שירות הנסיעות של ווייז וגוגל מתרחב, אבל המתכונת שונה מזו של אובר
גוגל מרחיבה את שירות הקארפול שלה שמאפשר לנהגים לאסוף נוסעים נוספים בדרך לעבודה, אבל שומרת על המערך השיתופי שבבסיסו. המהלך נועד ככל הנראה להכין את השטח למכונית האוטונומית ולא כדי להתחרות באובר וליפט
ווייז של גוגל מעבירה את שירות הנסיעות השיתופיות שלה לפעילות מלאה בסן פרנסיסקו ובעמק הסיליקון. זאת, אחרי שבחודשים האחרונים פעל השירות באזור במתכונת של פיילוט מורחב.
- תעשו טובה: גוגל מגייסת משתמשים לעבוד בשבילה ללא תגמול
- פייסבוק נפטרה מהעורכים, לא תאמינו מה קרה אחר כך
- גוגל תחסל את פרסומות המובייל המעצבנות
השירות, Waze Carpool, מחבר בין נהגים שרוצים להתחלק בהוצאות הנסיעה שלהם לנוסעים שמחפשים דרכים מהירות יותר מתחבורה ציבורית להגיע לעבודה או לשוב הביתה ומוכנים לשלם על כך סכום לא גבוה. הוא מאפשר לכל נהג לשתף שתי נסיעות ביום (מהבית לעבודה ומהעבודה לבית), ומאתר נוסעים שנקודות המוצא והיעד שלהם נמצאים בנתיב הנסיעה הרגיל של הנהג או בסמוך אליו, ומאפשר לו להקפיץ אותם ליעדם. בתמורה משתתפים הנוסעים בהוצאות הנסיעה, דלק ובלאי, כאשר התשלום מבוצע דרך האפליקציה ו-ווייז גוזרת לעצמה עמלה יפה של 15%.
הבכורה העולמית של ווייז קארפול היתה בישראל, כאן הושק ביולי 2015. בסתיו שעבר הורחב השירות כפיילוט לעובדי גוגל בעמק הסיליקון, ובמאי פתחה ווייז בפיילוט רחב היקף בסן פרנסיסקו ובעמק הסיליקון. כעת נכנס השירות לפעילות מלאה, ויהיה זמין לכל המשתמשים באזור.
כלי תקשורת בארה"ב שדיווחו על השקת השירות הבליטו את תעריפיו הנמוכים, עד 54 סנט למייל, והציגו את המהלך כעימות של גוגל מול אובר וליפט. ואולם, ההשוואה לאובר וליפט, אף כשמדובר בשירותי הקארפול שלהן, אינה במקומה. שתי האחרונות מבססות את הפעילות שלהן על נהגים שנוסעים בעבורן על מנת להתפרנס, בין אם כמשרה מרכזית ובין אם כתוספת הכנסה. גם בשירותי הקארפול שלהן הנהג אינו אוסף נוסעים בדרכו ליעד מסוים, אלא מתפקד כנהג מונית שירות למעשה, שאוסף ומוריד יותר מנוסע אחד במהלך הנסיעה.
בשירות של ווייז, לעומת זאת, הנהג הוא לא נהג מוזמן שמבצע נסיעה מיוחדת אלא מצרף נוסע לנסיעה שהוא מקיים בכל מקרה. בנוסף, התשלום שהוא מקבל בעבור הנסיעה לא נועד לייצר בעבורו הכנסה נוספת אלא רק לכסות חלק מהוצאות הנסיעה. בנוסף הנהג מוגבל לשתי נסיעות ביום, אל העבודה וממנה, כך שבכל מקרה אינו יכול לעבוד בשירות במשרה מלאה.
למעשה, מדובר בשירות שיתוף נסיעות אמיתי, ולא במונית בתחפושת כפי שמציעות אובר וליפט. אמנם ייתכן שבעתיד תרחיב ווייז את יכולות השירות באופן שיהווה תחרות אמיתית לחברות אלו, ואולם נכון לעכשיו נראה שאין זו כוונתה. תחת זאת, סביר יותר שגוגל מנצלת את השירות על מנת להכין תשתית להשקת שירות נסיעות מבוסס מכוניות ללא נהג. שירות שכזה נמצא בוודאי במרחק כמה וכמה שנים, אך מדובר בפרויקט כה שאפתני שאין שום סיבה שלא להתחיל להתכונן אליו כבר עכשיו.