מדריך כלכליסט
מדריך זריז: כך תעצרו את פייסבוק, גוגל ואתרים ברשת מלרגל אחריכם
כל השירותים המקוונים בעולם אוספים עלינו המון מידע, מה שעלול לגרור תסבוכות ומצבים מביכים. מדריך זה יראה לכם איך להגביל את מנגנוני איסוף הפרטים האישיים, בשורת צעדים פשוטים
המידע הפרטי שלנו אינו פרטי: כל רשת חברתית, שירות ואתר אוספים עלינו פרטים - ומעביר לסוחרי מידע ומפרסמים. אבל יש מה לעשות בנידון: חברות האינטרנט מאפשרות לצמצם את איסוף המידע, אם יודעים היכן לחפש.
- מבלוקצ'יין ועד לקריפטוגרפיה: מדריך המושגים למשתמש המתחיל בביטקוין
- 5 טריקים שיהפכו אתכם לאלופים בסנאפצ'ט
- 5 טיפים וטריקים שיחסכו לכם זמן ועצבים בווטסאפ
מדריך פשוט זה ילמד אתכם כיצד לקחת שליטה על המידע שלכם, ולצמצם את החשיפה ב-90% מהרשת.
פייסבוק
בשביל להשתלט על פייסבוק פנו לעמוד זה. שם תוכלו למצוא את כל הפרופיל המסחרי שלכם שפייסבוק מוכרת למפרסמים.
ישנו מידע שבידי החברה ולא מוצג שם, אך עדיין ניתן לנטרל את האיסוף באופן משמעותי. העמוד כולל מספר חלקים:
1. תחומי עניין שפייסבוק זיהתה. היכנסו לרכיב זה ומיחקו תחומים שאין לכם עניין שפייסבוק תספר למפרסמים שאתם אוהבים.
2. רשימת המפרסמים שהגבתם לפרסומות שלהם. היכנסו לרכיב זה ומיחקו את המפרסמים עמם אין לכם רצון לתקשר.
3. קטגוריית מידע אישי, המחולקת לשניים - הפרופיל האישי שלכם, והקטגוריות בהן תראו איך פייסבוק מציגה אתכם למפרסמים. היכנסו לקטגוריות והעבירו את כל הסעיפים למצב פרטי, כך שגורמים חיצוניים לא יוכלו לקבל אליהם גישה.
4. הגדרות פרסומות, בהן תוכלו לחסום לחלוטין תחומים שלא תרצו לצפות בתוכן פרסומי שנוגע להם. למשל, אלכוהול או הריון ולידה. היכנסו והגדירו את הנושאים שאין ברצונכם להיחשף אליהם.
גוגל
בגוגל השיטה קצת יותר פשוטה: נכנסים לעמוד הזה וכמו בגרסה הפייסבוקאית, בוחרים את הקטגוריות. אם תרצו לחסל את המעקב כבו את כפתור Ads Personalization וכך גוגל תפסיק להתחשב בהעדפות שלכם. Your profile כוללת את המידע הבסיסי שזמין לגוגל, אבל תהיו בטוחים שזה המינימום שבמינימום - לגוגל יש כנראה פרופיל הרבה יותר מדויק עליכם ממה שהיא מציגה. Ads you blocked יראה לכם את הפרסומים שחסמתם - ניתן לחסום עד כ-500 מהם.
בסוף הדף תמצאו את הקישור הזה שיעביר אתכם לעמוד ביטול ההתאמה האישית של המודעות - כלומר להורות לגוגל לא להתאים את המודעות לפרופיל שלכם. זה כמובן לא מוחק את המידע שיש לגוגל, אבל מגביל את השימוש שהיא יכולה לעשות בו מול מפרסמים.
אמזון
אם אתם משתמשים בשירותי אמזון, היכנסו לעמוד זה. ענקית הקמעונאות היא הרבה יותר חודרנית משנהוג לחשוב. היא גם מתחילה להרחיב את הכניסה שלה לתחום הפרסום המקוון. כך לפחות תוכלו לחסום אותה מלהשתמש בפרופיל הקנייה שלכם כדי לשלוח לכם פרסומות ממוקדות שעשויות לגרום לכם לרכוש דברים לא נחוצים.
מיקרוסופט
גם ענקית התוכנה אוספת ומוכרת מידע, וניתן להגביל את פעולתה. היכנסו לתפריט "כל ההגדרות" בווינדוס, ביחרו בתפריט "חשבונות" והקישו על "ניהול חשבון מיקרוסופט". ייפתח קישור חיצוני לאתר מיקרוסופט, בו בוחרים באפשרות "לוח המחוונים של הפרטיות". תוכלו להתאים בו את כל המידע עליכם שאוספת החברה, ולצמצם אותו.
אתרים ברשת
ישנם אתרים רבים שאוספים עליכם מידע באופן רציף: מי אתם, מהיכן אתם גולשים, מה עשיתם באתר ועוד - ומוכרים את הפרטים לסוחרי מידע ומפרסמים. כדי לצמצם את הסיכוי לאיסוף המידע, ביחרו בדפדפנים שידועים כבעלי דגש על פרטיות, כגון פיירפוקס של מוזילה וספארי של אפל. הביצועים שלהם כמעט זהים לשל כרום הפופולרי, וקל להתרגל לממשק. כדאי להיכנס להגדרות הדפדפן ולוודא שחסימת קובצי Cookies פועלת, ושנגני פלאש מנוטרלים.
שירותי מייל
פלטפורמות מייל כג'ימייל ואאוטלוק כוללות רכיבי תיעוד שמאפשרות לחברות ללמוד על הרגלי השימוש שלכם, תחומי העניין ועוד. מי שחרד במיוחד לפרטיותו, יכול לבחור בשירותי מייל אחרים, כמו Mail.com או Proton Mail, שידוע כמאובטח במיוחד.