פיבי מ"חברים" צדקה: יש דבר כזה פלנג'י, והוא יכול להפיל מטוס
"הפלנג'י השמאלי מקולקל"! צעקה הדמות הססגונית בפרק האחרון של "חברים" כדי לעצור מטוס על המסלול. כולם צוחקים כי פיבי משוגעת - אבל יש דבר כזה - והוא עומד במרכז סיפור על תאוות בצע שגרמה לתאונה הקטלנית ביותר בהיסטוריית התעופה בארה"ב
שלום, כאן הקברניט; האם אתם זוכרים את הסדרה "חברים", שהצחיקה אותנו בשנות התשעים ועתה רודפת אותנו בשידורים חוזרים ללא סוף? ובכן, בפרק האחרון שלה ישנה סצנה בה עוצרת פיבי מטוס על המסלול בטענה ש"הפלנג'י השמאלי מקולקל" - ובכך מאפשרת לרוס ורייצ'ל להיפגש וכולי. הקהל בבית צוחק כי פיבי פסיכית ואין דבר כזה פלנג'י והוא לא יכול להפיל מטוס. אבל יש דבר כזה. וקבלו קטע: הוא ועוד איך יכול להפיל מטוס ואפילו עשה את זה.
בצהרי ה-25 במאי 1979 נעמד מטוס DC10 של אמריקן איירליינס על מסלול נמל התעופה או'הר בשיקגו ונערך להמראה. ה-DC10 הוא מטוס נוסעים גדול, עם גוף רחב ושלושה מנועים - שניים תחת הכנפיים ואחד בבסיס הזנב. הטייס קיבל אישור, דחף קדימה את המצערת והמנועים שאגו. במטוס ההוא, טיסה 191, ישבו 271 אנשים.
ממש ברגע בו זינק האווירון לשמים, גילו הטייסים שאין להם יכולת לשלוט בו; הוא נטה שמאלה בפראות כזו, שהטייס הספיק להגיד רק "לעזאזל" בטרם נדם הקשר. בתוך חמישים שניות מההמראה, התרסקה טיסה 191 אל תוך פארק קרוואנים בסמוך לנמל התעופה.
חוקרי משרד בטיחות התחבורה הפדרלי החלו לנתח את ההתרסקות, בלחץ ציבורי עצום – היתה זו ההתרסקות הכי קטלנית של מטוס בודד בהיסטוריה של ארצות הברית. בתחילה השתוממו החוקרים: הריסות המטוס לא הצביעו על בעיות במערכות השליטה. אבל במהרה גילו שאחד המנועים פשוט לא המריא עם המטוס - אלא התנתק ממנו במהלך הריצה על המסלול. ה-DC10 אמנם מסוגל לטוס גם עם שני מנועים בלבד - אבל כל המנועים חייבים להיות מחוברים אליו, כדי להימנע מחוסר איזון פראי במשקל.
לאחר חקירה מפרכת ומעמיקה, התגלה שהמטוס התרסק בגלל הפלנג'י - או יותר נכון, הפלנג': מדובר בדיסקית שטוחה שמהדקת חלקים עגולים למקומם בגוף המטוס.
אותה דיסקית ספציפית היתה ההבדל בין חיים ומוות. המטוס לא תוחזק כהלכה: צוות הקרקע שבדק את המנוע זמן קצר לפני הטיסה הגורלית, היה אמור לפרק אותו מהפיילון - החלק שמחבר בינו ובין הכנף. אבל לא התחשק להם, אז פשוט פרקו את הפיילון כשהמנוע מחובר אליו. ואז חיברו חזרה, עם מלגזה. התוצאה: הפלנג' שמחבר בין הפיילון והכנף חטף מכה אדירה.
הטכנאים לא טרחו להחליף את הפלנג' וברגע ההמראה, עבר גוף המטוס ממנוחה לעומס גבוה במהירות - מה שגרם לפלנג' להישבר, למנוע להתנתק ול-271 נוסעים מופתעים לאבד את חייהם (ביחד עם שניים מתושבי פארק הקרוואנים עליהם התרסקו). אז לא רק שפיבי צדקה באזהרה שלה, היא ידעה ששווה לבדוק את השמאלי: הוא כבר הרג בעבר.
המקרה הוא דוגמה לבעייתיות של תחזוקת מטוסי הנוסעים: מדובר בעניין יקר וממושך, שתמיד מתבצע תחת לחץ; כשהמטוס במוסך, הוא לא מכניס כסף ולכן, חברות התעופה מאיצות בגף הטכני ללא הרף. כך, נאלצים הטכנאים למצוא שיטות משלהם כדי לחסוך זמן. הנוהל של אמריקן איירליינס חסך לה מאות שעות עבודה ואלפי דולרים - אבל עלה בחיי אדם ובנזקים לחברות רבות בתעשייה.
התאונה היתה זו שחיסלה את מטוס ה-DC10: הוא סבל מבעיות עיצוב, בגינן ארעו מספר תאונות; בחלקן נפרצה דלת תא המטען וגרמה לירידת לחץ קיצונית שהרגה נוסעים, באחרות היו אלה טעויות אנוש וליקויים טכניים.
התאונה הנ"ל היתה הקש האחרון מבחינת הציבור: נוסעים פשוט החלו לסרב לעלות עליו. חברות רבות, כמו אמריקן איירליינס שנשענה על המטוס, הסבו את צי ה-DC10 שלהן לתצורות מטען - מה שגרר עלויות עצומות ורכישת מטוסים חדשים. ה-DC10 עבר 32 תאונות קשות ו-55 תאונות בסך הכל - מה שפגע ביצרנית שלו, מקדונל דאגלס. היא לא הצליחה לשוב לשוק מטוסי הנוסעים הגדולים, עד שנרכשה בידי בואינג, יריבתה הגדולה בתחום.
אז מה למדנו? שפיבי אמנם משוגעת, אבל קלעה בול עם סיפור הפלנג'י שלה, בצירוף מקרים משונה. ושכשמקדשים את רווחים על חשבון בטיחות - אנשים מתים וחברות נפגעות. אך גם תעשיית התעופה למדה: מאז ההתרסקות של 1979, הוחלו נהלי תחזוקה קפדניים ולא נפל שוב מטוס בגלל נזק לפלנג'ים. טיסה נעימה!