הציגה את האסטרטגיה המורכבת והמקיפה ביותר בתחום עם חשיפת פלטפורמת AI חדשה בשם ThinQ. הפלטפורמה תעבוד עם מוצרי אלקטרוניקה ביתיים שילמדו את הרגלי המשתמש ויתאימו אליו את פעולתן. כך, המזגן יזהה את העדפות המשתמש וישנה את הטמפרטורה בחדר בהתאם והרובוט השואב יידע להבדיל בין אדם, רהיט או חתול. מערכת הבידור ברכב תדע לתקשר עם המקרר בבית ולהודיע אם יש לאסוף מצרכים, וכשהמשתמש יתקרב לביתו המערכת תדליק בעצמה את האורות ותפתח בפניו את דלת המוסך.
"ThinQ מייצגת את החזון של LG ואת מאמצינו לספק שירותים חכמים", אמר סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה איי.פי פארק במסיבת העיתונאים שערכה החברה. "הפלטפורמה תשנה את האופן שבו אנחנו משתמשים במוצרים שלנו. הם יילמדו אותנו ולא ההפך, כבר לא תצטרכו לקרוא מדריכי הפעלה".
הסייענית של סמסונג תנהל את כל הבית
סמסונג יצאה במהלך דומה ל-LG שהציב במרכז את ביקסבי, הסייענית החכמה שהשיקה אשתקד החברה הקוריאנית יחד עם סמארטפון הגלקסי S8. חבלי הלידה הקשים של ביקסבי, שלא הגיעה לצרכנים עם השקת המכשיר אלא רק בעדכון תוכנה מאוחר יותר, לא ריפו את ידי החברה. גם לא הביקורות הפושרות שבהן נתקלו ביצועיה. בסמסונג מאמינים בסייענית וכעת הופכים אותה למרכז אסטרטגיית אינטרנט הדברים של החברה.
"ביקסבי מאפשרת לצרכנים לשלוט בכל דבר: מוזיקה, תוכן, הבית שלהם", אמר נשיא סמסונג העולמית הייץ'.אס קים במסיבת העיתונאים. החברה יצרה מרכז מו"פ לבינה מלאכותית תחת חטיבת המחקר שלה שנועד לקדם את התחום, ולדברי קים "מאמצים אלו ידחפו קדימה את שאיפות ה-AI שלנו ויאפשרו למכשירי אינטרנט הדברים לעבור טוב יותר עבור הצרכנים. הערל האמיתי ללקוחות נוצר כשהמכשירים מאפשרים להם לעשות יותר. החזון שלנו הוא פחות מורכבות ויותר פשטות".
שילוב בינה מלאכותית בחזון הבית החכם מלווה גם במאמצעים ליצור סטנדרטיזציה ולפתח מרכזי שליטה ביתיים, שיאפשרו לשלוט בנוחות ובאחידות במכשירים השונים מאותו מקום. לצורך כך יצרה LG שיתופי פעולה עם שחקניות בולטות כאמזון וגוגל, וסמסונג מצדה הציגה אפליקציית מובייל שתתפקד כמרכז לשליטה במכשירים ומאפשרת לחבר אותם לאינטרנט ולאפליקציות תוכן כספוטיפיי, Hulu ופייסבוק מבלי צורך בשם משתמש וסיסמה.
החברות מקוות שיכולות השליטה המרכזיות יהפכו את מוצרי אינטרנט הדברים מאיים בודדים לחלק מרשת חכמה, שלומדת את המשתמש, חוזה את צרכיו ומגיבה בהתאם, לעתים עוד לפני שביצע כל פעולה. כל זאת באמצעות אריגת מכשירים של יצרנים שונים לכדי אורגניזם חכם אחד. האם זה יספיק כדי לשכנע את הציבור לאמץ את אינטרנט הדברים? צפייה בדמואים המרשימים של החברות מושך את הלב להגיד שכן, שזה העתיד שציפינו וייחלנו לו. אך המוח, הוא עוד זוכר את כל אותן עשרות ומאות פעמים שבהן חברות טכנולוגיה דיברו בהתלהבות על אינטרנט הדברים ועל בתים חכמים, ואיך זה תמיד נגמר באכזבה.
הכותב הוא אורח סמסונג בתערוכה