$
חדשות טכנולוגיה

חיסול מלמעלה: איזה סיכוי יש לחברה שלך בתחרות מול אמזון?

בלו אייפרן למדה על בשרה מה קורה כשחברות ענק מתלהבות יותר מדי מהמוצר שלה: אמזון רק רמזה שהיא מפתחת מוצר דומה - ומיד צללו מניות המתחרה ב-35%

הגר רבט 08:2022.07.17
1. גלי הדף. מניות חברת הארוחות להכנה ביתית בלו אייפרן (Blue Appron) צנחו השבוע ב-35%, שבועיים בלבד לאחר הנפקתן הראשונית. הסיבה לקריסה היא לא גילוי מרעיש על החברה עצמה, אלא דיווחים על כך שאמזון מתכוונת להיכנס לתחום כמתחרה. בשוק אחר לגמרי, זה של הפרסום המקוון, חברת רוקט פיול (Rocket Fuel), שהונפקה ב-2013 ובשיאה היתה שווה כ-2 מיליארד דולר, נמכרה השבוע לפי שווי של 145 מיליון דולר, כולל חובות.

 

ערכת מזון ביתית של Blue Appron ערכת מזון ביתית של Blue Appron

 

 

2. תמנון שליטה. שני המקרים הללו משקפים את הקושי של חברות טכנולוגיה להתחרות באוליגופול של חמש הענקיות אלפבית (גוגל), פייסבוק, אמזון, מיקרוסופט ואפל. החמש הללו, מי יותר ומי פחות, שולחות זרועות תמנון לעוד ועוד תחומים ומחסלות בשיטתיות מתחרות חדשות או ותיקות באמצעות השקת מוצר או פלטפורמה מתחרה בהינף יד.

 

בזוס ידרוך עליך ואפילו לא ישים לב בזוס ידרוך עליך ואפילו לא ישים לב צילום: אי פי איי

 

 

3. צמיחה מהירה. השליטה הזו מדהימה במיוחד כשמביאים בחשבון את מהירות הזינוק של הענקיות האלה. גוגל הונפקה ב-2004, ובסוף אותה שנה שלטה ב-35% משוק מנועי החיפוש בארה"ב והתמודדה עם מתחרות כמו יאהו ו-MSN. היום היא חולשת על 87% מהשוק, ושתי המתחרות הללו רלוונטיות פחות מטייפ דאבל-קאסט. באותה שנה אמזון הגיעה למכירות של 6.9 מיליארד דולר; את 2016 היא כבר סיימה עם 136 מיליארד.

 

4. סיכוי מול חיקוי. התוצאה של השליטה הזו היא חיסול מעמד הביניים בתחום הטכנולוגיה. על אף מספר יוצאות דופן בתחומים ספציפיים כמו ספוטיפיי, נטפליקס ואובר, רוב החברות הופכות מועמדות לחיסול ברגע שהן מצליחות מעט יותר מדי. תשאלו את מייסד סנאפ אוון שפיגל, שפייסבוק ניסתה לבלוע את החברה שהקים בהצעת רכישה אטרקטיבית, ומשסירב כל פיצ'ר שהציג זכה לחיקוי מדויק ומיידי באחת הפלטפורמות של מארק צוקרברג.

 

 

 

5. בלי סיכונים. בלו אייפרן מדגימה את התופעה ההרסנית ביותר עבור מתחרות פוטנציאליות - הכוח הכמעט מיתי שיש לכל אחת מחברות הענק. עוד לא נודע אפילו פרט אחד על השירות החדש של אמזון והשוק כבר אמר את דברו. ההנחה מאחורי כוחות השוק הללו היא שלאמזון יש המשאבים ואורך הרוח לתחזק שירות ארוחות בהפסד, ללמוד מטעויות אם צריך, ובמקרה הכי גרוע לחסל אותו אחרי כמה שנים. ממש כפי שמיקרוסופט חיסלה לאחרונה את חטיבת הסמארטפונים שלה בלי לגרום לעצמה נזק גדול מדי.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x