פרשנות
אפילו הציוצים של הנשיא לא הצילו את טוויטר
הרשת החברתית לא מצליחה לתרגם את תשומת הלב למזומנים. הנוכחות התמידית בחדשות והציוצים הפופולריים של דונלד טראמפ לא משכו אליה משתמשים חדשים
2016 היתה צריכה להיות השנה של טוויטר. זו השנה שבה העניין ברשת החברתית, והיותה מקור ראשוני לידיעות חדשותיות רבות, הגיע לשיאים חדשים. זאת, הודות לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהפך את טוויטר לכלי העברת המסרים הישירים המועדף עליו, הן בימי הקמפיין והן לאחריו. הוא עשה את זה בשעות לא שעות, בשפה לא בדיוק נשיאותית, והפנה את חציו למטרות משונות (אלק בולדווין, למשל, כיכב בציוצים בגלל החיקויים שעשה לטראמפ בתוכנית המערכונים SNL).
- טרום מסחר בוול סטריט: טוויטר צונחת ב-9%, קוקה קולה מאבדת 1%
- משקיעי טוויטר רוצים לשחרר אותה מוול סטריט ולהקים קואופרטיב
- בעקבות ביטול הרצאת הימני הקיצוני יאנופולוס: טראמפ מאיים על אוני' ברקלי בשלילת תקציבים
אבל הוא עשה את זה בטוויטר. והחשיפה והעניין שקיבלה הרשת החברתית בעקבות כך, המקום המרכזי שקיבלה כתוצאה בסדר האירועים היומיומי, הביאו אותו לשיאים חדשים של עניין ציבורי. מי שחשב שמשהו ישתנה עם כניסתו לתפקיד נכון לאכזבה, טראמפ ממשיך להשתמש בטוויטר גם מאז שהתיישב בחדר הסגלגל.
ומה יצא לטוויטר מכל העניין הזה? כלום. למרות טראמפ, למרות התפקיד העצום והבלתי נתפס ששיחקה הרשת החברתית בבחירות לנשיאות ארה"ב, השורה התחתונה שלה לא השתפרה משמעותית. ברבעון האחרון של 2016 עלו ההכנסות רק ב-1% לעומת הרבעון המקביל ב-2015, ועמדו על 717 מיליון דולר. ההפסד, מנגד, ממשיך זינק ב-85.1% ל-167.05 מיליון דולר.
במבט שנתי התמונה רק מעט יותר מעודדת. טוויטר אמנם דיווחה על ירידה של 12.3% בהפסדים, אך אלו עדיין עמדו על סכום לא מבוטל של 456.87 מיליון דולר. ההכנסות, מנגד, עלו בשיעור של 14.1% ל-2.53 מיליארד דולר. מדובר בשיעור שאפשר היה לכנותו מכובד לו הייתה טוויטר חברה רווחית ומבוססת. אבל בעבור חברה שעדיין מנסה לרשום רווח הציפייה היא לראות שיעורי גידול גבוהים יותר. בטח אחרי שההכנסות של פייסבוק הרווחית צמחו באותה שנה ב-54%.
אולי הנקודה הכואבת ביוצר היא שהעניין הרבה שעוררה בשנה האחרונה לא היתרגם לעלייה במספר המשתמשים. אלו עמדו ברבעון האחרון של השנה על 319 מיליון משתמשים פעילים בחודש בלבד, עלייה זניחה של 0.63% לעומת הרבעון השלישי של 2016. בכל 2016 הוסיפה טוויטר רק 14 מיליון משתמשים חדשים (גידול שנתי של 4.6%). כלומר, כל אותם צופים בארה"ב ובשאר העולם שנחשפו לדיווחים על טוויטר ברשתות הטלוויזיה, באתרי החדשות ובעיתונים לא מצאו בהם סיבה מספקת להצטרף לרשת החברתית בעצמם.
בהודעה לעיתונות הכריז מייסד ומנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, ש-2016 היתה שנה טרנספורמטיבית לטוויטר. "עשינו ריסט והתמקדנו בסיבה שאנשים משתמשים בטוויטר: זו הדרך המהירה ביותר לראות מה קורה ועל מה כולם מדברים".
דורסי צודק. 2016 באמת היתה שנה טרנספורמטיבית, שבמהלכה הפכתה טוויטר, דרך החשבונות של טראמפ ושל מנהיגים אחרים, לכוח שקובע אירועים חדשותיים ואפילו מעורר משברים דיפלומטיים (כפי שהיה עם הציוץ של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שעורר זעם במקסיקו). רק פייסבוק יכולה להתגאות במעמד דומה לזה. אבל כל זה לא היה מספיק כדי לחלץ את החברה מהאדום או אפילו כדי להאיץ משמעותית את הצמיחה שלה בהכנסות.
טוויטר מקבל הרבה תשומת לב, אבל פשוט לא יודעת מה לעשות אתה ואיך לתרגם אותה למזומנים. ואם אפילו מגע המידאס של טראמפ לא יכול להפוך את טוויטר לזהב, צריך לשאול האם יש מישהו שיכול? האם יש כוח או מהלך אסטרטגי שיכול להביא לרשת החברתית את התפנית המיוחלת? יותר ויותר, נראה שהתשובה לכך היא: לא.