חזון העל של מייסד פייסבוק: העתיד על פי מארק צוקרברג
המניפסט שפרסם מייסד פייסבוק מספק הצצה נדירה אל החזון הערכי שמנחה את גוף המדיה החזק ביותר בעולם: מצד אחד פיתוח כלים לבניית קהילות מעורבות והומניות, מנגד מיסוד צנזורת־על שתחליט איזה מידע לחשוף למשתמשיה
מייסד ומנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג הוא אחד האנשים החזקים בעולם ובמובנים מסוימים אפילו החזק בהם. הוא מחזיק בשליטה כמעט מוחלטת בפלטפורמות שמהוות מקור מרכזי ליצירת, שיתוף וצריכת תוכן ולניהול שיחות יומיומיות ואינטימיות עבור מיליארדי בני אדם. צוקרברג מרגיש את הכוח הזה היטב ולא נסוג ממנו. להפך. הוא רואה עצמו כמי שמעמדו מחייב אותו להוביל את עיצוב הקהילה הגלובלית בעשורים הקרובים.
- סנאפ מתקשה להרשים משקיעים פוטנציאליים שחוששים מהתחרות מול פייסבוק
- האסטרטגיה של סנאפ: להתמקד בחומרה ולהקדים את פייסבוק
- רדי מעל מסך הטלוויזה שלי: מי בכלל רוצה לצפות בתוכן של פייסבוק
במהלך יוצא דופן בעולם הטכנולוגיה ובקהילת העסקים שטח צוקרברג את משנתו במניפסט אידיאולוגי, טהור ומפורט בן 5,732 מילים שפורסם בפייסבוק. במסמך הוא פורט לפרטים את החזון הרעיוני שלו לתפקיד הרשת החברתית ומבקש למצב את פייסבוק מבחינה אידיאולוגית עבור עובדיה והעולם כולו.
"במסענו לחבר את העולם, פעמים רבות אנו מדברים על מוצרים שאנחנו בונים ועדכונים לפעילות העסקית שלנו", מסביר צוקרברג בפתיחת המסמך. "היום אני רוצה להתמקד בשאלה החשובה מכולן: האם אנחנו בונים את העולם שכולנו רוצים?". האידיאולוגיה שמוצגת במניפסט לא שונה מהותית מזו שהנחתה את פייסבוק מאז הקמתה, או מהתבטאויות קודמות של צוקרברג, אבל עתה הוא מעוניין למנף את הישגי הרשת לשלב הבא: "בעשור שעבר פייסבוק התמקדה בחיבור חברים ומשפחה.
המיקוד הבא שלנו הוא לפתח את התשתית החברתית לקהילה — שתתמוך בנו, תשמור עלינו, תיידע אותנו, תאפשר לנו להיות מעורבים ותכיל את כולם", הוא כותב.
"ההזדמנויות הגדולות ביותר שלנו הן גלובליות — כמו הפצת שגשוג וחופש, קידום שלום והבנה. האתגרים הגדולים ביותר שלנו דורשים תגובה גלובלית — כמו חיסול הטרור, מלחמה בשינויי אקלים, ועצירת מגפות. התקדמות עכשיו דורשת מהאנושות להתאחד לא רק כערים וכאומות, אלא גם כקהילה גלובלית".
צוקרברג מודה אמנם שמדובר בפרויקט שגדול מארגון בודד, אבל סבור שפייסבוק נמצאת בעמדה ייחודית כדי לסייע בחמישה תחומים מרכזיים: בניית קהילות תומכות, שמחזקות מוסדות מסורתיים; בניית קהילות בטוחות, שמונעות נזק ומסייעות בעת משבר ולאחריו; בניית קהילות מיודעות, שחושפות רעיונות חדשים ויוצרות הבנה משותפת של העולם; בניית קהילות מעורבות, שמעודדות פעילות אזרחית ומעורבות בהליכי קבלת החלטות; ובניית קהילות מכילות, שמשקפות ערכים הומניים, משותפים וחוצי תרבויות ואומות.
"המטרה שלנו בפייסבוק היא לעזור לאנשים ליצור את האימפקט החיובי הגדול ביותר, תוך נטרול תחומים שבהם טכנולוגיה ומדיה חברתית יכולים לתרום לבידול ולמחלוקות. זו תקופה שבה רבים מסביב לעולם תוהים איך הם יכולים להשפיע בצורה חיובית", הוא מסביר. "בזמנים כאלו, הדבר החשוב ביותר שאנו בפייסבוק יכולים לעשות הוא לפתח תשתית חברתית שתיתן לאנשים את הכוח לבנות קהילה גלובלית שעובדת בשביל כולנו".
חלק ניכר מהמניפסט מוקדש לתיאור הדרכים והאמצעים שבהם פייסבוק יכולה לסייע בהגשמת החזון של צוקרברג. כך, למשל, תחת הכלים שיאפשרו בניית קהילות תומכות הוא מזכיר קבוצות פייסבוק שמחברות בין אנשים שסובלים ממחלות נדירות. "100 מיליון אנשים בפייסבוק חברים בקבוצות שאנחנו מכנים 'משמעותיות מאוד'. אלו קבוצות שעם הצטרפות אליהן הופכות במהירות לחלק חשוב בחוויית הרשת החברתית שלנו ובתשתית התמיכה שלנו. בעתיד, נמדוד את ההתמקדות של הקבוצות בפייסבוק על סמך קבוצות משמעותיות, ולא כלל הקבוצות. זה לא רק יאפשר לאנשים להתחבר לקבוצות כאלו, אלא גם יאפשר למנהיגי קהילות ליצור יותר קבוצות משמעותיות".
בכל הקשור ליצירת קהילות בטוחות יותר, מזכיר פייסבוק את כלי ה-Safety Check, שמופעל במקרים של אסון המוני ונועד לאפשר לאנשים לשלוח למשפחתם ולחבריהם אות חיים. "הכלי הופעל כבר כמעט 500 פעמים בשנתיים האחרונות, ושימש לשליחת הודעות הרגעה יותר ממיליארד פעמים. כשיש אסון, פעמים רבות ממשלות מתקשרות אלינו כדי לוודא שהוא הופעל. אבל יש עוד לבנות. לאחרונה הוספנו כלים שמאפשרים למצוא מכסה, מזון ומשאבים אחרים. לאורך זמן, הקהילה שלנו תוכל לעזור בזמן מלחמות ומשברים מתמשכים, ולא רק באירוע נקודתי אחד".
ברירות מחדל שיעוצבו לפי העדפות המשתמשים
נוסף על ההצהרות היפות והכוונות הטובות של צוקרברג, המניפסט גם שופך אור על חלק מהתוכניות העתידיות של הרשת החברתית, חלקן מטרידות. צוקרברג רוצה לקחת את השימוש שפייסבוק עושה כבר היום בבינה מלאכותית (AI) לניהול תכנים ולהשתמש בהן גם ככלי צנזורה: "בימים אלו, אנו מתחילים לבדוק דרכים להשתמש בבינה מלאכותית כדי להבדיל בין דיווחים חדשותיים על טרור לבין תעמולת טרור אמיתית, כדי שנוכל להסיר במהירות את כל מי שמשתמש בשירותים שלנו לגייס לארגון טרור".
בקרב נגד חדשות מזויפות, צוקרברג מתעד להשתמש בשילוב בין AI ובינה אנושית כדי להציף דעות ופרטי מידע נוספים. מערכת אחרת תוכל לנטר פעילות של משתמשים בטקסטים, תמונות וסרטונים ולהפיק ממנה תובנות בזמן אמת. במניפסט מובאת דוגמה לזיהוי בזמן אמת של נסיונות התאבדות בסטרימינג, אך מדובר במערכת שתוכל לזהות פעולות מגוונות יותר ולבנות פרופיל משתמש מדויק בהרבה מהמקובל כיום.
אין רע בשילוב מערכות AI באתרים ושירותים, אבל נראה שצוקרברג הולך צעד אחד קדימה ומדמיין מערכת־על עוצמתית שתדע מה משתמשיה עושים בכל רגע, ותחליט לאיזה תכנים לחשוף אותם ואיזה לצנזר. מי שישלוט במערכת הזו יוכל להשפיע ולנווט דעות ותפיסות עולם של קהל אדיר, שכבר היום מהווים כמעט 2 מיליארד איש.
במקביל צוקרברג מבקש להעניק למשתמשים יכולת לשלוט בהופעת תכנים כמו עירום או אלימות בפיד שלהם, אבל הדרך שבה הוא מציע לעשות זאת מעלה חששות לניצול לרעה: "מה הגבול שלך לגבי עירום, אלימות או קללות? מה שתחליט יהיה הבחירה האישית שלך. אבל בעבור אלו שלא יקבלו החלטה, ברירת המחדל תהיה מה שמרבית האנשים באזור שלהם בחרו, כמו משאל". ההיסטוריה של פייסבוק במתן באפשרויות בחירה היא בעייתית: ההגדרות לא נגישות ועיקר המשתמשים פועלים לפי ברירות המחדל. במקרה זה ברירת המחדל תהיה העדפות של אנשים אחרים, מה שיעניק כוח רב לבעלי עמדות קיצוניות שיוכלו לעצב רשת אזורית לפי רצונותיהם. כל זאת בשעה שהמשתמש הממוצע כלל לא יידע מי קובע אילו תכנים יצונזרו מהפיד שלו.
התעדוף שמעניק האלגוריתם של פייסבוק להצגת תכנים שדומים להשקפת עולמו של המשתמש היה גורם מרכזי בחשיפה שממנה נהנה דונלד טראמפ במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב, ושסייעה לבחירתו. צוקרברג לא רק שאינו חושש מכך, הוא חוגג זאת: "בקמפיינים האחרונים בכל העולם — מהודו ואינדונזיה ועד אירופה וארה"ב — ראינו שהמועמדים עם הפעילות הגדולה והמעורבת ביותר בפייסבוק הם לרוב גם אלו שזכו", הוא כותב. "כמו שהטלוויזיה הפכה בשנות ה־60 למדיום העיקרי לתקשורת אזרחית, המדיה החברתית עושה את זה במאה ה־21". אבל זאת בהבדל אחד ניכר: בשעה שהטלוויזיה שואפת להביא מידע אמין ובדוק, פייסבוק היא כר פורה להפצה רחבה של מידע שגוי שמציג תמונת מציאות מעוותת.
בועת פילטר הדוקה יותר שמפצלת את הקהילה
ההתאמה האישית של התכנים בפייסבוק יוצרת מעין מרחב מוגן עבור המשתמש, שעוצר את חשיפתו לדעות ולסיפורים שמערערים על תפיסת עולמו. התוצאה היא משתמשים מנותקים שסבורים שכל העולם חושב כמוהם, ושחלק ניכר מהם מופתע עד מזועזע מתוצאות מערכות בחירות. במניפסט שלו צוקרברג אומר אמנם שהוא מודאג מהתופעה, אבל כמו דבריו בנושא החדשות המזויפות לא ברור עד כמה זו דאגה אמיתית. התוצאה של כל המהלכים שצוקרברג מצהיר שהוא מעוניין לקדם ולהעמיק היא בועת פילטר טובה יותר ומסוגרת יותר, שתיצור מספר עצום של רשתות קטנות וכמעט מנותקות זו מזו שמתארות זווית מאד צרה של המציאות. וזו תוצאה מטרידה.
דבריו של צוקרברג רומזים שהוא לא עושה תוכניות לטווח הקצר: "תמיד בנינו תשתית חברתית כמו קהילות, מדיה וממשלות שתאפשר לנו לשגשג ולהתקדם לשלב הבא", הוא כותב. "בכל צעד למדנו איך להתאחד כדי לפתור את האתגרים שלנו ולהגיע להישגים גדולים יותר משיכולנו לבד. אני מקווה שיש לנו את המיקוד להסתכל לטווח ארוך ולבנות תשתית חברתית חדשה שתיצור את העולם שאנחנו רוצים בשביל הדורות לבוא".
צוקרברג חולק אחריות גדולה בעיצוב הדור הנוכחי של משתמשי האינטרנט. בעשורים הקרובים הוא מתכנן להרחיב ולהעמיק את ההשפעה הזו בניסיון לעצב את העולם בדמות האידיאולוגיה שלו. לאידיאולוגיה הזו יש צדדים חיוביים רבים — אחרי הכל, מי לא רוצה להיות חלק מקהילה בטוחה, תומכת, מיודעת, מכילה ומעורבת?. אבל במקרה של פייסבוק היא עלולה לבוא על חשבון ערכים אחרים, חשובים לא פחות, כמו פרטיות או אינדבידואליות — שתי מילים שמוזכרות במסמך רק פעם אחת. בדרך לעתיד האוטופי של צוקרברג כדאי לעצור ולתהות האם זה העתיד שגם אתם חושקים בו.