משלוחי המזון של אובר צומחים מהר יותר משירות ההסעות
שירות UberEats של חברת שיתוף הנסיעות הושק לפני שנתיים. ברבעון השני של 2017 הוא כבר היה אחראי ל-10% מהכנסותיה - ועד סוף השנה צפוי להכניס יותר משלושה מיליארד דולר
נקודת אור בשנה הקשה של אובר: שירות משלוחי המזון של החברה, אובראיטס (UberEats), ממשיך לצמוח במהירות. ברבעון השני של 2017 הוא היה אחראי לעשירית מכל הכנסותיה הגלובליות - כך על פי דיווח של הפייננשל טיימס, שציטט מקורות שנחשפו לנתונים.
- דיווח: וויימו דורשת מאובר מיליארד דולר והתנצלות כתנאי לסגירת התביעה נגדה
- אפל איפשרה לאובר לרגל אחר משתמשי האייפון
- אובר: סופטבנק תשקיע 1.25-1 מיליארד דולר, ההנפקה - עד 2019
משמעות הדבר היא שהשירות בדרכו לחצות השנה את קו 3 מיליארד הדולרים במכירות, שנתיים בלבד לאחר שהושק כאפליקציה העומדת בפני עצמה.
ההזמנה יקרה יותר
כלל ההזמנות של אובר הסתכמו ב-8.7 מיליארד דולר ברבעון השני של 2017. אובראיטס הכניסה בין 700 ל-800 מיליון דולר ברבעון השני של 2017, סכום השקול, כאמור, ל-10% מהכנסות החברה. לשם השוואה, מתחרתה של אובראיטס גראבהאב דיווחה על 880 מיליון דולר בהכנסות ממכירות מזון ברבעון השני של השנה.
אף שאובר סירבה להגיב בעניין התוצאות הפיננסיות של אובראיטס, היא אישרה כי נכון לחודש יולי השירות היה רווחי ברבע מהערים שבהן פעל.
אף שרוב ההכנסות של אובר עדיין מגיעות מאפליקציית שירותי ההסעה שלה, אובראיטס מתרחבת מהר יותר מאשר עסקי הליבה של החברה. הסיבה לכך היא שההזמנה הממוצעת באובראיטס יקרה יותר מאשר שימוש בשירות ההסעות, מכיוון שהלקוח באובראיטס משלם גם על המזון דרך האפליקציה.
אובראיטס פועל ב-29 מדינות ומתרחב במהירות, כשהיעד של אובר הוא להפעיל את השירות ב־200 ערים עד סוף השנה. עם זאת, השירות עדיין אינו רווחי ברוב המקומות, וכמו שירותי משלוחים אחרים הוא מתמודד עם שולי רווח נמוכים ותחרות עזה.
כך, למשל, בשבוע שעבר פייסבוק השיקה תוכנית חדשה שנקראת "Order Food" שמאפשרת למשתמשי פייסבוק להזמין אוכל ישירות מתוך דפי הרשת, דרך מספר מסעדות או שירותי משלוחים בארה"ב.
עם זאת, יש לציין כי פייסבוק לא מנסה להיכנס לעסקי המשלוחים, וכי המהלך שלה נועד להאריך את הזמן שבו המשתמשים גולשים ברשת החברתית. כלומר, פייסבוק משמשת כאן כצינור בלבד המחבר בין הלקוחות לבתי העסק. בד בבד, שירות משלוחי המזון ממסעדות שמפעילה אמזון ממשיך להתרחב במהירות בארה"ב.
בחודש שעבר הודיעה ענקית המסחר הקמעונאי כי תחבור לשירות משלוחי המזון אולו הניו־יורקי, ותוסיף את רשימת המסעדות שאיתן הוא עובד, בהן צ'יפוטלה ושייק שאק, לאזור המסעדות באתר שלה. יריבות קטנות יותר כמו פוסטמייטס, דליברו ודורדאש נלחמות אף הן על נתח שוק משלוחי המזון בערים שונות בעולם.
שרשרת משברים
אובראיטס הושק כפיילוט ב-2014 כחלק מקבוצה של שירותים ניסויים, שכללו גם את UberRush - שירות משלוחים מהיר תוך שעה, ואת UberEssentials - שירות משלוחים למצרכי יסוד, שנסגר מאז. בבעלות החברה גם נמצא השירות UberFreight, שמאפשר להזמין שירותי הובלות ליעדים רחוקים.
אחד היתרונות של אובר בתחום משלוחי המזון הוא האפשרות שיש לחברה להשתמש בצי הנהגים שלה, שכולל יותר מ-2 מיליון איש ברחבי העולם, כדי לשלוח נוסעים או מזון בערים שבהן אובראיטס פועל. בחלק מהערים השירות פועל באמצעות נהגים ייעודיים.
השנה חוותה אובר שרשרת משברים' בראשם פיטוריו המביכים של המייסד השותף טראוויס קאלאניק ביוני. נתח השוק שלה בארה"ב הצטמצם בעקבות האירועים, מ-84% בתחילת השנה ל-77% בסוף מאי, כך לפי נתוני חברת המחקר סקנד מז'ר.