Optibus גייסה 12 מיליון דולר בהובלת ורייזון ופיטנגו
החברה מפתחת כלים לתכנון ואופטימיזציה של הפעלת תחבורה ציבורית, מה שמאפשר חיסכון של מיליוני דולרים לרשויות מקומיות - ומיליארדים בערים גדולות. בסבב הגיוס השתתפו גם משקיעי מובילאיי
חברת הסטארט-אפ אופטיבוס (Optibus), שמפתחת טכנולוגיה לתכנון והפעלה בזמן אמת של תחבורה ציבורית, גייסה 12 מיליון דולר.
- מייסד NSO מקים חברת סייבר חדשה
- Big Panda גייסה 23 מיליון דולר
- מדליין אולברייט מצטרפת כיועצת לחברת Qwilt הישראלית
את הגיוס הובילו קרן פיטנגו, השקעה אסטרטגית של Verizon Ventures וסר רונלד כהן מאנגליה. אל הסיבוב הצטרפו גם משקיעי מובילאי ומשקיעים קיימים, בהובלת עידו גרינברג ובכירים נוספים מתעשיית הרכב בישראל.
בשיחה עם "כלכליסט" אמר עמוס חג'אג', מנכ"ל ואחד ממייסדי אופטיבוס: "עד היום מרבית חברות ההסעות עבדו עם אקסלים ואנשים מאוד מיומנים בתחומם, אבל לא יעילים כמו תוכנה שיודעת ליצור עבודה אופטימלית. אנחנו חוסכים לחברות 15% בהוצאות בממוצע. בעיר בסדר גודל קטן, ההוצאה על תחבורה עומד על מאה מיליון דולר ואילו בערים גדולות במיוחד - מגיעים למיליארדי דולרים".
החברה נוסדה ב-2014 על ידי חג'אג' ואיתן ינובסקי (סמנכ"ל טכנולוגיות) היא מעסיקה 43 עובדים, רובם בתל אביב. אופטיבוס מתכננת לפתוח בקרוב משרדי מכירות בארצות הברית ובאירופה בכדי לחזק משמעותית את פעילויות השיווק והמכירות שלה. עד לסבב הנוכחי, גייסה אופטיבוס 2.5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים.
רוב העסקאות שעושה אופטיבוס בימים אלה עומדות על מאות אלפי דולרים. "אני מעריך שבקרוב מאוד נחתום על עסקאות של מיליוני דולרים עם חברות גדולות יותר", אמר חג'אג'. "המערכת שלנו יודעת להגיד לחברות איזה נהג צריך לנהוג באיזה אוטובוס, מתי להיכנס לטיפול ולמעשה מנהלת את חיי הנהגים והחברות בכל שלב בעבודה שלהם. אנחנו עובדים כיום עם מרבית החברות בישראל ויש לנו פעילות רבה בארצות הברית, גרמניה, אוסטריה וצ'ילה".
אופטיבוס פיתחה מערכת עננית מבוססת בינה מלאכותית ולמידה עמוקה לתכנון ובקרה של תחבורה ציבורית - תחום שעל אף ההתקדמות בטכנולוגיות המידע, עדיין נשלט במתודות עבודה ידניות, סטטיות, אשר אינן רגישות לשינויים בשטח. הפלטפורמה של אופטיבוס עובדת ביותר מ-200 ערים בעולם ומתאימה את תכנון למצב השטח בזמן אמת. המערכת אוספת נתונים על מכלול הגורמים שמשפיעים על התחבורה הציבורית, גורמים פנימיים כגון משמרות נהגים ומצב כלי הרכב, לצד גורמים חיצוניים כגון מצב הכבישים והתנועה.
לדברי חג'אג', יותר ויותר ערים בעולם מונעות כניסת כלי רכב פרטיים ומעודדות שימוש בתחבורה ציבורית. "כדי להוות אלטרנטיבה לרכב פרטי, התחבורה הציבורית חייבת להתאים את עצמה לעידן המודרני, ופה הבשורה הגדולה שלנו", אמר.
מתאימים את התחבורה לעידן החדש
"זיהינו את תפקידה של אופטיבוס במהפכת התחבורה עוד בשלביה הראשונים", ציין רמי ברכה, שותף בכיר בפיטנגו. "החברה מציגה הבנה מעמיקה של השוק ומאפשרת חיסכון בעלויות ושיפור בחווית הלקוח הכוללת. אנו גאים לתמוך באופטיבוס בהמשך דרכה כדי לסייע לרשויות המפעילות תחבורה ציבורית לספק מערכת יעילה בערים ברחבי העולם כיום, ובערים החכמות של העתיד".
"עם ההתפתחות המהירה של תופעת האורבניזציה בעולם, ערים חכמות יזדקקו למערכות תחבורה המסייעות לאוטובוסים, רכבות, חשמליות ומשאיות לפעול ביעילות רבה יותר", אמרה מרב רותם נאמן, מנכ"לית ורייזון ונצ'רס. "השימוש של אופטיבוס ב-AI לתכנון התחבורה הציבורית מביא את חוד החנית הטכנולוגית לתחום אשר היה ידוע עד כה כאיטי ומיושן ולכן גם מסורבל מאוד. אנו מאמינים שהפלטפורמה החדשה תוביל לשינוי משמעותי בשוק".
לאחרונה מינתה אופטיבוס את אהוד רוקח כיו"ר פעיל. לרוקח יותר מ-25 שנות ניסיון בהקמה וניהול חברות טכנולוגיה, במהלכן מכר את XtremIO שייסד ל-EMC וכיהן בתפקידים בכירים ב-Dell EMC.