בזק הפרה את הוראות השוק הסיטונאי - ותיקנס ב-11 מיליון שקל
מדובר בהוראות לאספקת שירותי טלפוניה במתכונת השוק הסיטונאי, כולל שימוש המתחרים בתשתית שלה. מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר העריך בעבר כי כל עוד הרפורמה בשוק הטלפוניה לא מיושמת הרווח העודף של בזק כתוצאה מכך עומד על כ-3 מיליון שקל ליום
בהתאם לדו"ח פיקוח שביצע אגף פיקוח ואכיפה במשרד התקשורת, נמצא כי בזק לא יישמה את ההוראות שקבע שר התקשורת לשעבר גלעד ארדן בנושא אסדרת השירותים הסיטונאיים בתיק השירות ובתקנות התקשורת. כלומר, בזק הייתה אמורה לספק שירותי טלפוניה במתכונת השוק הסיטונאי אולם בחרה שלא לעשות כן.
- תוארך הרחקתו של שלמה פילבר ממשרד התקשורת
- פרשת בזק: רשות ני"ע צפויה להמליץ להעמיד לדין את שאול אלוביץ' על עבירות מרמה ודיווח
- אחרי חודש: בזק מחדשת את שיווק חבילות האינטרנט
ההוראה ניתנה כאמור לפני כשלוש שנים והייתה צריכה להיכנס לתוקף במאי 2015. בזק, שהתנגדה לשימוש של המתחרים בתשתיות שלה, הצליחה לסכל במשך שנתיים את יישום הרפורמה שכלל גם עתירה לבג"ץ. עם כניסתו של מנכ"ל המשרד שלמה פילבר הוא הודיע כי החליט להקפיא את שירות הטלפוניה הסיטונאית לאור התנגדותה של בזק, ובמקומה יש ליישם מתכונת שירות אחרת – מכירה חוזרת (ריסייל). אולם גם יישום הריסייל נקלע לקשיים ולקח לה למעלה משנתיים לצאת אל הפועל.
מתכונת המכירה החוזרת יצאה לדרך באוגוסט האחרון, שבה ספקי תקשורת אחרים יוכלו להעניק שירותי טלפון קווי על בסיס תשתיותיה של בזק. מהלך זה נועד לייצר תחרות בשוק שבו שולטת בזק ללא עוררין אולם גם לאחר שנפתח השוק לתחרות אף ספקית תקשורת לא החלה למכור שירותים מסוג זה, כאשר הסיבות המרכזיות הן שהשירות אינו כדאי כלכלי וכי המתכונת החדשה שיושמה במקום הטלפוניה הסיטונאית משמרת את היתרון התחרותי של בזק על גבי המתחרות.
ההחלטה של פילבר הטיבה עם בזק והודגשה בדו"ח מבקר המדינה שפורסם לפני כשלושה חודשים, בו ציין המבקר כי פילבר פעל בניגוד לאינטרס הציבורי והצליח לפגוע בתחרות, ובמיוחד ביישום הרפורמה בשוק הסיטונאי. ההטבה של פילבר נאמדת במאות מיליוני שקלים. מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר אבי ברגר העריך בעבר כי כל יום שהרפורמה בשוק הטלפוניה לא מיושמת הרווח העודף של בזק כתוצאה מכך עומד על כ-3 מיליון שקל ליום. כלומר, בדיעבד ניתן להסיק כי ההפרה של בזק אכן משתלמת שכן העיצום הכספי שהוטל עליה הוא טיפה בים.