$
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

מייסד ויה מחמם מנועים: "אנחנו רוצים להשתלט על שוק ההסעות המשותפות באירופה"

דניאל רמות, מייסד משותף ומנכ"ל חברת ההסעות המשותפות ויה, גייס החודש רבע מיליארד דולר ממרצדס. בראיון בלעדי הוא מספר על התוכנית להגיע לכל עיר מרכזית באירופה בתוך חמש שנים ועל הרכב שיפתח עם חברת הענק מגרמניה: "אנחנו בונים את רכב העתיד"

מאיר אורבך 08:0421.09.17

חברת ההסעות המשותפות הישראלית ויה (VIA) חולמת על עתיד לא כל כך רחוק, שבו במקום לרכוש רכב פרטי, כל אחד מאיתנו יזמין נסיעה ברכב אוטונומי ויחלוק אותה עם נוסעים נוספים.

 

החברה, שמפעילה בינתיים אפליקציית נסיעות משותפות המבוססת על נהגים בשר ודם, זכתה בתחילת החודש באמונה של ענקית הרכב הגרמנית מרצדס, שהשקיעה בה כרבע מיליארד דולר ותפתח איתה את אותו רכב אוטונומי.

 

על פי הערכות, 50 מיליון דולר יושקעו בהקמת חברה־בת משותפת באירופה, שתקים מיזמי רכב שיתופי ביבשת, ואילו 200 מיליון דולר נוספים יושקעו ישירות בוויה עצמה, הן על ידי מרצדס והן על ידי המשקיעים הקיימים בחברה. על פי הערכות, שווי החברה הוא כיום כמיליארד דולר.

 

"אנחנו רוצים להשתלט על שוק ההסעות המשותפות באירופה", אמר מנכ"ל החברה והמייסד המשותף שלה ד"ר דניאל רמות בראיון בלעדי ל"כלכליסט". "אני מאמין שבתוך שנתיים נפעל באמצעות החברה המשותפת בארבע־חמש ערים מרכזיות באירופה. אנו רוצים לפעול בכל עיר מרכזית באירופה בתוך חמש שנים".

 

דניאל רמות דניאל רמות צילום: אוראל כהן

 

 

ויה, שהוקמה ב־2012 על ידי רמות וד"ר אורן שובל, פעילה כרגע בעיקר בניו יורק, וושינגטון הבירה ושיקגו. היא מחזיקה גם בשיתופי פעולה מקומיים בפריז ובפרברי לונדון, אך הפעילות עם ענקית הרכב הגרמנית צפויה להפוך אותה לאיום מרכזי על חברות ההסעות המשותפות באירופה.

 

החברה שהקימו רמות ושובל - בוגרי תוכנית תלפיות של חיל האוויר ובעלי דוקטורט במדעי המוח מסטנפורד ודוקטורט בביולוגיה ממכון ויצמן בהתאמה - עוסקת בהזמנת נסיעות משותפות באמצעות אפליקציה.

 

כך, בדומה למוניות שירות, נוסע שמזמין נסיעה באפליקציה נדרש להגיע לנקודת איסוף קרובה. בדרך הרכב של ויה אוסף נוסעים נוספים, שמשלמים תעריף המשתנה לפי אורך הנסיעה, מועדה ומספר הנוסעים הנוספים ברכב. לבסוף הנוסע בוחר לרדת בנקודה המתאימה לו על פני המסלול של רכב ההסעות.

 

החיבור שהגיע בתזמון הנכון

 

החברה, שמעסיקה כ־200 עובדים במרכזי פיתוח בתל אביב וניו יורק, מגייסת היום עשרות עובדים נוספים למרכז הישראלי. רמות, המתגורר בניו יורק, הגיע בתחילת החודש לביקור קצר בישראל. בראיון הוא סיפר על המסע שהחברה עברה מאז 2012, ועל הדרך להשקעת הענק ממרצדס.

 

מה זה עשה לך כשמרצדס הגיעה עם השקעת הענק והצהירה שהיא מאמינה במוצר שלכם?

"בשבילי זה תיקוף לכל העבודה שאנחנו עושים כבר חמש שנים, עם 200 אנשים שעובדים איתנו. זה מרגש מאוד למצוא שותף עם היסטוריה כזאת ועם הכנסות של מיליארדים, זה מעיד רבות על הטכנולוגיה שלנו".

 

 

 

איך התבשלה ההשקעה בחברה?

"כשהקמנו את החברה ב־2012, פגשנו את הנציג שלהם בעמק הסיליקון שהיה אחראי על החדשנות, הוא חיפש מה ניתן לעשות באמצעות טכנולוגיות חדשות. דיברנו איתו על שיתוף פעולה של שאטל בקליפורניה, זה עניין אותו אבל התזמון לא היה מתאים והיה לו פרויקט אחר.

 

"כעבור שנתיים הוא יצר איתנו קשר ואמר שהתזמון מתאים, והחלטנו ללכת על פרויקט שאפתני ומסוכן: להפעיל מונית שירות דינמית באזור הכי פחות עירוני שיש - דרום מחוז אורנג' בקליפורניה. אלו הפרברים האמריקאיים, בתים גדולים עם לקסוסים ומכוניות יוקרה אחרות בחניה.

 

"לקראת סוף 2015 המיזם יצא לפועל. הפרויקט ארך שנה, ובמסגרתו מרצדס לקחה חמישה רכבים שלה ובאמצעות הטכנולוגיה שלנו הפעילה שירות בשם ויה SOC. זה הצליח מעל למשוער - מצאנו את הנישות שהיו צריכות את השירות. כך התחילו היחסים שלנו עם מרצדס.

 

"זה גרם לנו להבין את חשיבות הרכבים שלהם - שבארץ נקראים ויטו (Vito) ובארה"ב נקראים מטריס (Metris) - שמייצרים לנו יעילות שקשה להשיג בדרך אחרת. מדובר בוואן קטן הכולל נהג ושישה נוסעים, עם נגישות נוחה מאוד. הנוסעים ברכב לא צריכים לקום כשנוסע עולה או יורד מהרכב, וזה חוסך לנו 5 דקות בכל שעה.

 

לכן, התחלנו להביא את הרכבים האלה לניו יורק, והתכנון הוא שעד לסוף השנה נחזיק ב־1,000 רכבים כאלה בעיר ועד סוף השנה הבאה נחזיק ב־3,000 מהם. בהתחלה, כשאמרנו להם שאנחנו רוצים לקנות הרבה רכבים, הם היו סקפטיים. עם הזמן הם ראו שזה אמיתי, והתחלנו להכיר את הגורמים הנכונים במפקדה שלהם בשטוטגרט".

 

הם נערכים לשינוי מפת התחבורה?

"כמו כל יצרני הרכב, מרצדס מבינה את מהפכת התחבורה שמתרחשת. אין חברת רכב היום שלא מושקעת בחברת הסעות כלשהי, כי הן כולן חוששות ממה שיקרה בעתיד. מעבר לכך שכל החברות מבינות שעליהן להיכנס לתחום ההסעות כי ייתכן שבעתיד אנשים לא ישלמו על רכבים אלא פר נסיעה - בשנתיים האחרונות יש הכרה בצורך בשירות הסעות משותף, כי בעיר אין מספיק מקום לרכבים שמסיעים רק אדם אחד.

 

"אם כולנו נזמין נסיעות דרך הטלפון, הפקקים שיש היום ייראו לנו כמו שום דבר. הפתרון שלנו הוא העתיד של ההסעות. מרצדס הבינה שזה העתיד אך שאין לה דריסת רגל בתחום הזה, ולכן עשתה בדיקה מעמיקה והחליטה שאנחנו הגורם המוביל בשוק".

 

הכוח של מרצדס מול הרגולטור

 

העיר הראשונה שבה תפעל החברה־הבת המשותפת למרצדס ולוויה צפויה להיות לונדון. "אנחנו נכנסים ללונדון עם מיני־קאבס, סוג של מוניות קטנות. אנחנו הולכים להתחרות בתחום הזה בעיקר באובר, מכיוון ש־Gett פעילה שם בעיקר במוניות רגילות", אמר רמות. "לפני מספר חודשים חברנו למוניות הצהובות בניו־יורק, וכיום אפשר להזמין שם מונית צהובה משותפת דרך האפליקציה של ויה. אולי נוכל לעשות דבר דומה עם Gett בלונדון".

 

עוד הוסיף רמות: "בשנתיים הקרובות אנחנו רוצים לפעול בכמה ערים תחת המותג של ויה או תחת מותג משותף, שעל השם שלו נכריז בעת השקת השירות בלונדון".

 

באילו עוד ערים תפעלו?

"הרגולציה באירופה לא מאפשרת לנהגים לא מורשים להסיע, ברוב הערים יש מגבלות קשות כמו בישראל. לכן, בשלב הראשון נבחר להפעיל את השירות שלו רק בערים שבהן יש רגולציה קלה יחסית.

 

"במדינות שבהן יש רגולציה קשה יותר נשתמש בשיטה של רישיונות ונחבור לחברת מוניות, חברות אוטובוסים וחברות פרטיות שהעיריות שוכרות. נשתמש בשיטה הזאת כדי להיכנס לערים שבהן אובר ואחרות לא נמצאות - באיטליה, גרמניה, דנמרק וספרד אין להן דריסת רגל.

 

"אנחנו רוצים לקחת את הטכנולוגיה של ויה ואת הרכבים של מרצדס ולבנות פתרון שאפשר למכור לערים היותר קטנות ולמפעילי התחבורה באירופה. המסלול הזה יותר רווחי לנו כי זה שירות שאנחנו מוכרים ואז ההכנסות מיידיות".

 

איך תיראה החברה המשותפת?

"החברה תהיה משותפת לשני הצדדים, ויכול להיות שבעתיד נשקול להכניס שותפים נוספים. היא תהיה ישות נפרדת שתנוהל על ידי מנכ"ל עצמאי שימונה בהסכמת שני הצדדים. האחריות התפעולית תהיה גם שלנו וגם של מרצדס, שתמכור את הרכבים בהנחה.

 

"מרצדס היא אחד המעסיקים הכי גדולים באירופה, בעיקר בגרמניה. הקשרים הפוליטיים שיש לה עם העיריות והממשלות מסדרים לנו כניסה שונה לערים מזאת שהיתה לנו אם היינו באים לבד. גרמניה היא מדינה שמאוד מעניינת אותנו, ובכל מקום שיש למרצדס טביעת רגל, היא יכולה לעזור לנו ברגולציה. מעבר לכך, אנחנו צריכים את החברה בשביל לפתח צי של רכבים חשמליים ויש לה גם טכנולוגיה אוטונומית מעניינת".

 

 

 

שוקלים הנפקה, מתכננים רכב חדשני

 

במסגרת ההסכם שעליו חתמו שתי החברות, מרצדס תוכל לשלב את הטכנולוגיה של ויה בתוך מכוניותיה. שיתוף הפעולה הזה נחשב לעמוק יותר מכל הסכם אחר שעליו חתמו יצרניות רכב וחברות הסעה.

 

אתם תבנו עם מרצדס רכב שישמש בין היתר את השירות שלכם. מה יהיה בו?

"אנחנו בונים יחד עם מרצדס את רכב העתיד, וזה אולי הפרויקט הכי מעניין של השותפות שלנו. הרכב החדש הוא קודם כל חשמלי, וכאשר תהיה אפשרות אוטונומית, נשלב גם את זה.

 

כיום, אנשים עם רכבים חשמליים צריכים סוללה גדולה כדי לכסות את מרחק הנסיעה, ולכן הרכב מאוד כבד. אנחנו לא צריכים שלכל הרכבים שלנו יהיה מרחק נסיעה מקסימלי - כי אנחנו יודעים לשלוט בצי בזמן אמת ויודעים לתת לחלק מהרכבים נסיעות קצרות ולחלק נסיעות ארוכות. כך אפשר לעשות את הרכבים מאוד זולים. בנוסף, מרבית הרכבים שלנו לא נוסעים במהירות גבוהה מ־50 קמ"ש.

 

לאמצעי הבטיחות ברכב יש עלויות גבוהות, ואנחנו נוכל לחסוך בעלויות אלו. אנחנו חושבים גם על שיתוף פעולה בתחום הדאטה. כיום אנחנו יודעים לאן הלקוח נוסע, מתי הוא נוסע ומהיכן הוא נוסע — אבל אין לנו דרך לפנות ללקוח ולתת לו תוכן שמעניין אותו. כשאדם יישב ברכב העתיד, יהיו בו הרבה מסכים ומידע, וכך גם אני יכול להיות בתוך הרכב ולהציג תכנים שמעניינים את הנוסע".

 

אתם ומרצדס חולקים את אותו החלום?

"בשלבים הראשונים של הפגישות הבנו שאנחנו חולקים חזון וחלום על רכב עתידי שבו הכל משתלב - אפליקציה שנדלקת עם התנעת הרכב ומציגה את כל הנסיעות הפתוחות, ונהגים שיכולים להסיע אנשים בדרכם לעבודה".

 

אובר, ליפט ו־Gett נדרשות להמון כסף כדי לחדור לשווקים נוספים. מה דעתכם על זה?

"גם אנחנו צריכים הון משמעותי כדי לצמוח ולהצליח. זה קורה רק פעם בדור שאפשר להחליף את החברות המשמעותיות הקודמות, והמשקיעים מבינים שיש כאן פוטנציאל אדיר.

 

"עם זאת, המודל שלנו קצת שונה משל חברות אחרות. אנחנו לא משיקים את השירות בעשרות ערים ושורפים מיליארדי דולרים — אנחנו משיקים אסטרטגית רק בערים גדולות בארה"ב ועכשיו גם באירופה. המודל שלנו מאוד יעיל".

 

אתם מתכננים לצאת להנפקה?

"אנחנו חושבים על זה. הנפקה נמצאת על סדר היום".

 

דוקטור שרוצה עוד אקדמאים

 

רמות, בעל דוקטורט כאמור, בטוח שיש להשקיע בחינוך כדי לשמר את תעשיית ההייטק כמנוע הצמיחה של המשק הישראלי. "המפתח טמון בהשקעה בחינוך", הוא אמר. "צריכה להיות השקעה משמעותית ומתמשכת, לטווח ארוך ולאורך כל שנות הלימוד - מגן הילדים ועד לתוכניות לימוד לדוקטורט. זאת הדרך היחידה שבה נוכל לשמור על היתרון התחרותי שלנו".

 

מה מייחד את ההייטק הישראלי?

"אחד הדברים שהכי מייחדים את ההייטק הישראלי הוא הדרך שבה הוא משלב יכולות טכנולוגיות עמוקות עם מוכנות תמידית להעמיד במבחן את הסטטוס קוו ולקרוא עליו תיגר במידת הצורך. השילוב הזה הוא היסוד שעליו מונחת היכולת שלנו לפתח כל הזמן טכנולוגיות חדשות לגמרי שמובילות למהפכות בתעשיות רבות".

 

האם ישראל תצמיח עוד חברת ענק כמו צ'ק פוינט?

יש שלוש סיבות שבגינן אני בטוח שנמשיך לראות יזמים ישראלים בונים חברות בינלאומיות גדולות ומשמעותיות: הראשונה היא שההייטק הישראלי מפתח כבר 20 שנה בהתמדה את יכולותיו לבנות ולהצמיח חברות גדולות, ועושה זאת בהצלחה; השנייה היא שההון להשקעה בחברות בשלב צמיחה זמין כיום יותר מאשר אי פעם, וכך גם ההזדמנויות להשקיע את ההון הזה; השלישית היא שמאגר המנהלים הבכירים, אלו בעלי הכישרון והניסיון הדרוש לעמוד בראש חברות גדולות, צמח משמעותית".

 

מה התחום הלוהט הבא בהייטק?

"באופן אישי, תחום המחשוב הלביש מרתק אותי, במיוחד הממשק בין מוצרי מחשוב לביש עם מערכת העצבים שלנו. בעיניי כל המכשירים הללו הם העתיד".

 

במה כדאי להצטיין כדי להשתלב בתפקיד טוב בהייטק?

"מי שמתמחה בכל הקשור בלמידת מכונה (Machine Learning) לא ייפול רע".

 

המיזם הנוסף של האחים רמות: החברה המשפחתית שרוצה לחבר את יפן לישראל

 

לצד היותו מנכ"ל ומייסד משותף של חברת ויה, ד"ר דניאל רמות הקים לאחרונה עם אחיו יואב את חברת מיליון סטפס (Million Steps), שרוצה לחבר יזמים וחברות טכנולוגיה בישראל עם השוק היפני. "יש לנו היסטוריה וקשר חזק מאוד לאסיה", סיפר דניאל ל"כלכליסט". "גדלתי בסינגפור ויואב גדל ביפן. המשקיעה הראשונה בוויה היתה אחת הנשים העשירות ביפן - היא כתבה לנו צ'ק של 50 אלף דולר כי היא הכירה אותי אישית. זה לא שחסרה חדשנות ביפן, אבל הכל מגיע שם מחברות גדולות".

 

יואב, שצעיר בכ־11 שנה מאחיו דניאל, יכהן כמנכ"ל החברה המשותפת שהקימו. "מטרת המיזם שלנו היא לחבר את התעשייה היפנית עם התעשייה החדשנית הישראלית", אמר יואב. "התעשייה היפנית מתקדמת בתחומים מסוימים, ומאוד לא מתקדמת בתחומים אחרים. גם התעשייה הישראלית מתקדמת בתחומים מסוימים ולא מתקדמת באחרים - וזה החיבור המעניין".

 

מימין: ד"ר דניאל רמות וד"ר יואב רמות מימין: ד"ר דניאל רמות וד"ר יואב רמות צילום: אוראל כהן

 

 

הקשר האסיאתי של המשפחה היזמית מישראל

 

"רוב חיי גדלתי מחוץ לישראל", מספר יואב, "בעיקר בשלבים החשובים של בית ספר יסודי ותיכון. אבי היה שם בשליחות ממלכתית ובשלב מסוים חזרנו לשלוש שנים לארץ. לאחר מכן יצאנו לשליחות ביפן לחמש שנים, בין 1999 ל-2004, ואחי דניאל היה אז בתלפיות ואחותי ב־8200. לאחר סיום התיכון ביפן חזרתי לארץ, התגייסתי ל־8200 ואחר כך עבדתי בכמה חברות בישראל ולמדתי משפטים באוניברסיטה העברית. לפני כשנה וחצי החלטתי לחזור ליפן ליוזמה הנוכחית.

 

"זכרתי משהו מאוד מעניין לגבי יפן - כשהייתי שם המדינה היתה מתקדמת מישראל כמעט בכל תחום. אבל כיום משהו משתנה ביפן, כולם משתמשים במה שיש לכולם ואין טלפונים מתקדמים שייעודיים רק לשוק היפני. ראיתי שקרה מהפך ושבאזורים מסוימים ישראל עקפה את יפן. עם זאת, יש אזורים שבהם ישראל לא עקפה את היפנים - הם מייצרים מכוניות טובות מאוד ובונים בניינים שנראים טוב יותר ומרגישים טוב יותר".

 

היפנים עוד לא מוכנים למהפכה התחבורתית

 

האחים רמות גייסו לחברה החדשה שהקימו דמויות מובילות מתעשיית ההייטק המקומית, ובהן בין השאר, הנספח המדעי לשעבר של שגרירות ישראל ביפן ניר טורק; רואה החשבון אורן בר און מארנסט אנד יאנג; היזם אבינועם נובוגרוצקי; ומייסדת החממה הטכנולוגית נילסן אינובייט, אסתר ברק לנדס. לחברה גם כמה יועצים מרכזיים, למשל המייסד המשותף של קרן ההון סיכון פיטנגו חמי פרס ומפקד 8200 בתקופת שירותו של יואב, יאיר כהן. בסוף חודש נובמבר הקרוב תקיים החברה כנס לתעשייה הישראלית.

 

יואב ציין שהוא מודע להבדלי התרבות שסיכלו בעבר חיבורים ועסקאות בין חברות ישראליות ליפניות. "אנחנו רוצים ליצור פעילות עסקית של חברות ישראליות ביפן", אמר. "צריך ללוות את החברות צעד-צעד וחייבים לעשות זאת עם צוות יפני, או אפילו איתי, כדובר יפנית. אני מאמין שהדבר הקל יותר הוא השקעה של חברה יפנית בחברה ישראלית, או רכישה של חברה ישראלית בידי חברה יפנית. השלב המעניין יותר יגיע רק אם יהיו רכישות והשקעות - פיתוח טכנולוגי משותף כמו של ויה ומרצדס".

 

לדבריו, השוק היפני צריך להיפתח גם לחברות הסעה כמו ויה של אחיו. "מרצדס מייצגת באופן מסוים את מה שקורה ביפן", אמר. "חברות המכוניות ביפן עדיין לא מבינות את המהפכה שמתרחשת בתחום התחבורה, ואנחנו מאמינים שנוכל לעזור להן להבין זאת. אם חברות כמו טויוטה לא יתחברו לעולם החדשנות הן יהיו בסכנת הכחדה, ולכן הן צריכות לעבור שינוי. השינויים ביפן מתרחשים לאט — הם עוד שוכרים תקליטורי DVD לדוגמה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x