ענקיות הטכנולוגיה מחפשות את מנוע ההכנסות הבא
פייסבוק, סמסונג, אמזון ואינטל סיימו את הרבעון השני של השנה עם זינוקים בהכנסות. הרווח הנקי של אמזון נחתך לטובת השקעה בעתיד וטוויטר, שלא מצליחה לצמוח, מתקרבת לסוף דרכה העצמאית. כלכליסט מנתח את עתיד חברות הטכנולוגיה
יותר מקריאת התוצאות המוצלחות של פייסבוק, היה מעניין לשמוע את דבריו של מייסד ומנכ"ל הרשת מארק צוקרברג בשיחת ההמשך עם האנליסטים. צוקרברג הבהיר כי אף ששירותי המסרים המיידיים חשובים לחברה בטווח המיידי, האסטרטגיה ארוכת הטווח היא וידיאו. "וידיאו שונה מאוד מההכנסות מבוססות הניוזפיד מבחינת הגודל והמשתנים הכלכליים", אמר צוקרברג. "בשנתיים־שלוש הקרובות הווידיאו יהיה משמעותי יותר לצמיחה מווטסאפ ומסנג'ר".
פלטפורמת השידורים החיים של פייסבוק היא כבר הצלחה עצומה, ובשבועות הקרובים יצטרפו אליה שורה של תוכניות מקוריות שהפיקה הרשת בשיתוף גורמים בעלי שם. פייסבוק חושבת גדול יותר מגביית דמי מנוי כמו נטפליקס. לפלטפורמה שלה יש יותר משני מיליארד משתמשים, שמעניקים לפרסומות בווידיאו השפעה כלכלית משמעותית בהרבה מגביית תשלום ממנויים. פייסבוק מתגלה יותר ויותר כחברה נחושה שתמיד מפתחת את מקור ההכנסות הבא. בעבר חששו פרשנים שהצמיחה האדירה של החברה לקראת סיום. צוקרברג עושה כל שביכולתו כדי שהחששות לא יתגשמו.
עומר כביר
סמסונג: המיקוד בעתיד הקרוב ובמוצרים תומכים השתלמה
סמסונג סיימה את הרבעון השני של 2017 עם כל פרס אפשרי: שיא רווחים של כל הזמנים (9.6 מיליארד דולר); נטילת ההובלה העולמית בייצור שבבים מאינטל; רווח שלראשונה זה שבע שנים צפוי להיות גדול יותר משל אפל, וכבר גדול יותר מאמזון, פייסבוק ואלפבית ביחד. אבל מה שדו"חות סמסונג מלמדים יותר מכל זה שעסק ליבה זה נחמד, אבל שני עסקי ליבה - מובייל ושבבים - נחמדים עוד יותר.
ענקיות הטכנולוגיה נוקטות בגישת ה־One Stop Shop כבר שנים. אמזון, פייסבוק ואפל מנסות להפוך את המוצרים שלהן למפלצות שאמורות לענות על כל צורך שיוצרים החיים המודרניים. סמסונג מאידך משאירה לאחרים את עבודת החזון, ומשקיעה במוצרים של העתיד הקרוב, לא הרחוק.
במקום להכתיב את העתיד, סמסונג למדה להקשיב ומרחיבה כל העת את סל המוצרים שלה לפי הטון של החברות הנועזות יותר. פעילות השבבים מבטאת זאת היטב: מוצרים תומכים ומשלימים שמסופקים ישירות לחברות הענק ולא מתחרות על לב הצרכן. אולם אותה חשיבה שהפכה אותה לרווחית ביותר גם עלולה למנוע ממנה להחזיק בהובלה לאורך זמן.
ויקי אוסלנדר
טוויטר: הציפור הכחולה צריכה לחפש ברצינות רוכש
טוויטר מעולם לא היתה רווחית אבל ברבעון האחרון נראה כאילו הכל נשבר סופית. מילא שההכנסות הצטמקו שוב (4.7%–). הנתונים המדאיגים יותר של העמקת ההפסדים (ב־8.4%) והקיפאון המוחלט במספר המשתמשים הפעילים החודשיים מסמנים עבור טוויטר כמעט גזר דין מוות.
בחברה ניסו להצניע את המצב הקשה בהפניית זרקור לנתונים כמו גידול שנתי של 12% במספר המשתמשים הפעילים ביום (בלי לציין את מספרם בפועל) או שיפור במדדים כמו עניין הגולשים בפרסומות. אבל אלו לא מטשטשים את העובדה שארבע שנים לאחר הנפקתה, החברה רשמה רבעון רווחי אחד בלבד והפסיקה לגדול.
פייסבוק הוכיחה שיש מקום רב לרווחים מפרסום במדיה החברתית. כישלונה של טוויטר בתחום שהוכח כרווחי - ודאי בתקופה שבה הפעילות בה משפיעה מתמיד על השיח הציבורי, הודות לחשבונו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ - הוא דבר שאסור למשקיעים להמשיך להתעלם ממנו. טוויטר יודעת לעורר עניין ומעורבות בקרב משתמשים, אבל כחברה עצמאית נראה שאין לה יכולת לתרגם זאת לרווחים. אולי הגיע הזמן להניף את הדגל הלבן.
עומר כביר
אמזון: בזוס משקיע בהתרחבות על חשבון רווח מיידי
צניחה של 77% ברווח הנקי של אמזון ברבעון השני של השנה עוררה פאניקה קלה אצל משקיעי ענקית הקמעונאות המקוונת, אך סמנכ"ל הכספים של החברה הצליח להרגיע אותם כשהסביר שהסיבה לכך היא ההשקעה האדירה בעתיד. אחרי הכל, מטרתו של מייסד ומנכ"ל החברה ג'ף בזוס תמיד היתה התרחבות, כל הרכישות שהוביל נועדו תמיד לתמוך בהגדלת עסקיה ולהעניק לה טכנולוגיה או נכסים שיאפשרו לה לפרוץ לשווקים חדשים. רכישות רשת המרכולים האמריקאית הול פודס ואתר הקניות Souq.com, הגדול במזרח התיכון, הן חלק מאותה מגמה.
השלב הבא עבור החברה הוא ככל הנראה גיימינג. בשבוע שעבר הודיעה אמזון שרכשה באמצעות חברת המחשוב שלה AWS ב־10 מיליון דולר סטארט־אפ בשם GameSparks, שמפתח תשתיות מחשוב ענן לחברות הגיימינג. אמזון, כך נראה, תנסה לספק תשתיות ענן לסוני ונינטנדו. החברה מעולם לא ניסתה את כוחה בתחום הגיימינג, אף שהוא צומח בהתמדה והכנסותיו עקפו את תעשיית הקולנוע. גיימינג יאפשר לחברה להציע חבילת שירותים שלמה לצד תוכני וידיאו ומוזיקה.
רפאל קאהאן
אינטל: ענקית שבבי ה־PC בונה על הרכב האוטונומי
אינטל נהנית מתקופת חסד. השקעותיה בתחום הזיכרונות הוכיחו את עצמם, ואף שפספסה את פיתוח השבבים למובייל היא נהנית מעלייה בדרישה לזכרונות פלאש שהסמארטפונים והטאלבטים יצרו. הירידה במכירות המחשבים האישיים דחפו את החברה לחפש מקורות הכנסה נוספים והאנליסטים כבר לא רואים בה חברת PC בלבד.
כחלק מחיפוש העתיד נפטרה אינטל מעסקי הסייבר שלה במסגרת ספין אוף, וחיסלה את פעילות המחשוב הלביש. כעת היא משקיעה את מרצה בהפיכה לשחקן חשוב בתשתיות המחשוב של עולם הרכב האוטונומי. רכישת מובילאיי הישראלית ב־15 מיליארד דולר נועדה לסייע לאינטל להפוך לספקית עיקרית של טכנולוגיה עבור יצרניות הרכב. במקביל היא משקיעה במרכזי נתונים, שהכרחיים לתפעול מערכי מחשוב ענן וקריטיים עבור תעשיית הרכב האוטונומי. בנוסף היא משקיעה בתחום אינטרט הדברים (IoT) העוסק בהתקנים המחובים לאינטרנט, ובעל סינרגיה רבה עם הרכב האוטונומי.
אינטל לא ויתרה על עסקי הליבה של מעבדים למחשבים, אך דעיכת עולם ה־PC צמצמה את פעילותה בו וחייבה אותה לשקול מחדש את המודל העסקי.
רפאל קאהאן