ווייז חושפת: 80 מיליון משתמשים; היעד הבא: לפתור את בעיות הפקקים של העולם
מנכ"ל וויז לשעבר, שנמכרה ב-2013 לגוגל, אמר במפגש עיתונאים, כי "המשימה שלנו היא להילחם בפקקים. לכן אנחנו משקיעים בתחום הקארפול. אם זה יתפוס ניפטר מהפקקים, בלי תשתית חדשה ובלי השקעה"
"אני לא חושב שעשינו אירוע כזה אף פעם, אבל רצינו לספר לכם מה קורה עם ווייז", אמר נועם ברדין במפגש עם עיתונאים במשרדי גוגל בתל אביב. ברדין אכן ממעט מאוד לדבר עם התקשורת מאז שהחברה נמכרה לגוגל תמורת 1.03 מיליארד דולר ב-2013.
- גוגל מרחיבה את שירות ההסעות השיתופיות של ווייז למדינות נוספות
- ווייז רוצה לעזור לכם לנווט גם במנהרות
- שירות הנסיעות של ווייז וגוגל מתרחב, אבל המתכונת שונה מזו של אובר
את המפגש פתח ברדין בהצגת כמה נתונים על החברה: לווייז יש היום 80 מיליון משתמשים פעילים, 2.7 מיליון מהם בישראל, כאשר כל חודש מדווחים בארץ 1.2 מיליון אירועים. "לא קורה משהו בכבישים בישראל שאנחנו לא יודעים עליו", אמר ברדין.
לדבריו, ארה"ב היא השוק הכי גדול של ווייז ואחריה ברזיל. צרפת מובילה באירופה. אבל יש גם כמה מקומות שבהם ווייז לא הצליחה לפרוץ לשוק: גרמניה, דרום קוריאה, סין ויפן. ברדין מודה שקשה לו להסביר למה, "ניסינו", הוא מסכם בחיוך.
לחברה יש 320 עובדים והיא רוצה לגדול ב-120 נוספים. בישראל היא מחזיקה 200 עובדים ומעוניינת לגייס עוד 50. "קשה למצוא את סוג המפתחים שאנחנו מחפשים".
"בעוד 20 שנה נהיה בעולם של רכבים חשמליים, ללא נהג ובבעלות משותפת, ואנחנו מתכננים בהתאם", אמר. "המשימה שלנו היא להילחם בפקקים. לכן אנחנו משקיעים בתחום הקארפול, זה משהו שאם הוא יתפוס אנחנו נפטרים מהפקקים, בלי תשתית חדשה ובלי השקעה".
ברדין הסביר שהתחבורה הופכת להיות שירות תחליפי לבעלות על רכב. האתגר הוא כיצד לשכנע מיליוני אנשים לעשות משהו שהם לא בהכרח רוצים. "זה שונה מאוד מהשירות של אובר. אובר וגט הן תחליף למוניות, אנחנו מגבילים את זה לשתי נסיעות ביום, ומגבילים את התשלום. אם מישהו ייסע בכוונה בשביל ווייז הוא יפסיד
כסף. "אני לא יודע אם נצליח. האמת, זה ניסיון לשנות התנהגות צרכנית. אנחנו מנסים יחד עם המשתמשים שלנו להבין איך זה עובד. זה לא משהו שהיינו יכולים לעשות לפני חמש שנים, לפני ההתייצבות של הכלכלה השיתופית. עדיין לא השקענו בשיווק", אמר ברדין.
אבל, למרות השאיפות לפתור את כל בעיות התחבורה בעולם, ברדין מודה שיש להם גם מודל עסקי ובעתיד הם מתכננים לקחת 15% מהטרנזקציה.
על השינויים מאז הרכישה אומר ברדין: "כשנרכשנו היינו חברה שטוחה, סטארט-אפ במלוא מובן המילה. היום אנחנו הרבה יותר מאורגנים, והאתגר שלנו הוא דווקא לשמר את תרבות הסטארט-אפ, ולגרום לכולם להישאר מעורבים".
לדבריו, למרות שווייז פועלת כחטיבה עצמאית, יש ממשק עם מערך המפות של גוגל: עסק שמסומן בגוגל מפס יופיע גם בווייז, למשל.
"שואלים אותנו למה אנחנו לא יוצאים מתחום הנהיגה להליכה, אופניים וכו', זו החלטה אסטרטגית שלנו. אנחנו רוצים שהדלקת ווייז תהיה פעילות אוטומטית כשנכנסים לרכב", אמר ברדין.