פייסבוק: מדינות, ארגונים וגורמים פוליטיים עומדים מאחורי תופעת החדשות המזויפות
הרשת החברתית תעביר הילוך במאבק נגד הפייק ניוז? אלכס סטמוס, סמנכ"ל אבטחת המידע, מבטיח "להילחם בכל הכוח" בתופעה
- לקראת הבחירות בצרפת: פייסבוק מחקה 30 אלף חשבונות החשודים בהפצת פייק ניוז
- נאט"ו מצטרף לאיחוד האירופי במאבק נגד איום החדשות המזויפות
- פייסבוק מסנג'ר מגיעה ל-1.2 מיליארד משתמשים בחודש
פרשת הפייק ניוז החלה עם מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות ארה"ב. המפלגה הדמוקרטית ומועמדתה, הילרי קלינטון, טענו אז שגורמים תומכי טראמפ מפיצים ידיעות שקריות על מנת להשחיר את קלינטון בעיני הבוחרים. ואולם מאז התברר שמדובר בגורמים שונים שעשויים לעמוד מאחורי הפצת המידע. בעקבות חקירה התברר שחלק ניכר מהידיעות מקורן ברשת אתרים ממדינות מרכז אירופיות שמנסחים את הכתבות השקריות ומשתמשים בהן בין היתר כדי לייצר תנועת גולשים וליהנות מפירות הפרסום.
עם זאת בימים אלו, שבהם מתנהלות גם מערכות בחירות בצרפת ובגרמניה, כבר נמצא שגורמים רוסיים מנצלים את פייסבוק להפצת ידיעות ומידע שייטיבו עם המועמדים שנוחים יותר לקרמלין. פייסבוק לא נקבה בשמות, אך ציינה מפורשות ש"קבוצות ויחידים" מנצלים את הרשת החברתית כדי להשפיע על השיח הציבורי דרך הטעיה ומניפולציה שלו. מדובר בהאשמה חמורה שבמסגרתה פייסבוק יוצאת למלחמה בעקיפין גם בממשלות שסופו של דבר יכולות גם להגביל את הפעילות שלה.
מצד שני, פייסבוק סבלה מביקורת קשה עם היוודע חוסר המעש שלה בטיפול בבעיה. גם הרגולטורים האירופיים הקשיחו את עמדותיהם והעבירו שורה של תקנות וחוקים שמיועדים לזרז את הטיפול של חברות האינטרנט והמדיה החברתית בהפצה של תכנים לא חוקיים. עם זאת מידע מזוייף אינו עומד תחת ההגדרה הזו אם הוא לא מכיל שיח שנאה או כל סוג אחר של תכנים אסורים. אבל עבור פייסבוק ההודעה הנוכחית היא גם דרך ליידע את המשתמשים שהיא לא תרשה שימוש מניפולטיבי ברשת שלה.
זאת ועוד, ההצהרה פותחת פתח להכרה של פייסבוק באחריות שלה על התכנים שמתפרסמים בה. עד כה החברה ניסתה לברוח מההגדרה, פן תוכר כחברת מדיה ,שחוסה תחת רגולציה הדוקה יותר מאשר חברת טכנולוגיה גרידא. אבל כעת, לקיחת האחריות על הפצת מידע שיקרי מקרבת אותה יותר מאי פעם להגדרתה ככלי תקשורת. מעניין לציין שהמהלך מגיע כעת כאשר כלי תקשורת מרכזיים כגון הגרדיאן הבריטי או הניו יורק טיימס, שהשתמשו בפלטפורמה של החברה להפצת תכניהם, החלו למשוך את הכתבות מעמודי הפייסבוק שלהם במחאה על התשלום הנמוך שהן מקבלות.
ההצהרה של מארק צוקרברג כי הוא רואה בפייסבוק חברה עם אחריות ציבורית וחברתית אולי מהווה את המניפסט החדש שלה. לא עוד חתולים וסרטוני ילדים - כי אם כלי בידי ההמון לנהל שיח חברתי ופוליטי. פייסבוק אולי לא תהפוך לגמרי את עורה. יש לזכור שזאת חברה שליבת עסקיה היא פרסום ושימוש במידע של המשתמשים לפילוח ממוקד. אך יכול להיות שאם היא אכן תעמוד במילתה, היכולת של גורמים אינטרסנטיים להשפיע על השיח יוגבלו מספיק כדי שהיא תהפוך לכלי לגיטימי בשיח הציבורי.