העיקר הבריאות: ממי תרצו את התרופה שלכם, גוגל או אמזון?
השילוב בין יכולות פורצות דרך בתחומי ה-AI ומידע אישי שנאסף מסמארטפונים דחף את ענקיות הטכנולוגיה לשלש את השקעתן במחקר רפואי ותשתיות בריאות דיגיטלית
אלפבית, אפל, אמזון, אינטל, מיקרוסופט - נראה שכמעט כל ענקיות הטכנולוגיה לוטשות עיניים אל תחום הבריאות כמקור ההכנסות הבא שלהן. אתר CNBC חשף לאחרונה את כי אמזון מפעילה מעבדת מחקר חשאית בשם 1492, שמפתחת מוצרי חומרה ותוכנה בתחום הבריאות במטרה לשלבם בעתיד ברמקולים החכמים של ענקית הקמעונאות המקוונת.
- ד"ר מובייל: האם תרצו שאפליקציה תספר לכם שאתם חולים?
- הגלגול הבא של Jawbone: מכשור שיסייע לחולי סוכרת
- דיווח: גוגל במגעים לרכישת חברה שהופכת את הסמארטפון לרופא
יוזמה זו מצטרפת לזרוע הביומד של אלפבית, החברה האם של גוגל, שבארבע השנים האחרונות מנסה למפות את מערכת הבריאות האנושית. בחודש שעבר דווח כי גוגל מנהלת מגעים לרכישת חברה נוספת בתחום הבריאות הדיגיטלית, שמציעה בדיקה, ניתוח נתוני בריאות וזיהוי מחלות באמצעות הטלפון החכם.
לא מדובר רק במחקרים חשאיים ורכישות ספורדיות. לפי הדו"ח האחרון של קרן ההשקעות Rock Health, במחצית הראשונה של 2017 עמדו ההשקעות בפיתוחים עתידיים בתחום הרפואה ב-3.5 מיליארד דולר - כ־80% מכלל הגיוסים לתחום זה אשתקד. נוסף על כך, נתוני חברת המחקר CB Insights מעלים כי בין השנים 2015 ל-2016 זינקה השקעת 10 חברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב פי שלושה והסתכמה אשתקד ב-2.8 מיליארד דולר. השנה, מעריכה חברת המחקר, תסתכם השקעתן בתחום במעט יותר מ-4 מיליארד דולר.
תנופת ההשקעות הזו מונעת בידי סינרגיה בין שני תחומים מרכזיים בעולם המיחשוב: מחקר הבינה המלאכותית (AI) ומהפכת הסמארטפונים. המעבדים החזקים שכלולים בהתקנים הניידים ויכולות עיבוד נתונים חזקות העניקו לחוקרים יכולות זיהוי מוקדם של מחלות. בשילוב יכולות ביג דאטה - ניתוח מאגרי מידע עצומים תוך שימוש ביכולות AI - נתונים שנאספים ממשתמשי הסמארטפונים מספקים נתוני מחקר וניתוח לפיתוח תוכנות מניעת מחלות בעתיד.
בעוד שבתחומי המחשבים האישיים והסמארטפונים החברות מתקשות להמציא את הגלגל מחדש, פנים רבים בתחום הבריאות עדיין מתנהלים במונחים ארכאיים ומהווים כר פורה לחידושים ופוטנציאל גדול להכנסות. שוק הטיפול הרפואי בארה"ב לבדה מגלגל היום כ־3 טריליון דולר, ותחום רפואת המובייל חותך מתוכו נתח צנוע של 23 מיליארד דולר. אשתקד העריכה חברת המחקר Zion כי הכנסות יישומי בריאות מבוססי מובייל יצמחו עד 2022 לכדי 102 מיליארד דולר. חברות הטכנולוגיה רוצות לשים את ידן על חלק גדול כמה שיותר מתוכן.
מעקב אחר חולים ואבחון מוקדם בזכות הטלפון
אפל הציגה כבר ב-2015 מספר פלטפורמות פיתוח לאפליקציות סלולר לתחום הרפואה, בשם CareKit, HealthKit ו-ReaserchKit, שנועדו לאפשר העברה של יכולות אבחון וטיפול לעולם הסמארטפונים. פלטפורמות אלו משמשות לפיתוח אפליקציות לזיהוי מוקדם של פרקינסון, שבץ, אוטיזם בקרב ילדים וכן כלים להתמודדות עם סוכרת.
גוגל, שנחשבת לשחקנית גדולה בתחום המחקר ברפואי, מחזיקה בשורה של פיתוחים בתחום. חטיבת הבינה המלאכותית של החברה, דיפמיינד, פיתחה אפליקציה למעקב אחר מצב חולה מאושפז, שמתריעה בפני הצוות הרפואי על כשל בכליות - תופעה שכיחה בקרב מאושפזים. בנוסף, פרויקט Calico של החברה מתמקד במחקר שנועד להילחם בתופעת ההזדקנות. בחברה אך מנסה להשיג פריצת דרך במחקר מחלת הסוכרת. יחד עם חברת הבריאות הדיגיטלית Deccom פיתחה החברה דור חדש של מדידת גלוקוז, שמאפשרת מעקב תכוף יותר וניהול מדויק יותר של המחלה.
מיקרוסופט, שפספסה את שוק המובייל, מפתחת יכולות מבוססות AI שנועדו לחיסול ממוקד של תאים סרטניים. לדברי אנדרו פיליפס, ראש אגף המחקר הרפואי במעבדה של מיקרוסופט בקיימברידג', "אנחנו יכולים להשתמש בשיטות שפיתחנו לתכנות מחשבים עבור תכנות תאים ביולוגים, ולאחר מכן לפתח אותם כך שיובילו לפיתוחים טובים יותר".
כמו מיקרוסופט, גם אינטל פספסה את עולם המובייל ופעילותה הצטמצמה. החברה אמנם רואה את עתידה בתחום הרכב האוטונומי, אך במקביל מחפשת אפיקי הכנסה נוספים. כבר לפני חמש שנים רכשה ענקית השבבים חברות הפעילות בתחום הרפואה המתקדמת, שבין פיתוחיהן יכולות מדידה ומעקב אחר מצבו הרפואי של המשתמש ויכולת ליצור סימון ייחודי לאדם בעזרת קצב ליבו.
ענקית המיחשוב הוותיקה IBM עומלת קשות כדי לשווק את פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה ווטסון לצורכי מחשוב רפואי. החברה אף פיתחה פלטפורמת מחשוב ענן ייעודית למתן שירותי בריאות. החברה משתמשת ביכולות הלמידה העמוקה המתקדמות של ווטסון והתמחותה בתחומי הענן בניסיון לשנות את הטיפול הרפואי.
התחרות העזה בין החברות היא על מי תגיע ראשונה לשוק, וכך תזכה בבכורה ובשליטה. זו הסיבה שאמזון, שיצרה במו ידיה את שוק הרמקולים החכמים עם מוצרי אקו מבוססי הסייעת החכמה אלקסה, גייסה את המעבדה שפיתחה את אותם רמקולים לפיתוח מוצרים רפואיים. חוקרי המעבדה מפתחים מוצרים שישלבו את הרמקולים החכמים של אמזון בבדיקות ואבחון מחלות, ואף מחפשים דרכים לשלב את הסייעת הקולית של החברה במערכי ניתוח בבתי חולים.
מקווים לסבסוד מצד ממשלות וחברות ביטוח
חברות הענק מנהלות קרב על הצעת פלטפורמת שירותים ללקוחותיהן, שתאפשר להן להעניק להם חווית משתמש אחידה. הן שואפות להעניק להם כמה שיותר שירותים תחת המותג שלהן, ובכך נאמנות מצד הצרכנים. מבחינה זו לתחום הרפואי יש חשיבות תדמיתית גבוהה. הרפואה תמיד נחשבה לתחום נחשק ומוערך, שפריצת דרך מהותית בו מביאה לפרסום וחשיפה רבים בהרבה מגאדג'ט זה או אחר.
יתרה מזאת, שירותים רפואיים הם מוצר שזוכה לסבסוד מצד ממשלות וחברות ביטוח. כבר היום מנסות מפתחות שעונים חכמים ואפל בראשן לחתום על חוזים עם חברות ביטוח שיסבסדו חלוקת שעונים ללקוחותיהן במטרה לשפר את בריאותם ובכך לצמצם את התביעות הבריאותיות שהם מגישים.
שיקול נוסף הוא כמויות המידע העצומות שתעניק לחברות החדירה לתחום הרפואי. המעקב התכוף וניטור המדדים הבריאותיים יספקו נתונים אישיים מצרכנים, שיאפשרו יכולות התאמה גבוהות יותר של תכנים פרסומיים. כך, ניטור הגוף של המשתמשים יאפשר לחברות לשווק להם מוצרי מזון ובריאות שנתפרו במיוחד לצרכיהם הספציפיים.
"אם 40 השנים האחרונות של הצמיחה הכלכלית העולמית היו מונעות על ידי הטכנולוגיה", אומר קים טאי-האן, מנכ"ל סמסונג ביולוגיקס, "המנוע הבא יהיה היכן שהטכנולוגיה פוגשת את הטיפול הרפואי".